علی القاصی‌مهر دادستان عمومی و انقلاب تهران امروز صبح سه‌شنبه به همراه جمعی از مسئولان دادسرا و داستان‌های مناطق مختلف استان تهران، از ندامتگاه قزلحصار بازدید کرد و از نزدیک در جریان مسائل قضایی زندانیان و مددجویان حاضر در این زندان قرار گرفت.

به گزارش همشهری آنلاین دادستان تهران در جریان این بازدید، با جمع کثیری از مددجویان زندان قزلحصار، ملاقات کرد و ضمن استماع مسائل قضایی آنها، دستورات مقتضی را برای رسیدگی صادر کرد.

القاصی مهر در ابتدای بازدید خود از زندان قزلحصار طی سخنانی در جمع دادستان‌های مناطق مختلف استان تهران و مسئولان دادسرا، هدف از سرکشی به ندامتگاه‌ها را بر مبنای مأموریت و تکلیف قانونی و تأکیدات رئیس قوه قضاییه، آشنایی نزدیک با شرایط فردی و خانوادگی زندانیان و ایجاد مقدمات لازم جهت اعمال تأسیسات ارفاقی برای آن‌ها دانست و اظهار کرد: نظارت بر اجرای احکام و آرای قضایی، از جمله تکالیف قانونی دادستان‌ها می‌باشد و بر همین مبنا مسئولان دادسرای تهران بصورت منظم، مستمر و هدفمند، از ندامتگاه‌ها بازدید به عمل می‌آورند.

دادستان تهران با تاکید بر ضروت اعمال نگاه اصلاحی و بازاجتماعی کردن زندانیان، گفت: رئیس قوه قضاییه بر موضوع نظارت بر زندان‌ها و اصلاح وضعیت زندان‌ها و زندانیان و همچنین تناسب و انطباق قرارهای تأمین صادره با اتهام متهمین تاکید مؤکد دارند و در همین راستا ما مسئولان دادسرا مکلف هستیم بصورت مستمر و منظم و هدفمند از ندامتگاه‌ها بازدید به عمل آورده و از نزدیک در جریان شرایط زندانیان و چگونگی و کیفیت تحمل کیفر آن‌ها آگاه شویم.

وی تصریح کرد: معرفی فرد مجرم به زندان برای تحمل کیفر، به منزله آغاز بخشی از مأموریت مهم و خطیر دادستان‌ها است و مسئولان دادسرا باید مستمراً و مرتباً از وضعیت فردی و خانوادگی زندانی و کم و کیف اجرای مجازات وی و میزان متنبه شدن او برای بازگشت به جامعه، کسب اطلاع کنند.

القاصی‌مهر با بیان اینکه یکی از وظایف مهم دادستان‌ها و مسئولان دادسرا نظارت بر اجرای مجازات در زندان‌ها و ورود مستقیم به ندامتگاه‌ها برای بررسی چگونگی و کیفیت اعمال مجازات‌ها است، اظهار داشت: مدیریت اجرای کیفر فرد محکوم و زندانی با دادستان‌ها و مسئولان دادسرا است؛ بنابراین بایستی نهایت دقت نظر از سوی آن‌ها اعمال شود تا تمامی جهات قانونی و ارفاقی و موارد ناظر بر رویکرد اصلاحی فرد زندانی، رعایت شود.

دادستان تهران با تاکید بر ضرورت داشتن خروجی ملموس و نتیجه‌بخش بودن بازدیدها و سرکشی‌های مسئولان دادسرا و دادستان‌ها از ندامتگاه‌ها و زندان‌ها در ارتباط با وضعیت زندانیان، گفت: شخص رئیس قوه قضاییه نسبت به مقوله زندانیان و بازداشتی‌ها و موارد ناظر بر بازداشت طولانی‌مدت متهمین، دغدغه دارند و دستورات و تأکیدات مؤکدی را در این زمینه ارائه کرده‌اند؛ لذا دادستان‌ها و مسئولان دادسرا در بازدیدها و سرکشی‌های خود از زندان‌ها باید بر موضوع تعیین تکلیف متهمین بازداشتی، تمرکز کنند.

القاصی‌مهر یکی از ثمرات مهم بازدید و سرکشی از زندان‌ها را بررسی بدون واسطه وضعیت زندانیان توسط مسئولان دادسرا برای معرفی زندانیان واجد شرایط به کمیسیون عفو و اعمال تأسیسات ارفاقی برای آن‌ها یا اعمال نظارت‌های الکترونیکی در خارج از زندان در قبال زندانیان عنوان کرد.

دادستان تهران همچنین ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهید لاجوردی، اظهار داشت: شهید لاجوردی در راستای اصلاح و بازاجتماعی کردن مجرمان و زندانیان خدمات خالصانه‌ای را ارائه کردند و عملکرد این شهید بزرگوار الگویی برای زندانبانان و مسئولان قضایی کشور است.

القاصی‌مهر در پایان دیدار چهره به چهره خود با مدجویان ندامتگاه قزلحصار، طی مصاحبه‌ای، اظهار کرد: در راستای تاکیدات رئیس قوه قضاییه، ما بطور ویژه بازدیدهای دسته جمعی را با حضور قضات در همه زندان‌های استان تهران شروع کرده‌ایم و امروز نیز تعداد ۹۲ نفر از قضات و مسئولان قضایی مشتمل بر دادستان‌های شهرستان‌های استان تهران، قضات اجرای احکام، قضات ناظر زندان و معاونان دادستانی تهران در بازدید و سرکشی از زندان قزلحصار حضور داشتند و ضمن دیدار چهره به چهره با همه زندانیان حاضر در ندامتگاه به تمامی درخواست‌های آن‌ها رسیدگی کردند.