مدیرکل ‌پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی با اشاره به وزش باد شدید در برخی مناطق کشور از امروز (۵ شهریور)، در عین حال از افزایش نسبی دما در نیمه غربی و سواحل کشور طی روزهای آینده خبر داد.

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، صادق ضیاییان مدیرکل ‌پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی با بیان اینکه امروز (۵ شهریور) در استان‌های گلستان، خراسان شمالی و ارتفاعات مازندران رگبار و رعدوبرق و وزش باد شدید موقت ‌پیش‌بینی می‌شود، اظهار کرد: فردا (۶ شهریور) در همین مناطق بارش ‌پراکنده و گاهی رعدوبرق مورد انتظار است.

مدیرکل ‌پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی با اشاره به اینکه امروز (۵ شهریور) وزش باد شدید در جنوب غرب کشور افزایش می‌یابد و احتمال گردوخاک در استان‌های ایلام و خوزستان وجود دارد، گفت: از یکشنبه تا سه‌شنبه (۷ تا ۹ شهریور) در غالب مناطق کشور آسمان صاف خواهد بود، با این حال طی ‌۵ روز آینده، وزش باد شدید در شمال شرق، شرق و جنوب شرق کشور ‌پیش‌بینی می‌شود.

وی ادامه داد: سرعت باد از امروز تا فردا (۵ تا ۶ شهریور) از شدت بیشتری برخورد است که سبب طوفان گردوخاک در شمال سیستان و بلوچستان و جنوب خراسان جنوبی خواهد شد.

به گفته ضیاییان، طی ‌۵ روز آینده دمای هوا در نیمه غربی و سواحل کشور به‌طور نسبی افزایش می‌یابد. همچنین طی دو روز آینده بخش‌های شمالی خلیج فارس مواج خواهد بود.

مدیرکل ‌پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی درباره وضعیت جوی تهران طی دو روز آینده اظهارکرد: آسمان تهران فردا (۶ شهریور) صاف تا قسمتی ابری و گاهی همراه با وزش باد با حداقل دمای ۲۲ و حداکثر دمای ۳۴ درجه سانتیگراد و طی ‌یکشنبه (۷ شهریور) نیز صاف تا قسمتی ابری و گاهی همراه با وزش باد با حداقل دمای ۲۲ و حداکثر دمای ۳۴ درجه سانتیگراد پیش‌بینی می‌شود.

ضیاییان در پایان گفت: طی امروز و فردا (۵ و ۶ شهریور) اهواز با بالاترین دمای ۴۹ و ۴۸ درجه سانتیگراد گرم‌ترین و اردبیل با بیشینه دمای ۲۹ و ۳۰ درجه سانتیگراد خنک‌ترین مراکز استان‌های کشور هستند.

کاهش نسبی دما در استان تهران

همچنین بر اساس اعلام اداره کل هواشناسی استان تهران، تداوم روند کاهش نسبی دما در استان تهران تا فردا (۶ شهریور) و کاهش کیفیت هوا در برخی مناطق ‌پایتخت طی امروز (۵ شهریور) دور از انتظار نخواهد بود.

بر اساس اعلام اداره کل هواشناسی استان تهران، از بعدازظهر امروز تا دوشنبه (۵ تا ۸ شهریور) افزایش ابر در ارتفاعات استان و رخداد بارش ‌پراکنده دور از انتظار نیست. همچنین روند کاهش نسبی دما تا فردا (۶ شهریور) ‌پیش‌بینی می‌شود.

بر اساس پیش‌بینی‌های انجام‌شده در شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، صبح امروز (۵ شهریور ماه) کیفیت هوا در بیشتر مناطق در محدوده‌ قابل‌ قبول قرار خواهد گرفت که ناشی از کاهش تردد خودروها در روز تعطیل است.

با عدم وزش باد موثر طی روز، پراکندگی آلاینده‌ها محدود خواهد شد. علاوه بر این حضور عوامل کافی در برخی ساعات بعدازظهر سبب تولید آلاینده ازن می‌شود که به‌تبع آن برقراری وضعیت ناسالم برای گروه‌های حساس در پاره‌ای مناطق دور از انتظار نخواهد بود. رشد ناپایداری جوی و وزش باد مؤثر تا اواخر وقت کاهش غلظت ذرات معلق را به‌دنبال خواهد داشت و کیفیت هوا در بیشتر مناطق در وضعیت قابل‌قبول قرار خواهد گرفت.

کاهش تندی باد تا صبح فردا ( ۶ شهریور) همراه با افزایش ترافیک صبحگاهی در نخستین روز هفته باعث افزایش غلظت ذرات معلق می‌شود و کیفیت هوا در مناطق پرتردد در محدوده ناسالم برای گروه‌های حساس قرار خواهد گرفت. تداوم این شرایط جوی طی روز از پراکندگی آلاینده‌ها جلوگیری می‌کند، همچنین با افزایش دما احتمال کاهش کیفیت هوا به دلیل تولید و افزایش غلظت آلاینده ازن در برخی مناطق وجود خواهد داشت.

با حاکمیت جو نسبتا آرام و عدم وزش باد مؤثر تا ساعات پایانی فردا (۶ شهریور) افزایش غلظت ذرات معلق و برقراری وضعیت ناسالم برای گروه‌های حساس در بیشتر مناطق پرتردد پیش‌بینی می‌شود.

بنا بر این گزارش، آلاینده شاخص هوای پایتخت طی ۲۴ ساعت گذشته «ذرات معلق کمتر از ۲.۵میکرون» با میانگین ۸۰ بود و کیفیت هوای پایتخت در وضعیت قابل قبول قرار داشت. آلاینده شاخص هم‌اکنون «ذرات معلق کمتر از ۲.۵میکرون» با میانگین ۸۶ و کیفیت هوا در محدوده ‌قابل قبول است.