خلاقیت عامل مهم موفقیت در صنعت طراحی است. عاملی که در طراحان ایرانی شاهد آن هستیم، اما باورهای غلط و عدم اطمینان مصرف‌کننده داخلی، باعث شده است تا در بهبود و بسترسازی مناسب برای رشد این صنعت، سرمایه‌گذاری‌های لازم صورت نگیرد.

اگر اخبار مسابقات بین‌المللی این صنعت را دنبال کنیم، میبینیم که طراحان و تولیدکنندگانی داخل ایران وجود دارند که، با تلاش و پشتکار توانسته‌اند با خلق محصولات با کیفیت و طراحی شده در سطح جهانی صاحب مدال‌ها و رتبه‌های برتر متعددی شوند و از موفق‌ترین و مطرح‌ترین افراد در جامعه بین‌المللی این حوزه باشند. نبود حمایت و فرهنگ‌سازی مناسب در مورد کالاهای ایرانی باعث شده تا مصرف‌کننده داخلی همواره کیفیت و زیبایی را در محصولات خارجی ببیند، اما می‌توان به شکوفایی این صنعت خوش‌بین بود، زیرا با تمام این بی‌مهری‌ها و مشکلات موجود شاهد موج جدیدی از اعتماد مردم، انبوه‌سازان و...به طراحان و صنعت‌گران داخلی هستیم که این نوید روزهای روشن برای تولیدات داخلی است. از این رو قصد داریم با سرکار خانم سالومه سروری و سرکار خانم سیده سلوی سمیعی کاشی که از فعالان با انگیزه و با پشتکار حوزه صنعت طراحی ایران، که دارای سوابق درخشان و دارنده جوایز متعدد بین‌المللی هستند، بیشتر آشنا شویم.

سالومه سروری عضو هیات علمی و موسس انجمن علمی گروه طراحی صنعتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز، موسس و مدیر آتلیه و گالری سروری است.آتلیه و گالری سروری، در برگزاری نمایشگاه و آموزش در زمینه های طراحی، نقاشی، ساخت احجام و کلیه رشته‌های هنری فعالیت دارد. از افتخارات دیگر این مجموعه می‌توان به کسب مدال‌های مختلف بین المللی اشاره کرد.

ایشان کارشناسی خود را در رشته طراحی صنعتی از دانشگاه الزهراء و کارشناسی ارشد طراحی صنعتی را از دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی دریافت کرده است.

از کارهای ایشان می توان به ارائه چندین مقاله در نشریات گوناگون، تالیف کتاب‌هایی چون طراحی در صنعت ( اولین کتاب تخصصی طراحی رشته طراحی صنعتی در ایران ) و کتاب طراحی در گذر زمان ( طراحی صنعتی، معماری، هنری و تاریخچه طراحی- چاپ اول و دوم ) اشاره کرد.

سالومه سروری علاوه بر کسب مقام‌های گوناگون در عرصه‌های مختلف داخلی و برگزاری نمایشگاه های متعدد، بین سال های 2020 تا 2021 ، یازده مدال ، شامل دو مدال طلا، دو مدال نقره، سه مدال برنز، دو مدال ایرن و یک نشان شایسته تقدیر از دو مسابقه بین‌المللی و معتبر A’Design Award و International Design Awards (IDA) را دریافت کرده است .

از دیگر افتخارات ایشان می‌توان به داوری در مسابقات ملی، همچون طراحی خودرو در شرکت ایران خودرو و مسابقه چالش جاذبه در دانشگاه صنعتی شریف اشاره کرد. او در سال گذشته با کسب رتبه جهانی، به عنوان بیست و ششمین دیزاینر در حوزه طراحی جواهرات، عینک و ساعت برگزیده شده است.

سلوی سمیعی کاشی فرزند سالومه سروری ، نیز دارای مدرک کارشناسی طراحی صنعتی از دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز و کارشناسی ارشد طراحی صنعتی از دانشگاه علم و صنعت ایران، با کسب عنوان استعداد درخشان است. از فعالیت‌های حرفه‌ای او می‌توان به مربی‌گری بین المللی طراحی و ساخت طلا و جواهر، کسب مقام‌های گوناگون در عرصه‌های مختلف داخلی و برگزاری نمایشگاه‌های متعدد ملی و بین المللی، و دریافت نه مدال بین سال‌های 2020 تا 2021، شامل دو مدال طلا، دو مدال نقره، دو مدال برنز، دو مدال ایرن و یک نشان شایسته تقدیر از دو مسابقه بین المللی و معتبر A’Design Award و (IDA) International Design Awards  اشاره کرد.

استاد عباس سروری، پذریفته شده در دوره طراحی صنعتی کشور آلمان و پدر سالومه سروری یکی از پیشکسوتان هنر نقاشی و موسیقی ایران است و طی سال‌ها فعالیت خود هنرجویان و دانشجویان بسیاری را در این حوزه پرورش داده است. آنان درباره نحوه علاقه‌مندی خود به رشته هنر و طراحی بیان می‌کنند:«هنر در خانواده سروری موروثی بوده و آن را نسل به نسل به فرزندان خود انتقال داده‌اند»

آنان در مورد طراحان ایرانی و حضور موفق‌ آنها در مسابقات بین‌المللی می‌گویند:«ازآنجایی‌که در رده‌بندی‌های بین‌المللی، کشورها براساس بهترین طراحان فهرست می‌شوند و به‌ازای هر جایزه که دریافت می‌شود، امتیاز کشور متبوع افزایش می‌یابد، طراحان ایرانی نیز در مسابقات بین‌المللی موفق شدند رنکینگ ایران را در جدول رده‌بندی بالاتر از کشورهای مدعی در این حوزه قرار دهند»

آنان به دغدغه خود درباره آینده طراحی در ایران اینگونه اشاره می‌کنند:«تمرکز ما در طراحی، بر موضوعات روز دنیا و رفع نیازهای مختلف جوامع و زیست‌محیطی با ارائه راه‌حل‌های خلاقانه است. همچنین علاوه بر خلاقیت، توجه به استفاده از مواد جدید و نوآورانه از مشخصات طرح‌های ارائه‌شده توسط ماست، این دو طراح در تمام زمینه‌های هنری، از نقاشی و خط تا طراحی و ساخت محصولات صنعتی، خودرو و طراحی طلا و جواهر فعالیت دارند و هیچ محدودیتی برای دنیای طراحی قائل نیستند و معتقدند وقتی دنیای بدون حد و مرز هنر  تا این حد زیبا، خلاق و قابل تغییر هست، چرا دنیای واقعی طراحی این‌گونه نباشد؟»

مهم‌ترین چالش پیش‌روی این صنعت قانع‌کردن و ایجاد اعتماد در مصرف‌کننده داخلی است. در حال حاضر به خاطر شرایط تحریم کالاهای خارجی، فرصتی پیش آماده است تا بتوان بیشتر از این موقعیت استفاده کرد و کیفیت کالای تولید داخل را به تدریج به کارفرمایان و مصرف کنندگان داخلی به اثبات رسانید. اما این اول راه است و برای پیشرفت نیاز به تلاش بیشتر و هدف‌گذاری مناسب در رشته طراحی صنعتی هستیم تا زمینه‌ساز شکوفایی هر چه بیشتر این رشته فراهم شود.