روابط عمومی سازمان غذا و دارو اعلام کرد وزارت بهداشت مسئول نظارت بر تمامی محصولات سلامت محور واردتی به کشور است و واردات این اقلام تنها با ثبت سفارش امکان ترخیص از گمرک را دارند، بنابراین کالاهای فاقد مجوز اجازه ترخیص نخواهد داشت.

به گزارش همشهری‌آنلاین، روابط عمومی سازمان غذا و دارو اعلام کرد: نظر به انتشار گسترده ویدئویی درخصوص معطلی ۹ کامیون حامل سرم در گمرک شهریار در فضای مجازی، این محموله هیچ‌گونه مجوزی از سازمان غذا و دارو اخذ نکرده است و به دلیل حساسیت فراورده‌های تزریقی حجیم و لزوم تضمینی سلامت آنها صدور مجوز بدون بررسی‌های آزمایشگاهی لازم امکانپذیر نیست.
 
براساس اعلام گمرک ۲ کامیون از دوشنبه گذشته، ۲ کامیون از چهارشنبه هفته گذشته و ۵ کامیون از شنبه هفته جاری برای واردات سرم دارویی به گمرک شهریار منتقل شدند.
 
با توجه به لزوم رصد کالاهای وارداتی، احراز کیفیت منابع وارداتی و اطمینان از سلامت آنها، تمامی محصولات سلامت‌محور نیازمند صدور مجوز از سوی سازمان غذا و دارو هستند که متاسفانه برخی بدون ثبت سفارش اقدام به واردات کالا می‌کنند که مورد تایید این سازمان نیست.
 
طی هفته‌های گذشته ۱۶۷ کامیون بدون تاخیر و اختلال ترخیص شده و هیچ مشکلی در ترخیص سرم‌های وارداتی که با ثبت سفارش قبلی از منابع مطمئنی وارد شده باشند وجود نداشته است.
 
گفتنی است، طبق اعلام گمرک از ۱۹ مرداد تا ۲ شهریور، ۳.۷ تن سرم به ارزش ۴.۹ میلیون یورو با ۱۶۱ دستگاه کامیون از مرز بازرگان به صورت حمل یکسره و بدون کوچک‌ترین معطلی وارد ایران شده است.