همشهری آنلاین: رئیس جمهوری اسلامی ایران با تأکید بر غیرقانونی بودن و رسمیت نداشتن فشارها و تحریم‌های اقتصادی علیه کشورمان گفت:

 ایران هم می تواند قدرتهای زورگو را تحریم کند

به گزارش واحد مرکزی خبر محمود احمدی نژاد در گفتگوی اختصاصی با شبکه NHK ژاپن افزود: هنور در مقابل تحریمهای قدرتهای زورگو و بداخلاق عکس العمل تندی نشان نداده ایم اما اگر بخواهند از حریم خود تجاوز کنند ، ملت ایران عکس العمل نشان می دهد.

وی در پاسخ به پرسشی درباره موضوع فعالیتهای صلح آمیز هسته ای کشورمان تصریح کرد : موضوع هسته‌ای ایران موضوعی ساده و معمولی است ، ملت ایران مانند دیگر ملتها به استفاده از انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای علاقمند و این حق ایرانیان است که همه قوانین بین‌المللی نیز این حق را به رسمیت می‌شناسند.

احمدی نژاد با اشاره به اینکه ماجراهایی که درباره برنامه هسته‌ای ایران ایجاد شده، سیاسی و فاقد پایه حقوقی است، خاطر نشان کرد: جالب است کسانی که ژاپن را با بمباران اتمی قربانی کردند و امروز نیز دهها کلاهک هسته‌ای دارند با فعالیت صلح‌آمیز ایران مخالفت می‌کنند.

رئیس جمهور افزود: ما از قربانی شدن ملت ژاپن در آن نبرد ناجوانمردانه متأسفیم و امیدواریم در زندگی بشر چنین جنایاتی تکرار نشود.

احمدی‌نژاد با اشاره به اینکه قدرت‌های زورگو برای مقابله با برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای ایران همزمان دو خطای بزرگ را مرتکب شده‌اند، گفت: آنها اولا با ممانعت از حق قانونی ملت‌ها فضای جهانی را متشنج می‌کنند که در چنین فضایی همه زیان می‌بینند و دوم اینکه آنها انرژی اتمی را معادل بمب قرار می‌دهند در حالی که انرژی هسته‌ای، انرژی مفید، پاک و سالم است و همه باید از آن استفاده کنند اما بمب اتم زشت و ضدانسانی است.

رئیس جمهوری افزود : قدرت‌های زورگو با مساوی فرض کردن این دو قصد دارند مانع از دستیابی و استفاده ملت‌ها از انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای شوند.

احمدی نژاد همچنین خساراتی را که به علت مصرف انرژی‌های فسیلی به طبیعت و انسان وارد می‌شود، غیرقابل اندازه‌گیری دانست و اظهار داشت : درحالی چنین خساراتی به جهان وارد می‌شود که انرژی هسته‌ای با نقش بسزای آن در صنعت و تولید نیرو ، کاملاً پاک است و آلودگی ایجاد نمی‌کند.

رئیس جمهور با بیان این که قدرت‌های زورگو به جای از بین بردن کلاهک‌های اتمی خود مانع استفاده دیگران از انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای می‌شوند تصریح کرد : ملت ژاپن که قربانی اقدامات وحشیانه قدرت‌های زورگو است، به همراه دیگر ملت‌ها حق دارد از انرژی هسته‌ای استفاده کند ؛ به همین علت باید متحد شویم تا دو سه قدرت ناصالح و بداخلاق خلع سلاح شوند و در چنین شرایطی بشریت به آرامش خواهد رسید.

احمدی‌نژاد در پاسخ به پرسش دیگری درباره بسته پیشنهادی 1+5 به تهران خاطر نشان کرد: پیش از اینکه آنها بسته پیشنهادی خود را ارائه دهند، ما نیز بسته پیشنهادی داده بودیم و منطقی این است که ابتدا درباره مشترکات دو بسته بحث شود و چنانچه در مشترکات به توافق رسیدیم، اختلافات راحت‌تر برطرف می‌شود.

رئیس‌ جمهور با تاکید بر غیرقانونی بودن تحریمها علیه جمهوری اسلامی ایران افزود:ما تحریمها را به رسمیت نمی‌شناسیم که بخواهند از آن به عنوان امتیاز استفاده کنند، همه می‌دانند فعالیت هسته‌ای کشورمان کاملاً قانونی است و حتی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارشهای خود صلح‌آمیز بودن آن را تأیید کرده است با این وجود بر پایه منطق ، قانون ، عدالت و احترام متقابل آماده گفتگو هستیم.

رئیس شورای عالی امنیت ملی در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه آیا از اعمال تحریمهای جدید نمی‌ترسید، خطاب به مجری شبکه NHK ژاپن گفت: اگر کسی بخواهد استقلال ژاپن را سلب کند مردم ژاپن چه عکس‌العملی نشان می‌دهند ؟ قطعاً فقط به اعتراض صرف نمی‌پردازند و مقابله می‌کنند زیرا استفاده از حقوق قانونی ، جزء استقلال یک کشور و ملت است.

احمدی نژاد تاکید کرد : البته بعید می‌دانم آنها بتوانند جمهوری اسلامی ایران را تحریم کنند؛ زیرا در واقع خود را تحریم می‌کنند.

رییس جمهور افزود : ایران دارای منابع ، استعدادهای فراوان و موقعیت ژئوپلتیک است و با چنین ویژگی‌هایی تحریم‌ها بی‌معنی خواهد بود؛ ضمن اینکه ملت ایران برای پیشرفت نیاز به دیگران ندارد.

وی در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه اگر رئیس‌جمهور آینده آمریکا تقاضای مذاکره درباره آینده روابط داشته باشد پاسخ تهران چه خواهد بود ، خاطر نشان کرد: ملت ایران اهل گفتگوست البته شرایط آمریکا به گونه‌ای شده است که هرکس انتخاب شود، باید رفتار و سیاست دولتمردان سابق را تغییر دهد ، رفتاری که نه به نفع مردم آمریکا و نه به نفع جهان است.

رییس جمهور تصریح کرد: محدود کردن دایره دخالت آمریکا در جهان و اصلاح رفتار این کشور با ملت‌ها به ویژه ملت ایران دو تغییری است که رئیس‌جمهور جدید آمریکا مجبور است آن را انجام دهد.

احمدی نژاد اضافه کرد : دولت آینده آمریکا باید بر مسائل داخلی کشور خود متمرکز شود و این ضروری است ؛ در غیر این صورت جامعه آمریکا از درون دچار آسیب می‌شود.

رییس جمهوری با تأکید بر اینکه دولت‌های آمریکا همواره در نقطه مقابل ملت ایران قرار داشته‌اند، تصریح کرد: آمریکا و دولتمردان آن تاکنون از این گونه رفتار سودی نبرده‌اند و عاقلانه است که رفتار خود را تغییر دهند؛ البته ما نیز از گفتگو در شرایط عادلانه و احترام‌آمیز استقبال و چنین پیشنهادی را بررسی می کنیم.

احمدی نژاد اضافه کرد : برای همه ملت‌ها به ویژه ملت ژاپن و آمریکا احترام قائلیم اما رفتارهای دوگانه را هرگز نمی‌پذیریم.

رئیس جمهور در پاسخ به این پرسش که آیا روی کار آمدن " اوباما " در آمریکا به نفع ایران است ؟ گفت: برای ایران فرقی نمی‌کند چه کسی در آمریکا رئیس‌جمهور ‌شود؛ مهم‌ این است هر کسی که روی کار می‌آید باید این اقدامات را انجام دهد. البته به شعارهای انتخاباتی نیز نمی‌توان زیاد اعتماد کرد و ما منتظر عمل آنان خواهیم بود ؛ زیرا گاهی عمل‌ها با شعارها متفاوت است ، البته زمان به نفع آمریکا نیست ، مگر اینکه این تغییرات اساسی را انجام دهند.

احمدی‌نژاد در پاسخ به این پرسش خبرنگار ژاپنی که در جامعه ایرانی فرهنگ، فیلم و اجناس آمریکایی طرفدارانی دارد، اظهار داشت : ملت ایران با همه ملت‌ها رابطه خوبی دارد و به مردم ژاپن هم علاقمند است و فیلم‌های ژاپنی را هم زیاد تماشا می‌کند.

رییس جمهور افزود : اصولاً ملت‌ها در تعامل با یکدیگر رشد می‌کنند و ملت ایران نیز در ارتباطات خود با دیگران محدودیتی قائل نیست و در این خصوص هم نگرانی وجود ندارد؛ زیرا به علت فرهنگ غنی همواره در تعاملات فرهنگی، فرهنگ غالب بوده‌ایم و همواره دیگران تحت تأثیر فرهنگ ایرانیان بوده‌اند.

احمدی نژاد گفت : مردم آمریکا هم مانند دیگر مردم جهان خواهان صلح، عدالت، ‌دوستی و آرامش هستند و از درگیری و خشونت بیزارند اگر مردم آمریکا فرصت و آزادی لازم را در اختیار داشته باشند، حتماً با بسیاری از رفتار دولتمردان خود به مخالفت می‌پردازند؛ منتها در آنجا برخلاف ادعاها ، دموکراسی کامل برقرار نیست و بسیاری از مردم امکان ابراز نظر ندارند.

رئیس جمهور در پاسخ به پرسشی درباره ارزیابی خود از چند قطبی شدن جهان اظهار داشت: از پیشرفت و اقتدار همه ملت‌ها استقبال می‌کنیم؛ مشروط بر اینکه این پیشرفت و اقتدار در خدمت عدالت و صلح باشد.

احمدی نژاد افزود : با تشکیل قطب‌های گوناگون نباید حقوق مردم ضایع شود، البته به طور معمول اگر تعداد قطب‌ها زیاد باشد، فرصت سلطه‌گری هم کاهش پیدا می‌کند اما این روند لزوماً به معنای عدالت و صلح نیست.

رییس جمهور تأکید کرد: باید به سمت تکثر قطب‌ها برپایه عدالت و صلح در کنار اصلاح مقررات جهانی حرکت کنیم؛ مقرراتی که اجازه می‌دهد برخی دولت‌ها و کشورها حقوق دیگران را تضییع کنند.

احمدی نژاد افزود : عده‌ای که پس از جنگ جهانی دوم خودشان را پیروز جنگ نامیدند، مقررات جهانی را به نفع خود نوشتند و برای دیگران هیچ حقی قائل نشدند؛ در حالی که اکنون از آن دوران بیش از 60 سال می‌گذرد و جوانان امروز ژاپنی و آلمانی چه گناهی دارند که به خاطر اقدامات 60 سال پیش تنبیه و تحقیر می‌شوند.

رئیس‌جمهور خاطر نشان کرد: نیازمند مناسبات جدید سیاسی، اقتصادی، امنیتی و فرهنگی در جهان هستیم و باید با کمک هم ، این مناسبات را حاکم کنیم.

احمدی‌نژاد در پاسخ به این پرسش که روابط ایران و ژاپن به علت موضوع هسته‌ای رو به نزول رفته است و انتظار شما برای توسعه بیشتر این روابط از سوی دولتمردان ژاپنی چیست، تصریح کرد: تهران علاقمند به توسعه روابط با همه کشورها به ویژه ژاپن است زیرا قرابتها و سنت‌های فرهنگی مشترکی داریم اما در کار دولت ژاپن دخالت نمی‌کنیم و باید دولتمردان این کشور ، خود تصمیم بگیرند ؛ بدون تردید آینده از آن ملت ایران است و نباید روابط را تحت تأثیر فشار دیگران تنظیم کرد.

رییس جمهور اضافه کرد: علاقمند به توسعه هر چه بیشتر روابط همراه با احترام متقابل هستیم، اما انتخاب با دولت ژاپن است. ملت ایران نشان داده است که می‌تواند پیشرفت کند و شکی نیست در 20 سال آینده ، جمهوری اسلامی ایران یکی از کشورهای بزرگ و پیشرفته خواهد بود و از این‌رو علاقمندیم دوستانمان با ما همراهی کنند.

احمدی نژاد در پاسخ به پرسش خبرنگار شبکه NHK که پرسید آیا همواره درهای ایران به روی ژاپن باز خواهد ماند، تصریح کرد: ممکن است ؛ چون بالاخره شرایط عوض می‌شود اگر بتوانیم خودمان چیزی را تولید کنیم دیگر نیازی به دیگران وجود نخواهد داشت. ضمن اینکه رفتار کشورها در موقعیت‌های گوناگون در حافظه تاریخی ملت‌ها ضبط می‌شود و در تنظیم مناسبات آینده مؤثر است.

وی همچنین در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آینده ایران را چگونه ارزیابی می‌کنید، خاطر نشان کرد: ایران یک کشور کاملاً مستقل است و با سرعت به سمت قله‌های پیشرفت حرکت می‌کند و در مناسبات منطقه‌ای و جهانی تأثیرگذار است. ملت ایران جزء خودباورترین ملت‌هاست و تاریخ ایران سرشار از افتخار است.

احمدی نژاد تصریح کرد: پیام ملت ایران همواره در طول تاریخ و حتی زمانی که در اوج قدرت جهانی قرار داشت، پیام صلح، دوستی و عدالت بود و این ویژگی‌ها در آینده نیز در انتظار ملت ایران است.

رئیس جمهور افزود : ایران قدرت بزرگ اقتصادی، فرهنگی و سیاسی خواهد شد اما این قدرت، قدرت انسانی، دوستی و محبت است و ایرانیان همواره پیشرفت خود را با بشریت تقسیم کرده‌اند زیرا معتقدند زمانی به سعادت کامل خواهند رسید که همه بشریت سعادتمند باشند و از این رو تلاش دارند برای تحقق این هدف نقش برجسته‌ای ایفا کنند