معاون وزیر آموزش و پرورش به تشریح دلایل بازگشایی حضوری مدارس به صورت تدریجی و آنچه در زمینه بحث بازگشایی مهم و لازم است، پرداخت.

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از ایسنا، دکتر سید جواد حسینی معاون وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه مهر و شروع مدارس یک پروسه است اظهار کرد: پروژه مهر در واقع پروژه نیست بلکه پروسه‌ای است از آغاز مهر تا مهر سال آینده که نیازمند برنامه‌ریزی بسیار دقیق در تمامی ابعاد تعلیم و تربیت است. 

وی تصریح کرد: مدیران مدارس عوامل اصلی جبهه تعلیم و تربیت هستند و پروژه مهر و بازگشایی مدارس مهم‌ترین عامل برای سنجش عملکرد مدیران است.

حسینی با بیان اینکه مهر امسال از پیچیدگی‌های زیادی برخوردار است، افزود: کرونا ۱۸ ماه تمامی ابعاد جامعه به ویژه نظام تعلیم و تربیت را تخت تاثیر قرار داده است و نظام تعلیم و تربیت در زیست‌بوم جدید با رویکرد پوشش حداکثری انواع شیوه‌های آموزشی را برای دانش‌آموزان پیاده‌سازی کرد.

فقط ۳۵ درصد دانش‌آموزان حضور کافی در آموزش‌های مجازی داشته‌اند

معاون وزیر آموزش و پرورش گفت: محور اصلی آموزش‌ها در مهر پیش رو آموزش‌های حضوری تدریجی است و لذا این موضوع نیازمند برنامه‌ریزی همه دست‌اندرکاران نظام تعلیم و تربیت است.

او با تشریح چرایی بازگشت به مدرسه و آموزش‌های حضوری توضیح داد: موضوع آموزش‌های حضوری به کیفیت آموزش و ‌جریان یاددهی یادگیری برمی‌گردد و در مطالعات انجام شده در کشور تنها ۳۵ درصد دانش‌آموزان حضور کافی در آموزش‌های مجازی داشته‌اند.

حسینی افزود: بر اساس این مطالعات ۲۲ درصد دانش‌آموزان فقط حضور کمی در آموزش‌های مجازی داشته‌اند و ۳۳ درصد از دانش‌آموزان کمتر از ۵ ساعت در این فضا حضور داشته‌اند.

معاون وزیر آموزش و پرورش بیان کرد: در مجموع ۲۴ درصد آموزش‌های مجازی از منظر دانش‌آموزان کیفیتی همانند حضوری داشته است، ۴۲ درصد آموزش‌ها قابل قبول ارزیابی شده است و ۲۳ درصد آموزش‌ها فاقد کیفیت ارزیابی شده است.

وی ادامه داد: بر اساس این مطالعات آموزش‌های مجازی منجر به افت کیفیت آموزش شده است و از هر ۴ دانش‌آموز ۳ دانش‌آموز به صورت کامل از آموزش‌های مجازی بهره نبرده‌اند ‌و از این آموزش‌ها رضایت ندارند.

آموزش مجازی؛ لطمه به کیفیت یاددهی و یادگیری و عدالت آموزشی 

حسینی تصریح کرد: آموزش‌های مجازی منجر به افت کیفیت در جریان یاددهی و یادگیری شده است و این مسأله موجب می‌شود بحث حضوری شدن به عنوان موضوعی جدی پیگیری شود.

معاون وزیر آموزش و پرورش لطمه به عدالت به ویژه عدالت آموزشی را از دیگر دلایل شروع مجدد آموزش‌های حضوری دانست و گفت: یکی از ارکان اصلی عدالت، عدالت آموزشی است و کوچ نظام تعلیم و تربیت به فضای مجازی موجب لطمه خوردن به گسترش عدالت به ویژه عدالت آموزشی در مناطق کم‌برخوردار شده است.

او با اشاره به آسیب‌های فضای مجازی توضیح داد: فضای مجازی و در خانه ماندن دانش‌آموزان آسیب‌های زیادی به سلامت روانی و اجتماعی دانش‌آموزان زده است و برای کاهش این آسیب‌ها بازگشایی مدارس ضرورت دارد.

استراتژی اصلی آموزش و پرورش بازگشایی تدریجی مدارس است

حسینی با اشاره به وضعیت مدارس در کشورهای جهان گفت: پیش از شروع واکسیناسیون و در بین ۳۷ کشور با نرخ مرگ و میر بالا فقط ۶ کشور به طور موقت مدارس را تعطیل کردند و به طور طبیعی با گسترش واکسیناسیون اکثر کشورها به سمت بازگشایی مدارس حرکت کرده‌اند.

معاون وزیر معلمان را جهادگران آموزشی نامید و افزود: معلمان با همراهی خانواده‌ها در ایام کرونا و با بهره‌گیری از انواع روش‌های آموزشی شاهکاری در نظام تعلیم و تربیت رقم زدند.

به گفته وی، در کوچ مجدد به سمت آموزش‌های حضوری ممکن است با مقاومت اولیا و دانش‌آموزان به دلیل اضطراب از سلامت مواجه شویم که نیازمند اقناع والدین و دانش‌آموزان است.

حسینی با بیان اینکه وضعیت آینده کرونا مبهم است و معلوم نیست چه وضعیتی در آینده داشته باشد. اظهار کرد: تمام پژوهش‌ها نشان می‌دهد بازگشایی مدارس در افزایش پاندومی کوید ۱۹ تاثیری نداشته است و لذا استراتژی اصلی وزارت آموزش و پرورش نیز بازگشایی تدریجی مدارس است.

معاون وزیر شعار مهر امسال را بازگشایی روان، تدریجی، ترکیبی و با کیفیت با رویکرد حفظ سلامت دانش‌آموزان دانست و گفت: بازگشایی حضوری مدارس به تدریج از آبان با رعایت برخی استلزامات آغاز خواهد شد.

رعایت چند اصل از سوی مدیران؛ شرط بازگشایی مدارس

وی بازگشایی مدارس را مستلزم رعایت چند اصل از سوی مدیران دانست و گفت: اولین اصل در بازگشایی مدارس تقدم ذاتی تامین سلامت دانش‌آموزان است برای این منظور سرانه‌های بهداشتی از سوی وزارت به مدارس تخصیص یافته است و واکسیناسیون معلمان نیز در حال انجام است.

معاون وزیر افزود: پروتکل‌های بهداشتی و شیوه‌نامه‌های ستاد ملی مقابله با کرونا باید به صورت کامل در مدارس رعایت شود.

حسینی توجه همزمان به حفظ سلامت در کنار حق آموزش را از دیگر استلزامات دانست و گفت: رویکرد تداوم آموزش با پوشش حداکثری و حفظ سلامت باید سرلوحه کار تمامی مدیران باشد.

تامین فرصت‌های آموزشی برابر برای همه دانش‌آموزان

معاون وزیر عدالت در تامین فرصت‌های آموزشی برابر برای همه دانش‌آموزان را از دیگر استلزامات بازگشایی مدارس دانست و گفت: برخورداری همه دانش‌آموزان از امکانات دیجیتالی، ثبت‌نام و توزیع به موقع کتب درسی، سنجش کامل سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی نوآموزان بدو ورود به دبستان از جمله نکاتی است که باید مد نظر مدیران قرار گیرد.

او اقناع‌سازی جامعه و خانواده را از دیگر استلزامات بازگشایی مدارس دانست و گفت: امسال سخت‌ترین و پیچیده‌ترین مهر را خواهیم داشت و برای اقناع والدین برگزاری جلسات با انجمن اولیا و مربیان ضروری است.

حسینی افزود: روند گسترش آموزش‌های حضوری تدریجی خواهد بود و در این میان به مدیران مدارس و شورای مدارس تفویض اختیار شده است.

وی ادامه داد: باید از تجارب و دستاوردهای آموزش‌های چند ماه گذشته نهایت بهره را برد و از آنها استفاده کامل کرد.

معاون وزیر بازگشایی باشکوه مدارس را مستلزم رعایت سه اصل مهم دانست و گفت: در آغاز مهر هیچ کلاسی نباید بدون معلم، مدیر و معاون باشد.تمام مدارس باید برنامه عملیاتی و اطلس یادگیری داشته باشند و همه دانش‌آموزان به موقع ثبت‌نام شده و کتب درسی را دریافت کنند.

برچسب‌ها