به گزارش همشهریآنلاین به نقل از ایسنا، محمد وحیدی، درباره چگونگی روند بازگشایی مدارس و دانشگاه ها، با بیان اینکه ما شبکه شاد را یک فرصت برای آموزش و پروش میدانیم و آموزش مجازی یک فرصتی بود تا خیلی از آموزشهای برتر در آن دیده شود، گفت: اما تحصیل حضوری و بازگشایی کلاسهای درس مهمترین رویکردی است که باید در نظام آموزشی کشور دنبال شود، اگر دنبال عدالت آموزشی و تحول آموزشی هستیم نمیتوان با مدارس بسته این مهم را محقق سازیم.
نماینده مردم بجنورد در مجلس افزود: رویکرد ستاد ملی مبارزه با کرونا هم در سنوات گذشته در این حوزه درست نبوده است، نمیخواهیم نقد غیر منصفانه داشته باشیم ولی معمولا تصمیمات این ستاد تصمیمات همه یا هیچ است، برای مثال فعالیتهای ورزشی را به کلی تعطیل میکنند و در این مهم تفکیک قائل نشدند، برای مثال باید رشتههای ورزشی که در محیطی باز و با جمعیت خیلی کم فعالیت میکنند مجاز به فعالیت باشند، صرفا یا همه را تعطیل و یا همه را بازگشایی کردند و برای فعالیتها با شرایط متفاوت تفکیکی قائل نشدند.
این عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس عنوان کرد: این رویکرد تعطیلی همگانی یا بازگشایی همگانی آفتهایی به دنبال داشته است که یکی از این آفت ها، افت تحصیلی دانش آموزان کشور است، عدم دسترسی دانش آموان به شرایط آموزشی برابر یکی از علل این موضوع است، برای مثال یک دانش آموز در روستایی زندگی میکند که به اینترنت دسترسی ندارد، یا یک دانش آموزش تلفن همراه هوشمند و یا تبلت ندارد، یا اینکه شرایط رفت و آمد معلم در نظر گرفته نمیشود.
وی ادامه داد: امسال تاکید داشتیم تا در جلسهای با حضور وزرای بهداشت، علوم و سرپرست آموزش و پرورش در کمیسیون آموزش یک تصمیم منطقی اتخاذ شود تا دیگر به آن سیاست «همه یا هیچ» پرداخته نشود و یا اگر انتقادی هم به تصمیمات ستاد ملی مبارزه با کرونا وجود داشت، تصمیمات تغییر کند.
وحیدی با بیان اینکه همانگونه که گفته شد کنکور با چنین شرایطی برگزار شد و جلوی برگزاری آن گرفته نشد، عنوان کرد: اکنون هم نباید گفته شود کلاسهای مدارس تعطیل بماند، ما در کشور ۱۱۳ هزار مدرسه کد دار داریم، ۴۵ هزار عدد از این تعداد مدارس در مناطق مرزی، عشایری، روستایی و حاشیهای هستند که کمتر از ۷۵ دانش آموز دارند، خیلی از این مدارس هم به لحاظ دسترسی به اینترنت و امکانات اولیه آموزش مجازی دچار مشکل هستند، پس باید برای بازگشایی اینگونه مدارس در قالب رعایت پروتکلهای بهداشتی شرایط متفاوتی قائل شویم، از سوی دیگر قرار است تا پایان شهریور ماه همه معلمان واکسینه شوند، با توجه به این موضوع میتوان به بازگشایی مدارس توجه کرد. از سوی دیگر بهورزهای مناطق روستایی میتوانند ناظر بر رعایت پروتکلها در منطقه خود باشند.
این عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس تصریح کرد: اما در خصوص مدارس پرجمعیت نگاه ترکیبی داریم، چرا که در این مدارس پرجمعیت امکان حضور همه دانش آموزان وجود ندارد، برای مثال سه روز در هفته نیمی از دانش آموزان سه روز دیگر نیمی دیگر از دانش آموزان حاضر شوند، ولی معلمان در طول هفته حضور داشته باشند تا آموزش به صورت مستمر ادامه پیدا کند، ولی ترکیب و نوع حضور دانش آموزان نسبت به شرایط تنظیم شود تا دانش آموزان با معلمان ارتباط حضوری از نزدیک داشته باشند، چرا کهعدم وجود این ارتباط به خصوص در مقاطع ابتدایی موجب افت تحصیلی شدید میشود، پس این ارتباط باید میان دانشآموز و معلم برقرار باشد.
نماینده مردم بجنورد عنوان کرد: متاسفانه برخی به دلیل تعطیلی مدارس از کودکان به عنوان نیروی کار استفاده میکنند، خیلی از این کودکانی که اکنون مشغول کار هستند و یا سرگردان هستند، به دلیل تعطیلی مدارس است که با بازگشایی مدارس این موضوع هم کنترل میشود، ولی بازگشایی این مدارس به صورت فراگیر تابع واکسیناسیون اولیای دانش آموزان و معلمین به صورت کلی خواهد بود.
این عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت: با توجه به قول وزیر بهداشت پیشبینی میکنیم تا پایان مهر ماه این واکسیناسیون به صورت همگانی انجام شود.
وی با بیان اینکه در خصوص بازگشایی دانشگاههای تحصیلات تکمیلی که تعداد دانشجویان بسیار کمتر از دورههای پایینتر است برگزاری کلاسها باید به صورت حضوری باشد، ادامه داد: اصلا سال گذشته به چه دلیل مراکز فنی و حرفهای را تعطیل کردیم؟ از خیلی کارگاهها بازدید داشتم کارگاههایی که دارای سقفهای ۱۰ متری بلند بودند و هنرجوها در آن حدود ۵ متر از هم فاصله داشتند، ولی به دلیل مصوبه ستادملی مبارزه با کرونا تعطیل شدند، با آغاز سال تحصیلی این مراکز باید بازگشایی شوند.
وحیدی در پایان گفت: در کنار این مسائل، آموزش و پرورش و دانشگاهها باید در رفع فاصله آموزشی که با عدالت آموزشی قابل سنجش است، برنامه مقطعی کوتاه مدت و یا ضربتی داشته باشد تا فاصله را کاهش دهد، اولیای دانش آموزان هم باید وزارت بهداشت، وزارتخانههای علوم و آموزش و پرورش را در حوزههای بهداشتی و آموزشی یاری کنند.