گروه بورس: در شرایطی که رقابت برای خرید سهام شرکت تایدواتر وارد سومین روز خود شده یکی از متقاضیان خرید سهام تایدواتر خواهان تعلیق معامله در بورس تهران شد.

به گزارش همشهری، رقابت فشرده برای خرید سهام شرکت تایدواتر که پس از پایان معاملات دیروز وارد سومین روز خود شد، باعث بروز واکنش‌های شدیدی از سوی برخی  متقاضیان خرید سهام این شرکت شده است.

از یک سو مهم‌ترین متقاضی خرید سهام شرکت تایدواتر اعلام کرد که حاضر نیست در این معامله تا هر قیمتی بالا برود و از سوی دیگر یکی دیگر از متقاضیان با بیان اینکه ما تا آخر ایستاده‌ایم به‌دلیل حضور یک سرمایه‌گذار خارجی (اماراتی) خواستار تعلیق معامله سهام شرکت تایدواتر از سوی بورس تهران شد.

عیسی رضایی، مدیرعامل شرکت مهر اقتصاد ایرانیان در گفت‌وگو با همشهری با بیان اینکه خرید سهام تایدواتر توسط  شرکت اماراتی وارد شدن اجنبی‌ها به لایه‌های اصلی نظام است گفت: معامله سهام تایدواتر به دلایل امنیتی باید معلق شود چرا که یک شرکت اماراتی درصدد خرید سهام این شرکت است و اگر سهام تایدواتر توسط اماراتی‌ها خریده شود به معنای این است که ما دروازه‌های نظام را به خارجی‌ها واگذار کرده‌ایم.

او افزود: این شرکت اماراتی تا‌کنون چندین میلیارد دلار در بندر جبل‌علی سرمایه‌گذاری کرده است و بندر جبل‌علی نیز رقیب بنادر ایران محسوب می‌شود و تا‌کنون توانسته بیشتر کشتی‌هایی که به منطقه می‌آیند را به سوی خود جلب کند؛ بنابر این ما نباید سهام تایدواتر را به رقبا بدهیم.

رضایی با بیان اینکه این رقابت سالم نیست در پاسخ به این پرسش که شرکت مهر اقتصاد ایرانیان حاضر است تا چه قیمتی سهام شرکت تایدواتر را خریداری کند گفت: ما تا آخر ایستاده‌ایم و حاضریم سهام تایدواتر را به هر قیمتی خریداری کنیم اما در شرایط کنونی خواهان تعلیق معامله سهام تایدواتر هستیم چرا که معتقدیم این معامله سالم نیست.

او تاکید کرد: این معامله باید تعلیق شود و سپس معامله دیگری تنها با حضور سرمایه‌گذاران و متقاضیان ایرانی انجام شود.

به گفته او در حال حاضر به غیر از کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، شرکت مهر اقتصاد ایرانیان و شرکت اماراتی، شرکت‌های تامین اجتماعی نیرو‌های مسلح (ساتا) و یک شرکت در بخش صنایع دریایی نیز متقاضی خرید سهام تایدواتر هستند.

رضایی با اشاره به اینکه به واگذاری سهام شرکت تایدواتر باید با دید امنیتی نگاه شود گفت: این شرکت اماراتی که تاکنون سرمایه‌گذاری‌های هنگفتی را در بندر جبل‌علی انجام داده حاضر نیست برای توسعه خدمات بندری ایران سرمایه‌گذاری کند و هدفش از خرید سهام تایدواتر جلوگیری از افزایش ورود کشتی‌ها به بنادر ایران است.

موضع شرکت کشتیرانی

در حالی که شرکت مهر اقتصاد ایرانیان خواستار تعلیق و ابطال معامله شده است، شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران به‌عنوان مهم‌ترین خریدار سهام شرکت تایدواتر اعلام کرد که اگرچه خرید سهام این شرکت برایشان بسیار مهم است اما حاضر نیستند تا هر قیمتی در رقابت برای خرید بالا بروند.

محمد حسین داجمر، مدیرعامل شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در این باره به  همشهری گفت: شرکت تایدواتر یکی از شرکت‌هایی است که به شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی در بندر خدمات می‌دهد و از این جهت انتقال مدیریت این شرکت برای ما بسیار مهم است.

او افزود: ما در حال حاضر نگران این هستیم که مدیریت شرکت تایدواتر به چه کسانی واگذار خواهد شد.

داجمر در پاسخ به این پرسش که حاضرند سهام تایدواتر را تا چه قیمتی خریداری کنند گفت: ما در رقابت برای خرید سهام شرکت تایدواتر خیلی بالا نخواهیم رفت، در واقع اگر چه سهام شرکت تایدواتر برای ما مهم است اما ما برای خود یک محدوده قیمت داریم و حاضر نیستیم از این قیمت بالا‌تر برویم.

وی از ذکر محدوده قیمت مورد نظر شرکت کشتیرانی امتناع کرد اما در عین حال افزود:اگر مدیریت شرکت تایدواتر به ما منتقل نشود ما به‌دنبال سرمایه‌گذاری در بندر دیگری خواهیم رفت و در رابطه با این موضوع با سازمان بنادر و دریانوردی نیز گفت‌وگو کرده‌ایم. 

عرضه تایدواتر

براساس این گزارش سازمان خصوصی‌سازی‌ از روز چهار شنبه 24/ 42درصد از سهام شرکت خدمات دریایی تایدواتر را روی میز فروش گذاشت. از ابتدای مبادلات، رقابت با حضور خریداران متعددی آغاز شد و با افزایش تعداد رقبا رقابت برای خرید شدت گرفت ؛

به‌طوری که در مبادلات دیروز به‌دلیل ادامه رقابت معامله‌ای انجام نشد و رقابت به معاملات امروز موکول شد.

از علاقه‌مندان خرید این بلوک می‌توان به سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی، ، یک بخش خصوصی، صندوق کارکنان سازمان بنادر و دریانوردی و شرکت تاسیسات دریایی و صندوق بازنشستگی اشاره کرد که در روز‌های گذشته اقدام به تهیه و ارائه ضمانت‌های بانکی برای خرید این بلوک کرده‌اند.

خریدار خارجی

گزارش‌های دریافتی حاکی است، شرکت خارجی متقاضی خرید سهام تایدواتر با همکاری و اشتراک سرمایه‌گذاران هندی اقدام به سرمایه‌گذاری در بنادر می‌کند و تنها ماهیت عربی ندارد.

در واقع شرکت هندی – اماراتی ایندوجا که در بندر بزرگی چون جبل‌علی نیز فعال است در آغاز رقابت ضمانت‌های لازم را ارائه کرده و از طریق ارائه اسناد به سازمان سرمایه‌گذاری خارجی وارد رقابت برای خرید سهام تایدواتر شده است.

از زمان اجرای برنامه خصوصی‌سازی‌ در طول دهه گذشته این برای اولین بار است که یک سرمایه‌گذار خارجی به‌صورت جدی وارد عرصه رقابت برای خرید سهام بلوکی شرکت‌های ایرانی می‌شود.