کوبا روز پنجشنبه تقاضای تایید سه واکسن کرونای ساخت این کشور را تسلیم سازمان جهانی بهداشت خواهد کرد و در عین حال قرار است تجویز این واکسن‌های کرونا را به طور عمومی در میان نوپایان و کودکان آغاز کند.

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از رویترز رولاندو پرز رودریگز، رئیس بخش پژوهش و توسعه در شرکت دولتی «بیوکوبافارما» روز سه‌شنبه در جلسه بحث با رسانه‌های دولتی گفت که هدف کارزار واکسیناسیون کوبا ایمن کردن بیش از ۹۰ درصد جمعیت تا ماه نوامبر (آبان) است.

این کشور جزیره‌ای حوزه کارائیب که با اوج‌گیری شیوع کرونا به علت انتشار سویه‌ی دلتا مواجه است، هم اکنون در انجام یکی از سریع‌ترین کارزارهای واکسناسیون در جهان با سه واکسن تولید محلی این کشوری یعنی واکسن‌های عبداله، سوبرانا ۲ و سوبرانا پلاس است که همگی آنها از سازمان‌های ناظر داخلی این کشور مجوز مصرف اضطراری گرفته‌اند.

کوبا تنها کشوری در این منطقه است که یک واکسن داخلی برای کرونا تولید کرده است.

کوبا می‌گوید اثربخشی واکسن‌هایش بالای ۹۰ درصد است و نتایج اولیه نشان می‌دهند که این واکسن‌ها مانند واکسن‌های سرآمد جهانی می‌توانند به طور قابل‌توجهی سرایت ویروس، بیماری شدید کووید-۱۹ و مرگ ناشی از آن را کاهش دهند. البته منتقدان می‌گویند این نتایج هنوز بوسیله کارشناسان مستقل بازبینی نشده‌اند.

دکتر ماریا النا سوتو، مقام وزارت بهداشت عمومی کوبا در همین جلسه اعلام کرد که کارزار واکسیناسیون عمومی کودکان بالای ۲ سال نیز از رو پنجشنبه آغاز خواهد شد و به این ترتیب کوبا نخستین کشوری در جهان می‌شود که کودکان زیر ۶ سال را هم در برابر کرونا واکسینه می‌کند.

شرکت‌های کوبایی و مقامات محلی می‌گویند واکسن‌های کوبایی بر اساس پلتفرم‌های سنتی هستند که سال‌ها است برای واکسیناسیون در برابر بیماری‌های دیگر در کودکان کمسن به کار رفته‌اند، بنابراین علاوه بر این کارآزمایی‌های بالینی جدید بی‌خطر بودن آنها را اثبات کرده‌اند، سابقه خوبی از این لحاظ هم دارند.

والدین کوبایی مشتاقند که کودکانشان پس از ماه‌ها درس خواندن در خانه‌ به مدرسه‌ها بازگردند. کوبا اخیرا بازگشایی مدرسه‌ها را در ماه سپتامبر (شهریور) به تاخیر انداخته است.

کوبا در هفته گذشته به طور میانگین ۷۵۰۰ مورد کرونا و حدود ۸۰ مرگ ناشی از آن در روز را گزارش کرده است که کاهش چشمگیری را نسبت به یک ماه پیش نشان می‌دهند. در آن هنگام میزان موارد کرونا در کوبا از لحاظ شمار عفونت‌ها در هر صد هزار نفر جمعیت به یکی از بالاترین رقم‌ها در جهان رسید و ۲۰ درصد این موارد مربوط به افراد زیر ۲۰ سال می‌شد.