تاریخ انتشار: ۱۷ شهریور ۱۳۸۷ - ۱۰:۳۴

همشهری آنلاین: سیاره‌های زهره، مریخ، عطارد این روزها در نزدیکترین فاصله زاویه‌ای از یکدیگر قرار دارند.

اواسط شهریورماه، کمی پس از غروب خورشید، در افق غربی هیاهویی برپاست. در این بخش از آسمان زیبای شب سه سیاره شامگاهی در کنار یکدیگر منظره‌ای بسیار زیبا را پدید خواهند آورد. 

 اگر 30 الی 45 دقیقه پس از غروب خورشید نگاهی به افق غربی بیندازید می‌توانید سه جسم تقریباً نورانی  را در این بخش از آسمان مشاهده کنید. سیاره های زهره، مریخ، عطارد سه جرم آسمانی در این منطقه هستند که این روزها در نزدیکترین فاصله زاویه‌ای از یکدیگر قرار دارند. پس از غروب خورشید، نورانی‌ترین جسم آسمانی در این منطقه، سیاره زهره است که رصد آن به آسانی امکان پذیر است. اگر با چشمان تیزبین خود کمی به سمت چپ این سیاره حرکت کنید در فاصله زاویه‌ای تقریبی 3 درجه‌ای آن می‌توانید، سیاره تیزپای عطارد را مشاهده کنید که در حال نزدیک‌شدن به بیشترین کشیدگی خود از خورشید است.

به گزارش ماهنامه نجوم، این سیاره در روز پنجشنبه 21 شهریور ماه به بیشترین کشیدگی شرقی که برابر با 26 درجه و 52 دقیقه است خواهد رسید و پس از این روز شروع به نزدیک شدن به خورشید خواهد نمود.

سیاره دیگر در این جمع مریخ است که در 3.5 درجه‌ای بالای سیاره زهره و 2.7 درجه‌ای بالای سیاره عطارد قرار دارد. همانطور که در تصویر مشاهده می‌کنید، این سیاره‌ها شکل مثلث را تشکیل خواهند داد. پس فرصت را از دست ندهید. سیاره مریخ نیز در حال نزدیک شدن به خورشید (از دید  ناظر زمینی) و نقل مکان به آسمان صبحگاهی است و تا اواخر شهریور فرصت دیدار آن را خواهید داشت و پس از آن می‌بایست 35 روز دیگر منتظر بمانید تا از افق صبحگاهی طلوع کند.