عضو کمیته علمی کشوری کرونا از اجرای آزمایشی طرح کنترل هوشمند کرونا در استان قزوین از ۲ هفته آینده خبر داد.

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از مهر، دکتر مصطفی قانعی عضو کمیته ملی واکسن کرونا در گفتگو با خبر شبکه یک سیما اظهار کرد: بر اساس تلاش‌های دوساله شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه زیرساخت فناوری اطلاعات هوشمند و مدیریت خوب وزارت کشور، سامانه‌ای به طور هوشمند تمامی بانک‌های اطلاعاتی ترددها و ورود و خروج به کشور و تمام سامانه‌های اطلاعاتی متصل به آن را رصد می کند و قادر است به کسانی که واکسن زده و ناقل کرونا نیستند، نوید دهد که می‌توانند کسب و کار خود را باز کنند.

وی ادامه داد: فعالیت سامانه هوشمند نویدی برای راه‌اندازی دوباره اقتصاد و مهار کروناست. برای این اتفاق، تمام نهادهای ذی‌ربط مشارکت خواهند داشت.

قانعی گفت: قرار است به طور آزمایشی طی ۲ هفته آینده در استان قزوین بازگشایی کسب و کارها انجام گیرد و چنانچه نتایج موفقیت‌آمیز باشد، وارد مرحله کشوری خواهیم شد. امیدواریم نتایج این طرح تا ۳ ماه آینده به ستاد ملی کرونا ارائه شود.

وی افزود: از ویژگی‌های این طرح می‌توان به بازگشایی کسب و کارها بر اساس اطلاعات سامانه هوشمند و رونق اقتصاد اشاره کرد.

قانعی تصریح کرد: سامانه قرنطینه هوشمند تمام ترددها، کسب و کار، رفت و آمدهای جاده‌ای و… را به طور هوشمند رصد و این امکان را فراهم می‌کند تا فردی که واکسن زده و ناقل کرونا نیست، بتواند به ادامه کسب و کار خود بپردازد.

وی ادامه داد: به ثبت‌نام در این سامانه نیازی نیست و کسی هیچ کارتی دریافت نمی‌کند. بلکه فقط اطلاعات تردد مبادی ‌میان‌جاده‌ای هر فرد ردیابی می‌شود و در صورتی که فرد واکسن زده باشد و ناقل نباشد، اجازه انجام سفر و تردد را خواهد داشت.

قانعی تاکید کرد: فقط اطلاعات آزمایشگاهی و فردی هر شخص در سامانه ثبت خواهد شد و دوربین‌های کنترل و ردیابی مجوز سامانه‌ای صادر می‌کنند و چنانچه منعی وجود داشته باشد، مجوز تردد صادر نخواهد شد.