چین فناوری‌های نظامی پیشرفته و زمانی سری خود را در بزرگترین نمایشگاه هوایی این کشور به نمایش می‌گذارد.

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از رویترز چین در این نمایشگاه همچنین پیشرفت‌هایش در زمینه اکتشافات فضایی و خودکفایی در هواپیماهای تجاری را به نمایش گذاشت.

این نمایشگاه که در شهر جنوبی ژوهایی چین برگزار می‌شود، به علت محدودیت‌های مسافرتی مربوط به پاندمی کرونا عمدتا با حضور شرکت‌های داخلی است، اما ناظران خارجی برای بررسی پیشرفت‌های چین در زمینه قدرت نظامی از نزدیک آن را دنبال می‌کنند.

پهپاد شیانگ‌لونگ WZ-7

از جمله فناوری‌های نظامی به نمایش‌ درآمده در این نمایشگاه پهپاد دورپرواز ارتفاع بالای تجسسی با نام «شیانگ‌لونگ WZ-7» بود که تقریبا مشابه پهپاد «گلوبال هاوک RQ-4» ساخت شرکت آمریکایی «نورثروپ گرامن» است، اما موتورهای آن ضعیف‌تر است. WZ-7 تا به حال در حال انجام عملیات در مرز چین و هند، در مرز کره شمالی و در دریای چین جنوبی مشاهده شده است.

جنگنده‌های J20 که برای نخستین بار با موتور چینی به پرواز در آمدند

چین همچنین در حال کار برای بهبود عملکرد موتورهای جت ساخت این کشور بوده است که نسبت به فناوری‌های غربی عقب‌ماندگی داشته‌اند. در این نمایشگاه برای نخستین بار جنگنده‌های رادارگریز J-20 با موتورهای چینی به جای موتورهای روسی به نمایش درآمدند.

آزمایش‌هایی روی دو موتور داخلی برای هواپیمای باربری Y-20 چین هم در حال انجام است.

هواپیمای جنگنده جنگ الکترونیک J-16D چین که شبیه هواپیمای جنگنده ئی‌ای-۱۸جی گرولر آمریکا است، در روی زمین به نمایش در آمد تا به گفته کارشناسان بر توانایی‌های چین برای عبور از دفاع‌های ضدهوایی تایوان در صورت بروز جنگ تاکید شود.

کارشناسان می‌گویند دست کم سه نوع پارازیت‌ساز روی این هواپیما نصب شده بود که نشانگر طراحی آن برای مختل کردن بخش‌های متفاوت طیف امواج الکترومغناطیسی است.

چین همچنین به دنبال ساخت یک پهپاد به اصطلاح از نوع «هواپیمای دوم وفادار» هستند که برای محافظت از جت‌های جنگنده سرنشین‌دار گران‌قیمت‌تر به کار می‌رود که آمریکا، انگلیس، استرالیا، هند و روسیه نیز آن را دنبال می‌کنند.

ارائه این طرح پهپاد به نام «فایهنگ FH-97» که هنوز معلوم نیست جنبه صادراتی پیدا کند یا نه، باعث جلب توجه بسیاری از ناظران خارجی شد.

چین  همچنین طراحی نسل جدیدی از موشک‌های سنگین نسل آینده‌اش را به نمایش گذاشت که قدرت کافی برای فرستادن سفینه سرنشین‌دار به کره ماه را در سال ۲۰۲۸ - دو سال زودتر از  زمان مورد انتظار- را خواهند داشت.

چین همچنین در تلاش است در میانه تنش‌ها با آمریکا در فناوری‌های کلیدی هواپیمایی تجاری نیز به خودکفایی برسد.

شرکت چینی Aero Engine  یک مدل در اندازه کامل و در حال چرخش از موتور CJ1000 را به نمایش گذاشت که برای هواپیمای مسافربری باریک‌پیکر C919 در دست تولید است و نهایتا می‌تواند جایگزین موتورهای واراداتی LEAP-1C ساخت شرکت CFM International شود.