همشهری آنلاین: الوارو اراوخو وزیر سابق کشاورزی کلمبیا که متهم به داشتن ارتباط با شبه نظامیان راستگرای کشورش است، از سوی مقامات کاراکاس به دولت بوگوتا مسترد شد.

به نوشته ال موندو، تحویل این مقام سابق کلمبیایی در منطقه مرزی ونزوئلا با این کشور انجام گرفت. اراوخو هفته گذشته در ونزوئلا بازداشت شده بود.

این سیاستمدار کلمبیایی 75 ساله که پیشتر نیز عضو سنای این کشور بوده است، ساعاتی پس از آن که دولت ونزوئلا مجوز اخراج وی از این کشور را صادر کرد با یک فروند هواپیمای کوچک از کاراکاس خارج شد.

هواپیمای ارواخو سپس در فرودگاه سان انتونیو دل تاچیرا بر زمین نشست و وزیر سابق از طریق پل مرزی موسوم به پل بین‌المللی سیمون بولیوار به سمت خاک کلمبیا هدایت شد.

در آن سمت پل نیز وی به ماموران ویژه بخش اداره امنیت کلمبیا (DAS) تحویل داده شد. او سپس با هواپیما به کاکوتا پایتخت شمال سانتاندر یکی از استان‌های کلمبیا منتقل شد تا در نهایت از آن منطقه به بوگوتا پایتخت اعزام شود.

تارک ال ایسامی وزیر جدید کشور ونزوئلا در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت: ارواخو که به در خواست دولت کلمبیا از سوی اینترپل تحت تعقیب بود و یک سال و نیم را پنهانی و در حال گریز زندگی می‌کرد، روز پنجشنبه هفته گذشته 4 سپتامبر در ونزوئلا به دلیل همراه داشتن مدارک جعلی از جمله یک پاسپورت کلمبیایی و یک شناسنامه‌ ونزوئلایی بازداشت شد.

وزیر کشور ونزوئلا افزود: ونزوئلا طبق موافقتنامه‌های بین‌المللی و پیش از آن که دولت کلمبیا درخواست رسمی مبنی بر استرداد وی را تحویل مقامات کاراکاس دهد، تصمیم به اخراج ارواخو گرفت.

اوراخو که زمانی وزیر کشاورزی ونزوئلا بود، به هنگام رانندگی با یک خودروی ون در شهر ماراکایبو واقع در ایالت غربی سولیا در ونزوئلا دستگیر شد.

گفته می‌شود، ارواخو که یکی از متحدین سیاسی الوارو اوریبه رئیس جمهور کلمبیا است، در ربودن ویکتور اوچوا دست داشته است. برادر ویکتور اوچوا رقیب سیاسی پسر ارواخو در انتخابات پارلمانی سال 2002 بوده است.

الوارو ارواخو پدر ماریا کنسوئلو ارواخو وزیر امورخارجه سابق کلمبیا و الوارو کاسترو ارواخو است.

کاسترو یکی از 30 قانونگذار کلمبیایی بود که به اتهام ارتباط با اعضای گروه راستگرای "نیرو‌های دفاع شخصی متحد" کلمبیا بازداشت شده بودند.

"نیرو‌های دفاع شخصی متحد کلمبیا" گروه شبه نظامی راستگرای افراطی است که با شبه نظامیان چپگرا در کلمبیا وارد نبرد شده بود، اعضای این گروه از زمان تاسیس نیرو‌های دفاع شخصی متحد کلمبیا دست به ارتکاب جنایات غیر بشری زدند. طی سال‌های 2003 تا 2006 نیز این گروه با دولت کلمبیا مذاکرات صلح انجام داد و در پی انجام این مذاکرات 31 هزار نفر از اعضای نیرو‌های دفاع شخصی متحد کلمبیا خلع سلاح شده و از اقدامات چریکی بازماندند.

به رغم انجام مذاکرات صلح با دولت، در سال 2006 مشخص شد که بسیاری از سیاستمداران کلمبیایی با گروه نیرو‌های دفاع شخصی متحد کلمبیا در ارتباط هستند. از این واقعه به عنوان جنجال پاراپولیتیکا در کلمبیا یاد می‌شود.

کنسوئلو ارواخو دختر الوارو ارواخو  که در آن زمان وزیر امورخارجه کلمبیا بود به دلیل وجود اتهاماتی مبنی بر رابطه داشتن پدر و بردارش با گروه نیرو‌های دفاع شخصی متحد کلمبیا از مقام خود کناره گیری کرد.