گروه اجتماعی: رئیس سازمان سنجش آموزش کشور در واکنش به اعتراض داوطلبان و نمایندگان مجلس به نتایج کنکور امسال دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور گفت: اعتراض‌ها وارد نیست و حق هیچ داوطلبی تضییع نشده است.

این در حالی است که دیروز نمایندگان مجلس برای بررسی اعتراض کنکوری‌ها وارد جلسه غیرعلنی شدند.

عبدالرسول پورعباس افزود: پذیرش در کنکور امسال براساس قانون است. تمام مراحل گزینش دانشجو براساس قوانین و مصوبات شورای‌عالی انقلاب فرهنگی، مجلس شورای اسلامی و کمیته برنامه‌ریزی کنکور بوده است.

رئیس سازمان سنجش اظهار کرد: امکان اینکه داوطلبی در کد رشته محلی که انتخاب نکرده و در کارنامه نهایی او وجود نداشته قبول شود، صفر است.

به گفته او، سازمان سنجش نمی‌تواند در روش گزینش اعمال نظر کند. در مصوبه سال 69 شورای‌عالی انقلاب فرهنگی نحوه گزینش دانشجو مشخص شده است.

در این مصوبه سازمان سنجش موظف به بومی گزینی شده و همچنین 18 دوره است که این مصوبه اجرا می‌شود.

براساس مصوبه شورای‌عالی انقلاب فرهنگی، کشور به 3 منطقه یک، 2 و 3 تقسیم شده و ظرفیت دوره‌های مختلف نسبت به جمعیت این مناطق تقسیم می‌شود.

رئیس سازمان سنجش درباره تنها تفاوت پذیرش کنکور امسال با کنکور سال گذشته، یادآور شد: ما هر ساله تعدادی از ظرفیت‌ها را ارتقا می‌دهیم. این ارتقا شامل ارتقای کاردانی به کارشناسی و همچنین ارتقای رشته از منطقه و قطب به ناحیه و از ناحیه به استان می‌شود.

او ادامه داد: با این ارتقا اگر رشته‌ای در همه نواحی ایجاد شود، گزینش رشته بومی- ناحیه‌‌ای و اگر در همه استان‌ها ایجاد شود، گزینش باید به گزینش بومی- استانی تبدیل شود.

پور عباس تصریح کرد: امسال در وزارت بهداشت 8 رشته کاردانی به کارشناسی و از ناحیه‌ای به استانی ارتقا یافت. همچنین 13 رشته در وزارت علوم از ناحیه‌ای به بومی-استانی تبدیل شد، از این‌رو ظرفیت خوبی به استان‌ها اختصاص داده شد.

رئیس سازمان سنجش تاکید کرد: در کل نحوه گزینش دانشجو مانند سال‌های گذشته است و هر داوطلب باید قبل از انتخاب رشته به ضوابط توجه می‌کرد. به گفته وی، تنها 4 داوطلب دارای رتبه زیر هزار قبول نشده‌اند که این افراد تنها 10 رشته از دانشگاه‌های برتر انتخاب کرده‌اند.

وی با اشاره به برخی اعتراضات نسبت به عدم‌قبولی با رتبه‌های پایین‌تر از هزار گفت: با بررسی‌های صورت گرفته در سازمان سنجش مشخص شد تنها 4 داوطلب کنکور امسال با رتبه‌های زیر یک هزار قبول نشدند که این افراد همگی کمتر از 10 انتخاب رشته داشتند و رشته‌های انتخابی آنها نیز شامل دانشگاه‌های تهران، صنعتی شریف، صنعتی امیرکبیر بوده است.

در نتیجه با مقایسه نمره آخرین فرد قبول شده در رشته‌هایی که این داوطلبان انتخاب کرده اند، با نمره این داوطلبان مشخص شده که نمره این افراد اختلاف فاحشی دارد.

براساس مصوبه شورای‌عالی انقلاب فرهنگی بوم شامل 3 مرحله استان، ناحیه و منطقه(قطب) می‌شود. در این مرحله نواحی نیز مشخص و کشور به 5 قطب تقسیم شده است.

وی اظهار داشت: در این مصوبه مشخص شده است که رشته‌هایی که درهمه استان‌ها ظرفیت دارند، باید پذیرش بومی- استانی در آنها انجام شود. به همین ترتیب رشته‌هایی که در استان‌های همجوار باشند، ناحیه‌ای محسوب می‌شوند.

این رشته‌ها باید به‌صورت بومی-ناحیه‌ای پذیرش شوند، همچنین در مورد رشته‌هایی که در تمامی قطب‌های کشور باشند، باید براساس پذیرش قطبی عمل شود.

رئیس سازمان سنجش گفت: براساس این مصوبه 20 درصد رشته‌های مربوط به بومی- استانی به‌صورت آزاد و 80 درصد بقیه در سهمیه منطقه یک، 2 و 3 به‌صورت بومی- استانی پذیرش می‌شوند.

پورعباس با مقایسه نحوه بومی‌پذیری کنکور سال گذشته با کنکور امسال افزود: در کنکور سال 86 در مجموع 72.76 درصد بومی- استانی داشتیم که اگر تفکیک شود، پذیرش در دوره‌های روزانه 47.39 درصد بومی استانی و79.9 درصد بومی- ناحیه‌ای بود، در دوره‌های شبانه نیز چون همه استان‌ها دوره شبانه ندارند،71.3 درصد بومی- استانی صورت گرفت، در دانشگاه پیام نور 89.54 درصد پذیرش بومی - استانی بوده است.

وی اظهار داشت: به این ترتیب در سال 87 نیز براساس قانون عمل شده و در کل 74.71 درصد پذیرش به‌صورت بومی- استانی صورت گرفت که به تفکیک در دوره‌های روزانه 59.11درصد با 11 درصد افزایش، 79.96 درصد در دوره‌های شبانه با افزایش 8درصدی و در پیام نور یک درصد رشد پذیرش براساس بومی- استانی انجام شد.

پورعباس با اشاره به مصوبه شورای‌عالی انقلاب فرهنگی مبنی بر پذیرش بومی
65 درصدی در دوره‌های روزانه تصریح کرد: مصوبه شورای‌عالی انقلاب فرهنگی، وزارت علوم و بهداشت را موظف کرده است با توجه به گسترش رشته‌های آموزشی به سمت 65 درصد پذیرش بومی- استانی پیش روند اما با توجه به اینکه موضوع هنوز محقق نشده است، در پذیرش دوره‌های روزانه امسال تنها 59درصد پذیرش بومی- استانی صورت‌گرفت.

وی افزود: با توجه به اینکه برای اجرایی شدن این مصوبه رشته‌های دوره روزانه باید در تمام استان‌های کشور ایجاد شوند و این موضوع هنوز محقق نشده است، در پذیرش دوره‌های روزانه امسال تنها 59 درصد پذیرش بومی- استانی صورت گرفت.

پورعباس با بیان اینکه درباره جزئیات نحوه پذیرش در کنکور امسال بارها در رسانه‌ها اطلاع‌رسانی شده بود، ادامه داد: به اندازه کافی در زمان انتخاب رشته در رسانه‌های مختلف در مورد این موضوع توضیح داده شده اما مهم‌ترین بخش اطلاع‌رسانی دفترچه راهنماست که داوطلب باید دفترچه را به دقت مطالعه می‌کرد.

رئیس سازمان سنجش با تأکید بر اینکه سازمان سنجش هیچگونه اشتباهی مرتکب نشده است، یادآور شد: سازمان سنجش در هیچ سالی حتی یک مورد اشتباه نداشته است.

پورعباس درباره پاسخگویی به اعتراضات خاطرنشان کرد: با بررسی‌های صورت گرفته حتی یک مورد از اعتراضات نیز وارد نیست اما به رسانه‌ها قول می‌دهم درصورتی که مورد اعتراضی به آنها مراجعه شد، با ارائه شماره داوطلبی و مشخصات داوطلب، سازمان سنجش به این اعتراض بدون نوبت رسیدگی می‌کند.

کمک سازمان سنجش به داوطلبان تنها درصورت اشتباه در انتخاب رشته است که آن هم به‌صورت موردی و در کمیسیون موارد خاص بررسی می‌شود.

رئیس سازمان سنجش همچنین گفت: کارنامه نهایی کلیه داوطلبان مجاز به انتخاب رشته کنکور امسال دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی که اقدام به انتخاب رشته کرده‌اند تا جمعه روی پایگاه اینترنتی سازمان سنجش آموزش کشور به نشانی www.sanjesh.org قرار می‌گیرد.

بر این اساس، داوطلبان می‌توانند فهرست کدرشته محل‌هایی که انتخاب رشته کرده‌اند و به‌دنبال آن وضعیت نهایی پذیرش یا عدم‌پذیرش خود در آن کد رشته محل‌ها را مشاهده کنند.

رسیدگی مجلس به اعتراض کنکوری‌ها

 وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: ما آماده پذیرش نظارت مجلس بر فرایند گزینش دانشجو و رسیدگی به اعتراضات داوطلبان هستیم.

محمد مهدی زاهدی پس از نشست غیرعلنی مجلس برای بررسی اعتراضات برخی داوطلبان کنکور افزود: ما از همه دستگاه‌های نظارتی به‌خصوص مجلس و نمایندگان تقاضا داریم با اعزام نمایندگان خود به جریان رسیدگی به اعتراضات نظارت کنند.

او با بیان اینکه وزارت علوم براساس مصوبه سال 69 در زمینه‌های پذیرش دانشجو اقدام می‌کند، یادآور شد: اگر احساس می‌شود که باید در این مصوبه تجدیدنظر شود، ما آمادگی همکاری کامل داریم.

واکنش وزیر علوم در حالی در نشست غیرعلنی دیروز مجلس مطرح شد که روز سه‌شنبه 172 نفر از نمایندگان به‌دنبال تجمع کنکوری‌ها در مقابل مجلس در بیانیه‌ای، رسیدگی به اعتراض داوطلبان نتایج آزمون ورودی دانشگاه‌ها را خواستار شدند و به‌دنبال آن نشست غیرعلنی مجلس برگزار شد.

این در حالی است که علی عباسپور تهرانی، رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت: وزارت علوم که متولی برگزاری آزمون‌هاست، باید در مورد تغییرات به‌وجود آمده در انتخابات رشته کنکور سراسری اطلاع‌رسانی را کامل می‌کرد.

عباسپور دیروز اعلام کرد: کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با دعوت از وزیر علوم مسائل مربوط به چگونگی گزینش دانشجو در سال تحصیلی را بررسی کرد.

وی با اشاره به مصوبه شورای انقلاب فرهنگی در سال 1369 عنوان داشت: پذیرش دانشجویان در دانشگاه‌ها امسال براساس این مصوبه انجام شده است. 

عباسپور ادامه داد: امسال 18 رشته در وزارت علوم و 9 رشته در وزارت بهداشت و درمان از ناحیه‌ای به استانی تبدیل شده است. این رشته‌ها از بومی - ناحیه‌ای به بومی - استانی تبدیل شده‌اند؛ یعنی ورود داوطلبان و دانش‌آموزان خارج از استان به آن رشته‌ها محدود شده است.

به گفته او، وزیر علوم روز گذشته در جلسه کمیسیون آموزش توضیح داد که پذیرش و گزینش داوطلبان امسال براساس مصوبه شورای‌عالی انقلاب فرهنگی بوده و وزارت علوم خود را مبرا از تخلف و اعمال شرایط جدید در گزینش داوطلب در آزمون سراسری می‌داند.

وی در پایان تصریح کرد: انتظار ما این است که وزارت علوم باید به روش‌های مختلف دانشجویان را از چنین تغییر مهمی در گزینش دانشجو آگاه می‌کرد.