به گزارش همشهریآنلاین به نقل از ایسنا، محمد علویتبار معاون پشتیبانی و توسعه منابع سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه بیش از ۹۸ درصد از دانشآموزانی که در سامانه «سیدا» احراز هویت شده و تا ۳۱ شهریور برای سفارش درسی خود اقدام کردهاند، کتاب خود را دریافت کردهاند، گفت: دانشآموزان برای ثبت سفارش کتاب درسی باید در این سامانه مورد تایید مدیر مدرسه قرار گرفته باشند تا کتاب به مدرسه ارسال شود و تا زمانی که هویت دانشآموزان احراز نشده باشد امکان ثبت سفارش و ارسال کتاب فراهم نمیشود.
او در خصوص اینکه چرا برخی از دانشآموزان هنوز موفق به دریافت کتابهای درسی نشدهاند و این مشکل چه زمانی حل میشود، توضیح داد: امکان ثبت سفارش کتاب درسی برای دانشآموزانی وجود دارد که ثبتنامشان در مدارس تکمیل شده باشد اگر ثبتنام تکمیل نشده و اطلاعات دانشآموز در پایگاه اطلاعاتی وزارت آموزش و پرورش وجود نداشته باشد، امکان ثبت سفارش کتاب درسی فراهم نیست.
معاون پشتیبانی و توسعه منابع سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی افزود: تنوع این دانشآموزان با توجه به گستردگی مدارس و تنوع رشتههای دوره دوم متوسطه زیاد است که هر گروه باید هرچه سریعتر با پیگیری از طریق مدرسه محل تحصیل نسبت به پیگیری تا دریافت کتاب درسی اقدام کند.
ثبتنام کتابهای دانشآموزان اتباع
علویتبار در خصوص ثبت سفارش و دریافت کتاب توسط دانشآموزان اتباع خارجی یادآور شد: این دانشآموزان که کد ۱۱ رقمی از وزارت کشور دریافت کرده و در مدارس ثبتنام کردهاند، کتاب درسی دریافت کردهاند و هیچ مشکلی وجود ندارد اما افرادی که کد ۱۱ رقمی دریافت نکردهاند به این معنا است که هنوز ثبتنام نکردهاند و امکان ثبت سفارش کتاب درسی وجود ندارد.
وی ادامه داد: از آنجایی که سامانه فروش و توزیع مواد آموزشی متصل به سامانه ثبتنام دانشآموزی (سیدا) است، بنابراین نداشتن کد ملی به هیچ عنوان مانعی برای ثبتنام این دانشآموزان در سامانه کتاب نیست و این دانشآموزان پس از ثبتنام در سامانه سیدا و دریافت کد دانشآموزی به راحتی میتوانند برای سفارش کتاب درسی اقدام کنند.
معاون پشتیبانی و توسعه منابع سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی در مورد دانشآموزان پایه های اول و دهم گفت: دانشآموزان ورودی به هر دوره تحصیلی، به خصوص پایه اول و دهم، با توجه به تاخیر در پیگیری ثبتنام یا انتخاب رشته و ثبتنام به طور طبیعی پس از احراز هویت و تایید مدیر مدرسه در سامانه سیدا، امکان ثبت سفارش کتاب درسی را خواهند داشت که به علت تاخیر در ثبتنام، سفارش و دریافت کتاب درسی آنان با تاخیر انجام میشود.
معاون پشتیبانی و توسعه منابع سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی افزود: خواهش ما از خانوادههای عزیز این است که هرچه سریعتر با پیگیری از طریق مدیر مدرسه نسبت به ثبتنام قطعی فرزند خود در سامانه سیدا اطمینان حاصل نمایند و فوراً نسبت به سفارش کتاب درسی در سامانه فروش و توزیع مواد آموزشی و پیگیری دریافت آن از طریق مدرسه اقدام کنند.
وی از مدیران مدارس خواست تا نسبت به پیگیری ثبتنام دانشآموزان در سیدا و پیگیری سفارش کتاب درسی آنان از طریق خانواده ها و دریافت کتابهای درسی از منطقه اقدام کنند.
به گزارش روابط عمومی و امور بینالملل سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی، علویتبار در پایان ضمن اطمیناندهی به خانوادهها، دانشآموزان و مدیران مدارس از آنان خواست در صورتی که برای دریافت کتاب درسی با مشکلی مواجه هستند از طریق شمارههای پشتیبانی اعلامی در سامانه فروش و توزیع موادآموزشی (۰۲۱-۸۸۳۰۱۴۸۱ ۰۲۱-۸۸۸۲۳۱۴۰ ۰۲۱-۸۸۳۰۲۰۲۶ ۰۲۱-۸۸۴۹۰۲۲۰) موارد را پیگیری کنند.