به گزارش همشهری آنلاین، دو روز پیش بود که خبر رسید، عراق خودروهای ایرانی را به دلیل کیفیت پایین نپذیرفته است. کیفیت پایین و نداشتن استانداردهای لازم و موردقبول، دلیل این کشور برای نپذیرفتن خودروهای ایرانی اعلام شده است.
یک روز پیش از اعلام این خبر، غلامرضا شریعتی رئیس سازمان ملی استاندارد با اشاره به سفر اخیر خود به عراق عنوان کرده بود که مباحث اصلی دو طرف در موضوع صادرات خودرو و میلگرد به عراق بود.
به گفته او، خودروهای تولیدی کشورمان از استانداردهای ۸۵گانه اروپا برخوردارند که تمرکز آنها بر ایمنی و آلایندگی است، اما عراقیها از استانداردهای کشورهای حاشیه خلیجفارس تبعیت میکنند و در این مورد عدم تطابقهایی وجود داشت.
شریعتی با تاکید بر اینکه استانداردهای ۸۵گانه کشورمان به مراتب از استانداردهای حاشیه خلیج فارس بالاتر است، گفته بود که نهایت عراقیها پذیرفتند که مفاد استانداردهای ۸۵گانه را برایشان ارسال کنیم تا مورد تطبیق قرار دهند تا در صورت تایید، خودروهای ایرانی اجازه حضور در بازار عراق بیابند.
در عین حال وزیر صمت وعده داده بود که میخواهد سالانه یک میلیون دستگاه خودرو صادر کند. مهم ترین بازارهای هدف خودروهای ایرانی هم عراق و سوریه محسوب می شود.
در این میان برخی فشارها به عراق از طرف آمریکا به دلیل تحریم ایران را نیز نباید از یاد برد.
چرا عراق خودروهای ایرانی را نپذیرفت؟
یک کارشناس بازار خودرو در این مورد گفت: استانداردهای خودرویی ایران تلفیقی از استانداردهای بینالمللی است. یعنی ایران به دلیل شرایط آب و هوایی گرم،خشک و رطوبت همه را تلفیق کرده و همین مساله باعث شده عراق انگیزهای برای واردات خودروهای ایرانی نشان ندهد.
مهدی دادفر به تجارت نیوز توضیح داد: البته خودروهایی که در عراق وجود دارد از استانداردهای خلیج فارس تبعیت میکند و به نظر میرسد نپذیرفتن خودروهای ایرانی تنها بهانه است. به هر حال برای بدست آوردن بازارها باید برخی مسائل به شکل دو جانبه رعایت شود.
او ادامه داد: یکی از ضعیفهای ما درحوزه صادرات خودرو، خدمات پس از فروش است. در عراق نمایندگی برای خودروهایی که دچار نقص فنی میشود، وجود ندارد. بنابراین چنانچه بحث صادرات خودرو جدی است باید این موانع حل شود.
چندی پیش دیاکو افخم، یک فعال بازار عراق گفته بود: در عراق و سوریه همچنان تقاضا برای خرید خودروهای ایرانی وجود دارد اما باید از طریق استانداردسازی مشکل صادرات را برطرف کرد.
رقیب های جدید در بازار
رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق در مورد سفر رییس سازمان استاندارد و مذاکرات در مورد صادرات خودرو و آهن به این کشور و ظرفیتهای بازار عراق برای آن اعلام کرد: بازار عراق، بازاری است که هر محصولی که ما بتوانیم در سطح رقابت منطقهای تولید کنیم، برای آن ظرفیت دارد. مواد غذایی، مصالح ساختمانی، کالاهای صنعتی، خدمات فنی و مهندسی یا هر فعل اقتصادی که منجر به تولید یک محصول شود، بازار عراق حتی تا ۱۰ یا ۱۵ سال آینده برای آن زمینه دارد.
یحیی آل اسحاق در این باره به ایلنا گفت: با این حال باید توجه داشت که هرچه زمان میگذرد، رقیبهای جدیدی وارد این بازار میشوند که محصولات ما باید از نظر کیفیت، قیمت و خدمات پس از فروش و همچنین از نظر نحوه تعاملات به گونهای باشد که بتواند با دیگر بازارها رقابت کند. بنابراین هم این دو محصول و هم دیگر محصولات ایرانی در عراق بازار دارد به شرط اینکه بتوانند رقابت کنند.
آل اسحاق تصریح کرد: خودروها و حتی CKVهایی که ما به عراق صادر کردیم و به کمک آنها در عراق ساختیم، به علل مختلف از جمله خدمات پس از فروش، تعمیرات، نوع مصرف و آشنایی آنها بازار خوبی در عراق دارند و حتی در بین تاکسیهای عراقی از پراید استفاده میشود اما مهم این است که بتوانند رقابت کنند. اگر ما بخواهیم خودرو را به قیمت بازار داخلی به عراق بفروشیم مشتری نخواهد داشت، مثلا پراید ۱۲۰ میلیون تومانی در آنجا خریدار نخواهد داشت چراکه جنس بهتر، با مصرف بنزین کمتر و قیمت کمتر وجود دارد. بنابراین باید بتوانیم رقابت کنیم که در این صورت میتوانیم صادرات بیشتر داشته باشیم.
رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق در پاسخ به سوالی در مورد آخرین وضعیت تجاری دو کشور گفت: حجم مبادلات تجاری ایران و عراق در ۶ ماهه اول امسال با رشد مواجه بوده و صادرات ما به این کشور در این مدت ۲۸ تا ۳۰ درصد رشد داشته است. حجم مبادلات سال گذشته تا پایان سال حدود ۸ میلیارد دلار بود. گرچه هنوز آمار مربوط به شهریور ماه منتشر نشده اما شاید بتوانیم در ۶ ماهه به حجم ۵ تا ۶ میلیارد دلاری برسیم.
وی همچنین در مورد حضور کالاهای اسراییلی در اقلیم کردستان بیان کرد: در حوزه مسائل امنیتی، ما مشکلاتی را در اقلیم کردستان داشتیم، برخی گروهها که با ما درگیر هستند در این اقلیم پایگاههایی را ایجاد کرده بودند که از طرف ایران هم پاسخهایی به آن داده شد. اسراییل شروع کرده که در اقلیم کردستان نفوذهایی را داشته باشد، اخیرا جلساتی را پیرامون عادیسازی روابط اقلیم با اسراییل برگزار شده که با عکسالعمل تند گروههای مختلف عراقی مواجه شده و دولت اقلیم کردستان هم اعلام کرد که از آن بیاطلاع بوده است. اما در مورد کالا هنوز خبر مشخصی از حضور کالاهای اسراییلی در اقلیم کردستان نیست.