همشهری آنلاین: میزان تقاضای جهانی نفت در سال 2008 و 2009 در جدیدترین پیش بینی آژانس بین‌المللی انرژی نسبت به پیش بینی قبلی این نهاد کاهش یافت.

به گزارش شانا به نقل از سایت خبری بلومبرگ، بر اساس گزارش ماهانه آژانس بین‌المللی انرژی، این آژانس پیش بینی های خود را نسبت به پیش بینی قبلی، برای سال جاری میلادی تا 100 هزار بشکه در روز کاهش داد و میزان آن را به 86 میلیون و 800 هزار بشکه در روز رساند.

این آژانس همچنین برآورد کرد که در سال آینده میلادی میزان تقاضای جهانی نفت تا 140 هزار بشکه در روز کاهش می یابد و به رقم 87 میلیون و 600 هزار بشکه در روز خواهد رسید.

گفتنی است با کاهش میزان تقاضای نفت، سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) در نشست عادی روز سه شنبه گذشته خود در شهر وین سطح تولید را به کمتر از سقف کنونی آن رساندند.

آژانس بین‌المللی انرژی خاطر نشان کرد که کاهش مصرف نفت آمریکا ممکن است بیش از پیش بینی های گذشته باشد.

همچنین با توقف برخی فعالیت های تولید و انتقال نفت در کشورهای عراق، آنگولا، لیبی و نیجریه، برآوردهای آژانس بین المللی انرژی نشان می دهد که میزان تولید اوپک در ماه گذشته میلادی (اوت) 32 میلیون و 500 هزار بشکه در روز بوده که این رقم نسبت به ماه قبل از آن (ژوئیه) روزانه 195 هزار بشکه کمتر بوده است.

بر اساس گزارش جدید آژانس بین المللی انرژی، اوپک به عنوان تامین کننده 40 درصد نفت جهان، لازم است در سال جاری میلادی در حدود روزانه 31 میلیون و 800 هزار بشکه نفت برای ایجاد تعادل میان عرضه و تقاضا در بازار تولید کند که این رقم در حدود 100 هزار بشکه در روز بیش از برآوردهای این سازمان در ماه اوت است.

گفتنی است آژانس بین‌المللی انرژی همچنین پیش بینی کرده است که میزان عرضه نفت کشورهای غیر عضو اوپک در سال جاری میلادی تا 180 هزار بشکه در روز کاهش می یابد و به 49 میلیون و 900 هزار بشکه خواهد رسید زیرا طوفان های  «گوستاو» در خلیج مکزیک منجر به توقف تولید این منطقه شده است.

آژانس بین‌المللی انرژی اضافه کرد که  در پی کاهش تولید نفت روسیه، نروژ، استرالیا و چین میزان عرضه نفت کشورهای غیر عضو اوپک برای سال 2009 تا 50 میلیون و 700 هزار بشکه در روز خواهد بود که این میزان 85 هزار بشکه در روز کمتر از پیش بینی های این آژانس در ماه اوت است.