براساس اعلام مسئولان در ماه های اخیر سرقت کابل برق و سیستم های روشنایی از جاده های آذربایجان غربی افزایش یافته است.

همشهری- سید مرتضی احمدپور: اگر اهل سفر شبانه در جاده‌های آذربایجان‌غربی باشید یا کارتان به‌گونه‌ای باشد که باید شب را در جاده رانندگی کنید، تاریکی‌های متعدد حتی در جاده‌های اصلی این استان شما را غافلگیر خواهد کرد. هرچند روشنایی همه جاده‌ها و محورهای مواصلاتی امری ممکن نیست، اما شهروندان و راننده‌ها انتظار دارند حداقل در جاده‌های اصلی و محورهای پرتردد استان روشنایی کافی وجود داشته باشد. تاریکی در جاده‌های آذربایجان‌غربی، به‌ویژه در ماه‌های گذشته، بیشتر شده و رانندگان در مسیرهای منتهی به مرکز استان و نقاط کوهستانی به‌خوبی ناپدید شدن کابل‌های برق و سامانه‌های روشنایی را مشاهده می‌کنند؛ موضوعی که گفته می‌شود دلیل اصلی آن، سرقت گسترده کابل‌های برق در جاده‌های استان است. ماهانه ۱۰ تا ۲۰ مورد سرقت کابل در جاده‌های استان گزارش می‌شود؛ موضوعی که در ۲ ماه گذشته بیشتر هم شده و با نزدیک شدن به فصل سرما و یخبندان و افزایش ساعت‌های تاریکی شبانه، بیش‌از پیش جان رانندگان و شهروندان را تهدید می‌کند.

تاریکی بخشی از محور تبریز - ارومیه

«افشین رعیتی» یکی از شهروندان ارومیه‌ای است که هفته‌ای دوبار برای امور بازرگانی به تبریز رفت و آمد می‌کند و از نبود روشنایی در بخش‌هایی از این محور گله‌مند است. او می‌گوید: در گذشته بخش‌های زیادی از این محور برق داشت، اما اکنون در نقاطی از جاده روشنایی وجود ندارد و با توجه به عرض کم آن و دوطرفه بودن در بخش‌هایی از جاده، احتمال بروز تصادف منجر به جرح و فوت زیاد است.

وی ادامه می‌دهد: چند کیلومتر مانده به عوارضی شهید کلانتری، مسجدی وجود دارد که مسافران برای دقایقی در کنار آن استراحت می‌کنند و نماز می‌خوانند و محل دور زدن خودروها هم هست، اما دراین بخش هم روشنایی وجود ندارد که بسیار خطرساز است.

مشکلات تردد در جاده‌ «بند»

«احسان خانی» از دیگر شهروندان ارومیه‌ای است که نبود روشنایی در قسمتی از جاده روستای «بند» را زمینه‌ساز بروز مشکلاتی برای مسافران و گردشگران می‌داند و می‌گوید: پس از خروج از این روستا به سمت سدهای اطراف ارومیه جاده کم‌عرض و تاریک می‌شود که برای یک راننده معمولی، حرکت دراین جاده دشوار است.

وی اظهار می‌کند: البته در قسمت‌هایی از مسیر حذف کابل‌های برق و سامانه‌های روشنایی مشخص است که گفته می‌شود کار سارقان است، اما مدتی‌ می‌شود که با وجود حذف کابل‌ها، عملیات ترمیم آنها انجام نشده‌است.

تحمیل خسارت‌های سنگین به زیرساخت‌های جاده‌ای

«سعید لطفی» از پیمانکاران حوزه جاده‌ای استان با بیان اینکه نصب سامانه‌های روشنایی در جاده‌ها، به‌ویژه جاده‌های کوهستانی، مشکلات ویژه خود را دارد، می‌گوید: سارقان با بریدن کابل‌های برق خسارتی چند صد میلیونی وارد می‌کنند، اما بهره‌ای که خودشان می‌برند یک‌صدم خسارت وارده هم نیست.

وی عنوان می‌کند: از هر تن کابل مسی روکش‌دار مقدار کمی مس سوخته شده به‌دست می‌آید که ارزش چندانی ندارد و از طرفی خطرات جانی زیادی ازجمله سقوط از ارتفاع و برق‌گرفتگی، سارقان را تهدید می‌کند. مهم‌تر از همه اینکه، تأمین مجدد روشنایی جاده زمان‌بر و امری دشوار بوده و ممکن است جان ده‌ها نفر برای تأمین روشنایی مجدد به‌خطر بیفتد.

لطفی اضافه می‌کند: برخی از سارقان حرفه‌ای در زمان قطع از پیش اعلام شده برق، اقدام به سرقت کابل‌ها و تجهیزات مرتبط می‌کنند. با توجه به این موضوع، پیشنهادهایی به مسئولان مربوط ارائه کرده‌ایم که امیدواریم با اجرایی شدن آنها، خسارت‌های وارده دراین بخش تا حد قابل‌توجهی کاهش یابد. هزینه سنگین تأمین روشنایی جاده‌ها

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای آذربایجان‌غربی با بیان اینکه ایجاد روشنایی در جاده‌ها و محورهای مواصلاتی هزینه سنگینی به‌این اداره‌کل تحمیل می‌کند، می‌گوید: تلاش می‌کنیم از ظرفیت‌های موجود برای تأمین هرچه بیشتر روشنایی جاده‌ها استفاده کنیم، اما در برخی محورها تنها وظیفه روشنایی تقاطع‌ها و محورهای حادثه‌خیز را برعهده داریم.

«ارسلان شکری» ادامه می‌دهد: حدود ۱۵۰ کیلومتر روشنایی در جاده‌های استان، هم در محورهای اصلی و هم محورهای فرعی، وجود دارد که نگهداری از آنها برعهده اداره‌کل راهداری است. وی با اشاره به افزایش سرقت کابل‌های برق در جاده‌های استان و ایجاد نواقص متعدد در سامانه‌های روشنایی، عنوان می‌کند: از یک ماه گذشته پیمانکار جدیدی دراین حوزه برسر کار آمده و معایب روشنایی جاده‌ها را رفع می‌کند. شکری تأکید می‌کند: با توجه به سرقت کابل‌ها و تاریکی جاده‌ها، تلاش کرده‌ایم علائم و تابلوهای راهنما به‌صورت کافی نصب شود. براین اساس رانندگان باید هنگام رانندگی در شب، به علائم و خط کشی‌ها توجه بیشتری داشته باشند.

وی می‌افزاید: به‌دلایل مختلف، سرقت کابل از جاده‌های استان افزایش فراوانی یافته و تا زمان رفع این مشکل که زمان‌بر خواهد بود، خاموشی در جاده‌ها وجود دارد. شکری اظهار می‌کند: موضوع سرقت کابل‌های برق از جاده‌ها به نیروی انتظامی منعکس شده و آنان نیز به‌صورت ویژه، برخورد با این موضوع را در دستورکار قرار داده‌اند.

انجام اقدام‌های انتظامی

فرمانده انتظامی آذربایجان‌غربی نیز با بیان اینکه مقابله با سرقت، ازجمله اولویت‌های پنج‌گانه نیروی انتظامی است، می‌گوید: قرارگاه تشدید مبارزه با سرقت در استان فعال است و متأسفانه در برخی مناطق سریالی شدن سرقت کابل‌های برق و مخابرات وجود دارد.

«مسعود خرم‌نیا» ادامه می‌دهد: با توجه به بروز ضررهای ناشی از تخریب شبکه و اخلال در خدمات‌رسانی به مشترکان، موضوع سرقت کابل‌های برق به‌صورت ویژه در دستورکار مأموران فرماندهی انتظامی استان قرار دارد. بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد سارقان حرفه‌ای در سرقت کابل‌های برق نقش دارند.

وی اضافه می‌کند: فرماندهی انتظامی استان اقدام به راه‌اندازی گشت‌های شبانه در مناطقی که بیشترین سرقت‌ها رخ می‌دهد کرده‌است که با تشدید نظارت‌ها، شاهد روند کاهشی این سرقت‌ها خواهیم بود.