به گزارش همشهریآنلاین به نقل از ایسنا، رضوان حکیمزاده معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش طی نشست مجازی معاونان وزیر با مدیران کل آموزش و پرورش استانها و رؤسای ادارات آموزش و پرورش مناطق سراسر کشور که در ساختمان شهید رجایی برگزار شد، به تشریح فعالیتهای صورت گرفته در معاونت آموزش ابتدایی درخصوص «بازگشایی مدارس»، «آغاز سال جدید تحصیلی» و «از سرگیری آموزش های حضوری» پرداخت و با اشاره به این که در جریان یادگیری، بنیان یادگیری در پایه ابتدایی و بخصوص کلاس اول است، گفت: بهتر است رصد یادگیری دانشآموزان از اول سال تحصیلی انجام شود تا اگر ضعفی وجود دارد، برطرف شود چون هر ضعف در یادگیری میتواند بر یادگیریهای بعدی دانشآموز تأثیر بگذارد.
رصد یادگیری دانشآموزان
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش افزود: با برنامهریزی انجام شده در رصد یادگیری دانشآموزان، دانشآموزانی که در یادگیری مشکلی دارند را به سرعت شناسایی کرده و با برنامههای هدفمند، درصدد برطرف کردن ضعف یادگیری این دانشآموزان باشیم.
وی گفت: خوشبختانه برنامه جبران و تثبیت یادگیری را در همه مناطق کشور اجرا کردیم؛ در این برنامه ۱۴جلسه آموزش به دانشآموزان در دو درس فارسی و ریاضی دوره اول ابتدایی و سه درس فارسی، ریاضی و علوم در دوره دوم ابتدایی را برگزار کردیم که نتایج ارزیابیها مبیّن آن بود که میزان تثبیت یادگیری در این دانشآموزان به مقدار زیادی افزایش یافته و چالشهای یادگیری تا حد زیادی برطرف شده است.
حکیمزاده با اشاره به این که سنجش رفتار ورودی و میزان یادگیری ضروری و لازم برای ایجاد فرصتهای یادگیری برای مفاهیم جدید، یکی از مواردی است که در ابتدای یک دوره آموزشی باید انجام شود تا بتوانیم با بررسی نتایج آن فرصتهای بیشتری برای یادگیری جدید در اختیار دانشآموزان قرار دهیم، تصریح کرد: در دوره ابتدایی به ویژه در پایههای دوم و سوم، تلاش کنیم تا ارزیابی دقیقی از یادگیریهای قبلی دانشآموزان داشته باشیم و به شکل هدفمندی رفتار ورودی دانشآموزان را مدیریت کنیم که این مهم با رصد دقیق یادگیری امکانپذیر است.
دستورالعمل جدید برای شناسایی زودهنگام تارکان تحصیل
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش در خصوص ثبت نام دانشآموزان در سال تحصیلی جدید گفت: خوشبختانه با تلاش همکاران استانی روند ثبت نام در همه دورهها به خوبی انجام شد و بررسی نتایج اولیه ثبت نام حاکی از آن است که فرآیند ثبت نام از رشد قابل توجهی به ویژه در پایه اول برخوردار بود.
وی ادامه داد: دستورالعمل دیگری را جهت شناسایی زودهنگام «تارکان تحصیل» میان پایهها تهیه کردهایم که به زودی ابلاغ خواهیم کرد و امیدواریم امسال با مدیریت خوب مدیران مدارس، تارکان تحصیلی، شناسایی و به تحصیل بازگردند.
حکیمزاده تصریح کرد: یکی دیگر از دغدغههای ما، تسهیل در ثبت نام اتباع فارغ از جنسیت و تابعیت آنان است.
لزوم آموزش حضوری کلاساولیها حداقل یک روز در هفته
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه یکی از اولویتهای ما جبران سنجش پیشدبستانیهای سال گذشته است، گفت: حدود ۶۰۰ هزار نفر از پیشدبستانیها جزو برنامه سنجش اولیه هستند. این سنجش کمک میکند که ما برای شناسایی مشکلات احتمالی و حل آنها، مداخلات بهنگامی داشته باشیم و بتوانیم به خانوادهها کمک کنیم تا رنج کمتری تحمل کنند.
وی گفت: تأکید میکنم کلاساولیها حداقل در هفته یک روز، در مدرسه حضور پیدا کنند تا بتوانند با معلمان خود ارتباط عاطفی برقرار کرده و آشنا شوند.