تعویض پلاک به عنوان یک ضرورت است که افراد در زمان نیاز باید به این کار اقدام نمایند. طبق اعلام رئیس مرکز شمارهگذاری ناجا، افراد برای دریافت نوبت تعویض پلاک خودروی خود، میتوانند به صورت غیرحضوری اقدام کنند. پروسه فک پلاک و دریافت پلاک جدید به صورت اینترنتی انجام خواهد شد. این امر باعث جلوگیری از ازدحام بیش از اندازه مراکز تعویض پلاک شده و صرفه جویی در زمان را به دنبال خواهد داشت.
متقاضیان با مراجعه به وب سایت nobatdehi.epolice.ir میتوانند به آسانی پیش ثبت نام اولیه خود را انجام داده و در تاریخ تعیین شده نسبت به فک پلاک و نصب پلاک جدید خودروی خود اقدام کنند.
شیوع پاندمی کرونا در کشور و افزایش تعداد مراجعه کنندگان به مراکز تعویض پلاک باعث شد تا پلیس راهور شرایطی را ایجاد کند تا علاوه بر کاهش شلوغیها و ازدحام مردم به این مراکز، دسترسی به خدمات تعویض پلاک تسهیل شود؛ همچنین افراد با سرعت بیشتری به خدمات مورد نیاز خود دسترسی پیدا کنند. از این روی سایت نوبت دهی تعویض پلاک اینترنتی nobatdehi.epolice.ir به عنوان یک راه حل مناسب جایگزین روشهای معمول در دستور کار تعویض پلاک قرار گرفت. با توجه به اهمیت تعویض پلاک خودرو در این مقاله از مجله اینترنتی نیازمندیهای همشهری قصد داریم به طور کامل نحوه زمانیبندی رزور نوبت سامانه نوبتدهی تعویض پلاک خودرو و راهنمای نوبتدهی اینترنتی این سامانه را مورد بررسی قرار دهیم که در ادامه میخوانید.
زمان بندی رزرو نوبت در سامانه نوبت دهی تعویض پلاک خودرو
ساعت مراجعه ساکنان استانها به سامانه نوبت دهی اینترنتی تعویض پلاک بر اساس جدول زیر است:
ردیف | استان | ساعت مراجعه به سامانه |
۱ | بوشهر، تهران، کرمان، گیلان و یزد | ساعت ۸ صبح |
۲ | اصفهان، حومه تهران، خراسان رضوی، قزوین و هرمزگان | ساعت ۹ صبح |
۳ | اردبیل، آذربایجان غربی، خراسان شمالی، خوزستان و فارس | ساعت ۱۰ صبح |
۴ | البرز، کردستان، گلستان و لرستان | ساعت ۱۱ صبح |
۵ | ایلام، آذربایجان شرقی، سیستان و بلوچستان، قم و مازندران | ساعت ۱۲ ظهر |
۶ |
چهارمحال و بختیاری، خراسان جنوبی، زنجان، سمنان، کرمانشاه، کهگیلویه و بویراحمد، مرکزی و همدان | ساعت ۱۴ |
راهنمای نوبت دهی اینترنتی مراکز تعویض پلاک
به منظور دریافت نوبت دریافت خدمات تعویض پلاک، مراحل زیر را طی کنید:
۱- ابتدا وارد سایت سامانه نوبت دهی اینترنتی تعویض پلاک به آدرس nobatdehi.epolice.ir شوید.
۲- در بخش مربوطه نام استان، شهر و خدمت مورد نظر و نوع وسیله نقلیه خود را مشخص و بر روی دکمه جستجو کلیک کنید.
۳- در صفحه بعد نام مراکز فعال تعویض پلاک شهر مربوطه بر اساس خدمات مورد نیاز به نمایش در میآید.
۴- مرکز مورد نظر خود را انتخاب و بر روی دکمه دریافت نوبت کلیک کنید تا اطلاعات مربوط به مرکز مورد نظر برای دریافت نوبت دهی تعویض پلاک به شما نشان داده شود.
۵- نوع خدمت مورد نظر خود را از موارد لیست شده انتخاب نمایید.
۶- بعد از انتخاب گزینه مورد نظر در قسمت پایینتر تقویمی به شما نشان داده میشود که میتوانید برای دریافت نوبت دهی تعویض پلاک از روزهای سبز مشخص شده روز مورد نظر خود را انتخاب نمایید.
۷- بعد از مشخص روز مورد نظر به قسمت پایینتر صفحه مراجعه کرده و بر روی ساعت مورد نظر خود کلیک کنید.
۸- در صورتی که قبلا در سیستم ثبت نام کردهاید میتوانید با نام کاربری (شماره تلفن همراه) و رمز عبور خود وارد سیستم شده و نوبت خود را ثبت نمایید. در غیر این صورت ابتدا باید در سیستم ثبت نام کنید.
۹- برای عضویت در سامانه جهت نوبت دهی تعویض پلاک بر روی دکمه عضویت کلیک کنید و مشخصات مورد نظر را وارد نمایید.
۱۰- ثبت نام شما به سرعت انجام خواهد پذیرفت و پیامکی مبنی بر انجام ثبت نام برای شما ارسال خواهد شد.
۱۱- سپس نوع وسیله خود و شماره پلاک خودرو مورد نظر را وارد سیستم نمایید و به قسمت پایین سایت مراجعه نمایید و از قسمت مشخص شده را تایید کنید.
۱۲- در نهایت بر روی دکمه ثبت نوبت کلیک کنید تا نوبت شما ثبت شود. بعد از ثبت نوبت، پیامی مبنی بر اینکه ثبت نوبت تعویض پلاک با موفقیت انجام شده دریافت خواهید نمود. این پیامک را تا زمان ورود به مرکز تعویض پلاک نگهداری نمایید.
شرایط و مدارک لازم جهت نقل و انتقال خودرو
متقاضیان به منظور بهرهمندی از خدمات مراکز تعویض پلاک خودرو، پیش از اخذ نوبت و حضور در مراکز تعویض پلاک، شرایط و مدارک مورد نیازی که در ادامه به آنها اشاره کردهایم را مورد توجه قرار دهید.
۱- حضور خریدار و فروشنده یا نماینده قانونی یا وکیل آنها به همراه وسیله نقلیه
۲- اصل شناسنامه و کارت ملی خریدار و فروشنده
۳- اصل سند مالکیت و کارت شناسایی وسیله نقلیه
تذکر ۱: در صورت مفقود شدن سند مالکیت درج یک نوبت آگهی در روزنامههای کثیرالانتشار مبنی بر مفقودیت سند و سپری شدن ۱۰ روز از تاریخ درج آگهی الزامی است.
۳- گواهی مفاصا حساب تخلفات رانندگی وسیله نقلیه
۴- بیمه شخص ثالث
۵- معاینه فنی معتبر خودروهایی که ۴ سال از سال ساخت آنها سپری شده باشد.
۶- مدرک احراز محل سکونت خریدار شامل: سند مالکیت یا اجارهنامه معتبر بنام خریدار، همسر ، پدر یا مادر و...
تذکر ۲: در صورت عدم احراز محل سکونت خریدار، ارائه مدرک تکمیلی شامل دفترچه تأمین اجتماعی، معرفی نامه از کارگزینی محل خدمت با درج آدرس منزل برای کارکنان دولتی، معرفی نامه از آموزش و پرورش منطقه محل سکونت فرزندان با درج آدرس منزل الزامی است.
عدم صدور گواهی احراز سکونت نوشمارهها در مراکز تعویض پلاک
بر اساس اطلاعیه رئیس مرکز شماره گذاری و تعویض پلاک پلیس راهنور ناجا، به منظور کاهش تعداد افراد مراجعه کننده به تعویض پلاک و تسهیل در امور شهروندان از روز ۱۳ شهریور ماه ۱۴۰۰ برای خودروهای نوشماره در کلیه مراکز تعویض پلاک کشور گواهی احراز سکونت صادر نخواهد شد. بنابراین تمام مالکان خودروهای نو شماره هنگام تحویل خودرو، باید مدارکی مبنی بر سکونت اعم از برگه اجاره نامه و یا سند ملک را به نمایندگیهای فروش خودروسازان تحویل دهند.