تاریخ انتشار: ۲ آبان ۱۴۰۰ - ۱۳:۲۳

معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت خارجی سازمان صمت قم از افزایش ۹۷درصدی صادرات کالاها از این استان خبر داد.

سید مجتبی فرهادی قمی در گفت‌وگو با همشهری آنلاین اظهار کرد: صادرات کالا از استان قم در ۶ ماه نخست امسال از نظر ارزش ریالی ۸۹درصد و وزنی ۹۷درصد نسبت به مدت مشابه آن در سال گذشته افزایش داشته است.

وی افزود: سال گذشته ۴۸هزار تن کالا به ارزش ۵۷میلیون و ۵۰۰هزار دلار صادر شد که این حجم در ۶ ماه نخست امسال به ۹۴.۵تن و ۱۰۸میلیون و ۵۰۰هزار دلار رسید.

به گفته فرهادی قمی، ۹۷درصد از این کالاها به ۱۰کشور عراق، ترکیه، افغانستان، امارات، پاکستان، آلمان، هند، روسیه، ازبکستان و ترکمنستان صادر شده است.

وی با بیان اینکه یکی از مسائل مهم در رصد کالاهای صادراتی، صادرات از گمرک‌های خارج از قم است، اظهار کرد: اگرچه کالاهای مس، سرب و مصنوعات، مواد پلاستکی، ماشین آلات از جمله دستگاه‌های تصفیه آب و هواکش و شیرآلات، سوخت و روغن‌های معدنی حاصل از تبخیر آنها، کفش و دمپایی، الیاف، تخم مرغ، آلومنیوم و مصنوعات آن و شمش و روی ۱۰ کالای نخست صادراتی قم است ولی چون آمار صادرات بر مبنای تولید نیست، نمی‌توان آمار واقعی را اعلام کرد.

فرهادی قمی با بیان اینکه هزینه‌های جانبی و حمل و نقل صادرات کالا از قم گران است، ادامه داد: مشوق‌های صادراتی، بازگشت ارز و پرداخت مالیات بر ارزش افزوده از دیگر مسائل صادرکنندگان استان است.