گروه بورس: با آنکه سازمان خصوصی‌سازی‌ 3 هفته پیش وعده داده بود به سرعت مجوز عرضه بقیه سهام مخابرات را دریافت خواهد کرد، هنوز از تحقق این وعده خبری در دست نیست.

به گزارش همشهری، مسئولان سازمان خصوصی‌سازی‌ چند هفته پیش، زمانی که از عملکرد خود در واگذاری سهام مخابرات دفاع می‌کردند در پاسخ به این پرسش که مابقی سهام شرکت مخابرات با توجه به تشکیل صف خرید سهام این شرکت چه زمانی در بورس عرضه می‌شود اعلام کردند، هیات عالی واگذاری تا چند روز آینده با برگزاری نشستی، تکلیف عرضه مابقی سهام مخابرات را روشن می‌کند.

چند روز پس از این ماجرا، انتشار شایعه مخالفت شورای‌عالی امنیت ملی با واگذاری سهام مخابرات، منجر به ایجاد شائبه‌های فراوانی در واگذاری سهام مخابرات شد.

هرچند این شایعه بلافاصله تکذیب شد اما اکنون 3 هفته از آن تاریخ می‌گذرد و هنوز هیچ خبر رسمی از عرضه مابقی سهام مخابرات منتشر نشده و در این مدت صف‌های خرید سهام مخابرات به صف‌های فروش تبدیل شده است.

مشابه چنین اتفاقی پیش از این در مورد عرضه سهام شرکت فولاد مبارکه اصفهان نیز رخ داد و درست زمانی که صف‌های سنگینی برای خرید سهام فولاد در بورس به‌وجود آمده بود، سازمان خصوصی‌سازی‌ سهامی برای عرضه در بورس تهران در دست نداشت.

آخرین خبرهای دریافتی نیز حاکی است که هیات عالی واگذاری روز شنبه جلسه تشکیل داده اما تصمیمی در این باره اتخاذ نکرده است.

ابهام در مرجع تصمیم‌گیرنده

سیدمهدی عقدایی، معاون سازمان خصوصی‌سازی‌ در آخرین گفت‌و‌گوی خود با ایسنا تصمیم‌گیری در این باره را به هیات وزیران محول کرد و گفت: واگذاری مابقی سهام شرکت مخابرات نیز در دستور کار قرار داشته و باید هیات وزیران مجوز لازم را ارائه دهد.

اسماعیل غلامی، دیگر معاون سازمان خصوصی‌سازی‌ نیز در گفت‌وگو با همشهری با بیان اینکه بیش از یک هفته است که در سفر به‌سر می‌برد از تصمیم‌گیری در مورد واگذاری سهام شرکت مخابرات ابراز بی‌اطلاعی کرد.

صابر فیضی، مدیرعامل شرکت مخابرات نیز در پاسخ به این پرسش که آیا از عرضه مابقی سهام مخابرات اطلاعی دارد یا خیر به همشهری گفت: تصمیم‌گیری در این مورد برعهده سازمان خصوصی‌سازی‌ است و چیزی در این مورد به ما ابلاغ نشده است.

او همچنین در پاسخ به این پرسش که آیا مخالفت شورای‌عالی امنیت ملی با واگذاری مخابرات صحت دارد افزود: دبیر خانه این شورا رسما این موضوع را تکذیب کرد.

به علاوه همان‌طور که همه می‌دانند رئیس این شورا و رئیس ستاد اصل 44 رئیس‌جمهوری است، بنابراین چگونه او می‌تواند در جایی با واگذاری سهام موافقت و در جایی با عرضه سهام مخابرات مخالفت کند.

فیضی در ادامه، خبر مخالفت شورای‌عالی امنیت ملی با واگذاری سهام شرکت مخابرات را صرفا خواسته و منافع شخصی برخی افراد دانست که با واگذاری سهام منتفع نمی‌شوند.

10 مشتری خارجی

اما همزمان با گمانه‌زنی‌های متعدد در مورد فروش مابقی سهام مخابرات در بورس به‌ازای گرمی در مورد فروش سهام شرکت مخابرات ادامه دارد.

پیش از این مشابه چنین رویدادی در مورد شرکت فولادمبارکه اصفهان نیز رخ داد اما این شرکت هیچگاه به سرمایه‌گذار خارجی واگذار نشد و هیات عالی واگذاری با واگذاری بلوک مدیریتی (51 درصد) به سرمایه‌گذار هندی مخالفت کرد.

اسماعیل غلامی در مورد فروش سهام مخابرات به خارجی‌ها به فارس گفت: 8 تا 10 مشتری خارجی خواهان خرید سهام مدیریتی شرکت مخابرات هستند که باید منتظر ارائه مجوزهای لازم باشند.

معاون سازمان خصوصی‌سازی‌ در این‌باره تاکید کرد: تا‌کنون 8 تا 10 مشتری خارجی از تلکام فرانسه، موبایل چین، ‌ام‌تی‌ان آفریقای جنوبی و شرکت‌هایی از کشورهای اندونزی و هند برای خرید بلوک مدیریتی سهام مخابرات اعلام آمادگی کرده‌اند.

او ادامه داد: این متقاضیان باید منتظر تصمیمات دولت و صدور مجوزهای لازم باشند. در عین حال خبرگزاری موج به نقل از مدیرعامل شرکت تامین سرمایه امین، از تلاش یک گروه اندونزیایی برای خرید بلوک 49درصدی مخابرات ایران خبر داد.

محمد آرام گفت: سرمایه‌گذارانی از کشور اندونزی متقاضی خرید 49 درصد از سهام این شرکت هستند و هم‌اکنون نیز برای رایزنی در ایران به سر می‌برند.

درصورتی‌که وزارت ارتباطات موافقت کند این بلوک با قیمت بالایی از سوی آنها خریداری می‌شود. وی با اشاره به صف فروش سهام مخابرات افزود: در آینده نزدیک صف‌های فروش این سهم جمع خواهد شد.