سازمان هواشناسی با اشاره به نفوذ سامانه بارشی به کشور نسبت به بارش شدید باران، سیلاب، طغیان رودخانه‌ها و یخ‌زدگی محصولات کشاورزی هشدار داد.

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از سازمان هواشناسی کشور، بر اساس نقشه‌های همدیدی و آینده‌نگری سازمان هواشناسی امروز با عبور امواج تراز میانی در ارتفاعات استان‌های واقع در البرز مرکزی بارش پراکنده پیش‌بینی می‌شود.

از بعدازظهر فردا دوشنبه ۳ آبان ۱۴۰۰ و روز سه شنبه با نفوذ جریانات سرد شمالی کاهش محسوس دما در نوار شمالی کشور و بارش شدید باران، وزش باد شدید و رعدوبرق در استان‌های ساحلی دریای خزر، ، اردبیل، برخی مناطق آذربایجان شرقی، شمال آذربایجان غربی و ارتفاعات رشته کوه البرز روی می‌دهد.

روز چهارشنبه نیز در استان‌های ساحلی دریای خزر، ارتفاعات البرز و خراسان شمالی بارش پیش بینی شده است. در این روز بارش در ارتفاعات‌ به صورت برف خواهد بود.

بیشتر بخوانید؛

بارش شدید باران و کاهش دما در نیمه شمالی کشور | ارتفاعات البرز برفی می‌شود

بر اساس اعلام سازمان هواشناسی طی سه روز آینده در برخی مناطق هرمزگان،‌جنوب استان‌های کرمان، سیستان و بلوچستان و سواحل دریای عمان رگبار و رعدوبرق پیش بینی شده است.

توصیف سامانه اول: نفوذ سامانه بارشی

زمان شروع: دوشنبه ۱۴۰۰/۰۸/۰۳

زمان پایان: سه‌شنبه ۱۴۰۰/۰۸/۰۴

نوع مخاطره: بارش باران گاهی رعدوبرق و وزش باد شدید موقت و در ارتفاعات شمالی بارش برف.

منطقه اثر:

دوشنبه ۱۴۰۰/۰۸/۰۳ : گیلان، شرق اردبیل، هرمزگان.

سه‌شنبه ۱۴۰۰/۰۸/۰۴ : نیمه شرقی آذربایجان شرقی، اردبیل، گیلان، مازندران، گلستان، خراسان شمالی.

اثر مخاطره: بالا آمدن سطح آب رودخانه‌ها، آبگرفتگی معابر، سیلاب و طغیان رودخانه‌ها و مسیل‌ها، لغزندگی جاده‌ها بویژه گذرگاه‌های کوهستانی ، کاهش دید و احتمال تاخیر در پروازها.

توصیه: احتیاط در تردد و توقف حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها، احتیاط در فعالیت‌های کوهنوردی، احتیاط در عبور از جاده‌های کوهستانی و به همراه داشتن تجهیزات زمستانی.

توصیف سامانه دوم: کاهش محسوس دما

زمان شروع: سه‌شنبه ۱۴۰۰/۰۸/۰۴

زمان پایان: چهارشنبه ۱۴۰۰/۰۸/۰۵

نوع مخاطره: کاهش محسوس دما (۶ تا ۱۰ درجه) در نوار شمالی کشور.

منطقه اثر: آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، گیلان، مازندران، گلستان، ارتفاعات البرز، خراسان شمالی.

اثر مخاطره: احتمال خسارت به محصولات و ماشین آلات کشاورزی در اثر یخبندان.

توصیه: جابجایی محصولات برداشت‌شده باغی و زراعی به انبار، استفاده از ضدیخ در رادیاتورها و اتخاذ تمهیدات دیگر جهت پیشگیری از وارد شدن خسارت به محصولات کشاورزی.