به گزارش همشهری آنلاین به نقل از مهر، سردار محمدحسین حمیدی رئیس پلیس راهور تهران بزرگ امروز در نشست خبری اعلام کرد: در شهر تهران بنا بر آمار اعلامشده سالانه ۴ هزار نفر به صورت مستقیم و غیرمستقیم به دلیل آلودگی هوا جان خود را از دست میدهند.
او گفت: در زمینه کاهش آلودگی هوا قانون داریم اما این قانون یا حتی قانون هوای پاک نیاز به بازنگری دارد.
سردار حمیدی افزود: حمل و نقل عمومی تهران وضعیت نامناسبی دارد و عمر اکثر این دستگاهها بالای ۱۲ سال است، همچنین هر موتورسیکلت ۳ برابر یک خودرو آلودگی ایجاد میکند. معاینه فنی و مسائل این چنین از مواردی بود که در جلسه با نمایندگان مجلس خواستیم به آن ورود کنند تا در آینده شاهد ادامه وضع موجود نباشیم.
افزایش ۳۷ درصدی استفاده از خودروهای شخصی
رئیس پلیس راهور پایتخت حمیدی گفت: ساخت و سازهایی که در شهر رخ میدهد، میتواند سبب ترافیک شود که در همین راستا پلیس باید مکانیزمهای هوشمند در اختیار داشته باشد تا از اداره سنتی پایتخت جدا شود و ترافیک تهران را هوشمند کنترل و مدیریت کند.
بیان کرد: ۳۷ درصد افزایش تردد خودروهای شخصی را در شبکه معابر و ۳۳ درصد کاهش استفاده از حمل و نقل عمومی را نسبت به سال ابتدایی ورود کرونا به کشور داریم.
به گفته وی محدودیت شبانه کرونایی مزید بر علت ترافیک عصرگاهی در پایتخت است.
حمیدی خاطرنشان کرد: طرح ترافیک به دوران قبل از کرونا برگردد یا متناسب با شرایط فعلی شود، پیک شروع ساعت کاری ادارات تأثیر در ترافیک دارد. این در حالی است که هنوز مدارس بازگشایی نشدند و برف و بارانی در تهران نیامده است.
جان باختن ۲۵۵ تهرانی در نیمه اول امسال
رئیس پلیس پایتخت بیان کرد: در شش ماهه اول سال ۲۵۵ نفر شهروند تهرانی در تصادفات جان خود را از دست دادهاند که از این تعداد ۱۰۸ نفر آنها عابر پیاده بودند. همچنین ۱۲۶ نفر از ۲۵۵ نفر موتورسیکلت سواران بود که ۴۶ درصد از سهم تصادفات هم به آنها تعلق میگیرند البته ۳ درصد کاهش در این زمینه نسبت به سال گذشته داشتهایم که نشان میدهد طرحهای آموزشی مثل موتوریار تأثیر داشته است.
وی گفت: ۱۱۰ هزار موتورسیکلت سوار از ابتدای آغاز طرح موتوریار به جای توقیف و انتقال به پارکینگ در سطح شهر آموزش دیدهاند.
حمیدی بیان کرد: دوستانی که مخالف اجرای طرح موتوریار هستند پیشنهادات خود را به جای توقیف به ما ارائه دهند.
موتوریار نقش مثبتی در کاهش تخلفات موتورسواران داشته است
رئیس پلیس راهور پایتخت اظهار کرد: بر اساس آمار ما طرح موتوریار در کاهش تخلفات موتورسواران نقش مثبت داشته است و یک موتورسوار متخلف نهایتاً دوبار مرتکب تخلف شده است.
وی ادامه داد: در تهران میانگین روزی ۲ هزار تصادف اعم از خسارتی، جرحی و فوتی داریم؛ در سال حدود ۶۰۰ تهرانی در تصادفات جان خود را از دست میدهند، البته با اقدامات پلیس تصادفات در پایتخت در سالهای اخیر کاهشی بوده است.
حمیدی گفت: در تحلیل آمار تصادفات و علل آنها باید بگویم که عدم توجه به جلو ۴۴ درصد و عدم توانایی در کنترل وسایل نقلیه ۲۳ درصد بوده است.
رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ گفت: استفاده از مسیریابهای ایرانی نقش مثبتی در کاهش تصادفات و روانسازی ترافیک داشته است. چراکه نقشه نقاط حادثهخیز و مسائلی که راننده باید در حین رانندگی از آن باخبر باشد را ما در اختیار مسیریابهای ایرانی گذاشتهایم.