کره جنوبی اعلام کرد همه محدودیت‌های ساعات کاری رستوران‌ها و کافه‌ها را لغو می‌کند و «گذرنامه واکسن» برای ورود به محل‌های پرخطر مانند سالن‌های ورزشی و سونا را به کار می‌گیرد تا این کشور به سوی «زندگی با کووید-۱۹» گام بردارد.

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از رویترز مقامات کره جنوبی می‌گویند نخستین مرحله کاهش محدودیت‌ها از روز دوشنبه به اجرا در خواهد آمد و برای یک ماه ادامه خواهد یافت و هدف این است که تا ماه فوریه (اسفند) همه محدودیت‌ها لغو شوند.

کیم بو-کیوم، نخست‌وزیر کره جنوبی در یک جلسه هیات دولت که از تلویزیون پخش می‌شد گفت: «از اول نوامبر (۱۰ آبان) جامعه ما نخستین گام به سوی بازگشت به زندگی عادی را برخواهد داشت. اما ما باید هشیار باشیم که این کاهش محدودیت‌ها به معنای پایان مبارزه با کروناویروس نیست، بلکه آغازی تازه است.»

تصمیم به کاهش محدودیت‌ها در کره جنوبی در هنگامی گرفته می‌شود که هنوز این کشور با شمار بالای موارد روزانه عفونت کرونا درگیر است، اما این شمار نسبت به کشورهای با شیوع شدید کرونا بسیار پایین‌تر است و موارد وخیم عفونت کرونا و مرگ ناشی از آنها کم بوده است.

کره جنوبی هفته پیش به هدف واکسیناسیون ۷۰ درصد جمعیت ۵۲ میلیونی‌اش رسید و به این ترتیب راه برای بازگشت به وضعیت طبیعی گشوده شد. در حال حاضر ۷۲ درصد جمعیت ۵۲ میلیونی این کشور به طور کامل واکسینه شده‌اند و بیش از ۷۹.۸ درصد جمعیت دست کم یک دوز واکسن را دریافت کرده‌اند.

با اینکه کره جنوبی هیچگاه قرنطینه عمومی یا «لاک‌داون» در این کشور برقرار نکرده است، اما درگیری با موج چهارم شیوع کرونا از ماه ژوئیه (تیر) دولت را مجبور به اعمال محدودیت‌های سخت مربوط به گردهمایی‌ها و فاصله‌گیری اجتماعی کرد.

رویدادهای ورزشی در محیط باز با ۵۰ درصد ظرفیت برای تماشاچیان برگزار می‌شود و افراد تا ۱۰۰ نفر می‌توانند در کنسرت‌ها بدون توجه به وضعیت واکسیناسیون حضور پیدا کنند. افراد واکسینه‌شده اجازه مصرف پاپ‌کورن و نوشابه درون سینماها را دارند.

اما ورود به محل‌های پرخطر مانند سالن‌های ورزشی دربسته و سونا نیاز به کارت واکسیناسیون یا آزمایش منفی کووید-۱۹ در طول ۴۸ ساعت گذشته دارد.

کره جنوبی همچنین اپلیکیشن واکسن کرونای خاص خودش را به راه‌اندازی کرده است و می‌گوید حریم خصوصی کاربران آن را از طریق فناوری «بلاک‌چین» حفاظت می‌کند.

گردهمایی‌های خصوصی تا ۱۰ نفر در سراسر کشور بدون توجه به وضعیت واکسیناسیون آزاد است، اما رستوران‌ها و کافه‌ها باید مراقب باشند تا شمار افراد واکسینه‌نشده در هر گروه مشتریان از چهار نفر تجاوز نکند.

کره جنوبی روز پنجشنبه ۲۲۱۴ مورد کرونا گزارش کرد و به این ترتیب شمار کلی موارد عفونت در این کشور از آغاز پاندمی به  ۳۶۰۵۳۶ مورد شامل ۲۸۱۷ مورد مرگ رسید.