همشهری آنلاین: مدیر عامل کارگزاری رضوی معتقد است، طرح تحول اقتصادی بسیاری از صنایع را دگرگون می‌‌کند.

به گزارش اطلاع‌رسانی بورس تهران، علی اسلامی بیدگلی - مدیر عامل شرکت کارگزاری رضوی - با اشاره به تاثیر طرح تحول اقتصادی بر صنایع حاضر در بورس اوراق بهادار تهران گفت: این طرح بسیاری از صنایع را دگرگون می‌کند. [مفاهیم: کارگزار بورس]

برخی از صنایع با اجرای این طرح شکوفا شده و برخی دیگر متضرر می‌شوند. زیرا صنایعی که از یارانه‌های دولتی استفاده می‌کنند با حذف یارانه‌ها حداقل در کوتاه مدت دچار بحران می‌شوند. اما صنایعی مانند سیمان که سال‌هاست مشمول قیمت‌گذاری بوده‌اند، شکوفا خواهند شد.

علی اسلامی بیدگلی ادامه داد: به دلیل ابهامی که اجرای این طرح روی سودآوری شرکت‌ها و صنایع مختلف دارد، بسیاری از سرمایه‌گذاران دچار سردرگمی شده‌اند. هرچند که اجرای این طرح لازم به نظر می‌رسد اما طبیعی است سهامداران حقیقی که قدرت و دسترسی کافی به اطلاعات ندارند با سردرگمی و ابهام در تصمیم‌گیری مواجه شوند. بخشی از شرایط این روزهای بازار نیز به همین دلیل شکل گرفته است.

وی با اشاره به رفتار سهامداران حقیقی در بازار سهام تصریح کرد: متاسفانه سال‌هاست که این مشکل گریبانگیر بازار شده است. به‌طوری که سهامداران حقوقی از رفتار سهامداران حقیقی پیروی می‌کنند، در حالی که این گروه باید پیشرو بازار باشند. به علاوه مدیر یک شرکت سرمایه‌گذاری نباید با پرتفوی میلیاردی شرکت همانند پرتفوی میلیونی خود رفتار کند. این در حالی است که شاهدیم سهامدارانی که دیروز در حال فروش سهام مخابرات بودند، امروز در صف خرید با قیمت بالاتر نشسته‌اند.

اسلامی بیدگلی افزود: یکی دیگر از مشکلات بازار، اطلاع‌رسانی شرکت‌های مشمول اصل 44 است. از آنجا که این شرکت‌ها تا پیش از این به صورت دولتی اداره می‌شدند، گزارش‌های مالی چندانی را تهیه نمی‌کردند. اما هم اکنون با حضور در بازار سهام موظف به ارایه این گزارش‌ها هستند، در حالی که گزارش‌ها برای تصمیم‌گیری سهامداران کافی نیست؛ به‌طوری که شاهد بودیم شرکت پالایش نفت اصفهان ظرف چند روز سود پیش‌بینی خود را در حدود 100درصد افزایش داد و از 85 تومان به 160 تومان رساند.

وی با تاکید براین‌که چنین انحراف معیار و نوساناتی اعتماد سرمایه‌گذاران را به اعداد و ارقام منتشر شده کاهش می‌دهد، گفت: بهترین اقدام برای رونق بازار کاهش محدوده نوسان‌ها( نوسان پیش‌بینی EPS، نوسان سرعت دسترسی به اطلاعات، قیمت و غیره) است.

به علاوه انتظار می‌رود که با شفاف‌سازی در خصوص طرح تحول اقتصادی درآینده­ای نزدیک مشکل برطرف شود. زیرا اصلاح نظام یارانه‌ها یکباره نخواهد بود. همچنین اعلام شده که چنانچه اولویتی در نظام یارانه‌ها در نظر گرفته شود، این اولویت در بخش تولید خواهد بود.

این امر می‌تواند ابهام را برای بسیاری از شرکت‌هایی که افت قیمت داشته‌اند، نظیر فولاد، پتروشیمی و... برطرف کند.

وی به سهامداران حقوقی پیشنهاد کرد که با دید بلند مدت در بازار سرمایه‌گذاری کنند تا سهامی را که با قیمت‌پایین در بازار می فروشند، در روزهای پس از آن با قیمت بالاتر خریداری نکنند.

مدیر عامل شرکت کارگزاری رضوی در پایان تصریح کرد: چنانچه این ابهامات در بازار برطرف شود، از ابتدای مهر ماه بازار سهام با رونق جدیدی مواجه خواهد شد.