به گزارش همهشری آنلاین به نقل از شهر، محمود ترفع مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه درباره مشکلات ناوگان حمل و نقل و ورود اتوبوسهای جدید به چرخه حمل و نقل عمومی پایتخت گفت: قرارداد خرید ۱۷۵ دستگاه اتوبوس منعقد شده است که ۱۱۰ دستگاه آن، طی روزهای آینده و در مراسمی رسمی به ناوگان حمل و نقل عمومی اضافه خواهند شد.
وی ادامه داد: تعدادی از اتوبوس های بخش خصوصی نیز به دلیل انقضای زمان فعالیت مخازن گاز متوقف شده بودند که با پیگیریهای صورت گرفته، مجوز لازم از سازمان استاندارد برای تعویض مخازن اخذ و با شرکتهای تولید کننده این اتوبوسها برای تعویض مخازن قرارداد منعقد خواهیم کرد.
ترفع با بیان اینکه به منظور حمایت از بخش خصوصی هزینههای تعویض مخازن را شرکت واحد پرداخت خواهد کرد، گفت: در مرحله اول مخازن گاز ۱۷۰ دستگاه تعویض خواهند شد و به تدریج مخازن مابقی اتوبوسها تعویض و به چرخه خدمت رسانی باز می گردند.
ترفع درباره تامین اتوبوس از شرکتهای خارجی گفت: الزام قانونی داریم که اولویت تأمین اتوبوس را به شرکتهای داخلی اختصاص دهیم. در حال رایزنی برای انعقاد قراردادهای جدید هستیم و امیدواریم از طریق تولیدکنندگان داخلی و تأمین منابع مالی بتوانیم تا پایان سال مجددا اتوبوس به ناوگان حمل و نقل عمومی تهران اضافه کنیم.
مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران در واکنش به نارضایتی مردم از تأخیر ورود اتوبوس به ایستگاهها که به دلیل کمبود ناوگان رخ میدهد، اظهار کرد: حمل و نقل عمومی خدمتی است که به آحاد مردم ارائه میشود و بخش خصوصی می بایست هزینه ارائه این خدمات را دریافت کند.
وی با اعلام اینکه قیمت گذاری نرخ کرایهها با شورای اسلامی شهر است و اگر بخش خصوصی بخواهد در این زمینه فعالیت کند، نمی تواند قیمت حقیقی تمام شده فعالیت در ناوگان را دریافت کند، ادامه داد: مصوبات شورای اسلامی شهر در زمینه نرخ کرایه به تصویب فرمانداری میرسد و بخش خصوصی میبایست تابع مصوبات ابلاغی باشد.
ترفع افزود: در نتیجه این اختلاف قیمت برای بخش خصوصی باید به گونه ای جبران شود و جبران آن وظیفه حاکمیت است که می بایست بخشی از آن به وسیله دولت و بخشی از آن توسط شهرداری تقبل شود.
ترفع لزوم عمل به تعهدات شهرداری و دولت در قبال مطالبات ناوگان حمل و نقل عمومی را به عنوان مسألهای که باید روی آن تمرکز شود، مورد تأکید قرار داد و گفت: البته شهرداری به وظیفه خود در این زمینه عمل کرده و این کار را با خرید اتوبوس و پرداخت یارانه به بخش عمومی و خصوصی انجام داده است.
وی ادامه داد: اما اگر دولت نیز به وظایف خود عمل کند، شرایط تغییر می کند و دیگر به گونه ای نخواهد بود که اتوبوس دیر به دیر به ایستگاه برسد و نارضایتی شهروندان را در پی داشته باشد.
ترفع گفت: کما اینکه دولت تا سال ۸۹ به وظایف خود در تأمین اتوبوس عمل میکرد، اما از آن سال تاکنون دیگر به تعهدات خود عمل نکرده و در نتیجه همه مسئولیت به دوش شهرداریها افتاده است.
وی با بیان اینکه امروز با اتوبوسهای کاملا فرسوده روبرو هستیم که بخشی از آنها به دلیل فرسودگی در پارکینگها متوقف هستند و برخی از آنها نیز که در ناوگان مشغول به کار هستند، در حین فعالیت به دلیل فرسودگی متوقف و از چرخه خدمت رسانی خارج می شوند، گفت: این امر باعث نارضایتی مسافرانی میشود که در مسیر می مانند و از این رو دولت باید بر حل مسأله اتوبوسها چه در بخش تعمیرات و چه در زمینه خرید فکر اساسی کند.
مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی در پایان خاطرنشان کرد: برای اینکه اتوبوسهای بخش خصوصی به شرایط مطلوب برسند، چه در زمینه خرید اتوبوس و چه برای ایجاد تعادل در قیمت تمام شده به کمک دولت نیاز داریم و معتقدیم تا زمانی که دولت پای کار نباشد، این مشکل کماکان وجود خواهد داشت.
۲۷۵ دستگاه اتوبوس جدید به ناوگان حمل و نقل عمومی اضافه میشود
همچنین، به نقل از مهر، سید مجتبی شفیعی معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران و سردار محمدحسین حمیدی رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ در «برنامه تهران ۲۰» به بررسی معضل ترافیک و کمبود وسایل حمل و نقل عمومی در تهران پرداختند.
شفیعی در پاسخ به سوال مجری برنامه با مضمون برنامه شهرداری برای افزایش وسایل نقلیه عمومی چیست، اظهار داشت: هم اکنون حدود ۹۰۰ دستگاه اتوبوس به خاطر مشکل مخزن سی ان جی و اورهال متوقف است، هماهنگیهایی لازم صورت گرفته است که تا پایان سال همه آنها به ناوگان حمل و نقل عمومی بپیوندد. تعداد ۱۱۰ دستگاه اتوبوس نیز خریداری شده است که تا هفته آینده آماده به کار میشوند و مجموعاً تا آخر امسال حدود ۲۷۵ دستگاه اتوبوس جدید به ناوگان حمل و نقل عمومی اضافه میشود.
وی ادامه داد: ۶۸ دستگاه واگن و ۱۰ هزار تاکسی جدید (برای جایگزینی با تاکسیهای فرسوده) نیز تا پایان امسال برای خدمات رسانی به شهروندان به ناوگان حمل و نقل عمومی افزوده میشود.
در ادامه سردار محمدحسین حمیدی با نمایش نمودار وضعیت ترافیک شهر تهران از سال ۱۳۹۴ تا ۱۴۰۰ تصریح کرد: از سال ۱۳۹۴ تا کنون ترافیک شهر تهران به طور سالانه افزایش داشته که تنها در سال ۱۳۹۹ شاهد کاهش حجم ترافیک تهران هستیم که مشخصاً به اعمال محدودیتها بر میشود.
رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ افزود: حجم ترافیک شهر تهران در سال ۱۴۰۰ هنوز به آمار ترافیکی در سال ۱۳۹۸ نرسیده که احتمال میرود با کاهش محدودیتهای کرونایی و بازگشایی مدارس و دانشگاهها روند ترافیکی امسال نیز افزایش یابد و از سال ۱۳۹۸ نیز پیشی بگیرد.
همچنین سردار حمیدی در خصوص (طرح موتوریار) ایده ابداعی پلیس راهور توضیح داد: در قالب استفاده از مجازاتهای جایگزین، موتورسواران متخلف را به جای آنکه جریمه کنیم، بر تن موتور سیکلت سوار متخلف کاور پلیس میپوشانیم و طی یک بازه زمانی (متناسب با میزان تخلفش) به او آموزش میدانی میدهیم تا به مردم و جامعه کمک کند.