عضو کمیته کشوری مبارزه با کووید ۱۹ با تاکید بر لزوم قانع کردن افرادی که تمایل به واکسن زدن ندارند، گفت: در حال حاضر با ورود انواع واکسن به کشور و واکسن‌های تولیدی در ایران، ذخیره خوبی از واکسن کرونا در کشور داریم که می‌تواند در سرعت بخشیدن به واکسیناسیون بسیار تاثیرگذار باشد.

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، دکتر علیرضا ناجی عضو کمیته کشوری مبارزه با کووید ۱۹ اظهار داشت: با توجه به اینکه دولت تلاش خود را برای انجام واکسیناسیون سراسری انجام می‌دهد و برنامه‌ریزی و اقدامات خوبی برای واردات واکسن وجود دارد، و با توجه به این که به برخی واکسن‌های داخلی مجوز مصرف داده شده است، اکنون به میزان کافی واکسن در کشور موجود است.

وی تصریح کرد: به همین منظور باید افرادی را که تاکنون واکسینه نشده‌اند،  برای تزریق واکسن تشویق کرد و جلوی شایعاتی را که می‌تواند باعث دلسردی و نگرانی مردم شود، بگیریم.  این موضوع با صحبت‌های علمی و کارشناسانه و تجربیات دیگر کشورها می‌تواند تاثیرپذیر باشد.

ناجی با تاکید بر اینکه با وجود کرونا به عنوان یک ویروس ناخوانده و ماندگار هیچ چاره‌ای جز واکسیناسیون نداریم، اظهار داشت: به غیر از واکسن راه دیگری برای مقابله با این ویروس نداریم. البته جا افتادن این مساله در افکار عمومی نیاز به یک کار فرهنگی گسترده دارد تا بتوانیم با کرونا هم مانند دیگر ویروس‌های تنفسی که همچنان همراه ما هستند، کنار بیاییم و زندگی کنیم.

وی ادامه داد: ویروس کرونا مانند دیگر ویروس‌های تنفسی سال‌ها در کنار ما خواهد ماند و اکنون متخصصان و پژوهشگران برجسته جهان ۴ سناریو در خصوص کرونا پیش‌بینی می‌کنند؛ بروز واریانت‌های مقاوم در برابر واکسن و درمان، بالا رفتن سرعت و شدت انتقال بیماری، بیماری‌زایی بیشتر ویروس و احتمال تکاملی که منجر به تضعیف ویروس می‌شود از جمله این احتمالات هستند.

رییس مرکز تحقیقات ویروس‌شناسی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: با این تفاسیر هیچ چاره‌ای جز واکسینه شدن اکثریت جامعه و رعایت پروتکل‌های بهداشتی از سوی مردم نیست و فقط با این اقدامات است که می توانیم تلاش کنیم و این ویروس را کنترل کنیم.

وی خاطرنشان کرد: رعایت پروتکل‌های بهداشتی از سوی مردم به زیر ۴۰ درصد رسیده که رقمی بسیار پایین است. تعدادی نیز نمی‌خواهند واکسن بزنند که این نیاز به اقناع‌سازی مردم دارد تا آمار واکسیناسیون به بالای ۷۰ درصد جامعه برسد.

ناجی اضافه کرد: البته در این میان برخی افرادی که شیاد هستند، شبهاتی را در خصوص واکسن زدن به وجود می‌آورند و مردم را به شک می‌اندازند. برای این موضوع نیز تنها با اقناع مردم می‌توانیم به نتیجه خوبی برسیم.

نشانه‌های خطرناک پیک ششم کرونا

رییس مرکز تحقیقات ویروس‌شناسی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در گفتگویی با ایسنا نیز با بیان اینکه نشانه‌هایی از احتمال آغاز پیک ششم کرونا در کشور وجود دارد، گفت: باید تا هرجا که می‌توانیم، ورودی کرونا را کاهش دهیم و سیاست‌مان، سیاست صفر کرونا باشد. این درحالی است که همچنان ورودی کوویدمان بالاست و به همان نسبت تعدادی از هموطنان‌مان هم فوت می‌کنند.

دکتر ناجی گفت: در حال حاضر نشانه‌هایی از افزایش بیماری در برخی استان‌های غربی و یک سری از استان‌های دیگر دیده شده و برخی شهرستان‌ها قرمز شده‌اند. به طوری که تعداد استان‌ها و شهرهای قرمز ما در حال افزایش است. این موضوع یک نشانه است و باید توجه بسیار زیادی به این موضوع داشته باشیم.

وی با بیان اینکه همچنان هم موارد روزانه مثبت بالایی در کشور داریم، افزود: از طرفی تعداد فوتی‌ها هم همچنان نزدیک ۲۰۰ مورد در روز باقی مانده است. بنابراین شرایط فعلی شرایط مناسبی نیست و نشانه‌هایی از این است که احتمال دارد، پیک ششم آغاز شود. در این شرایط بازگشایی مدارس، دانشگاه‌ها و سایر صنوف به این صورت، بدون اینکه اقدامات غیردرمانی درستی را انجام دهیم و گردش ویروس را در جامعه کاهش نداده و سطح واکسیناسیون‌مان هم به عدد مناسبی نرسد، بسیار بسیار می‌تواند خطرناک باشد.

دلیل عدم کاهش مرگ‌های کرونایی

ناجی با بیان اینکه هنوز روزانه طبق آمار رسمی بین هشت تا ۱۰ هزار مورد جدید ابتلا در کشور شناسایی می‌شود، اظهار کرد: هرچقدر میزان موارد مثبت روزانه کمتر شود، بهتر است. باید تا هرجا که می‌توانیم ورودی کرونا را کاهش دهیم. باید سیاست‌مان، مانند همه کشورهای دیگری که در این زمینه موفق بودند، سیاست صفر کرونا باشد. به هر حال این تعداد موارد مثبت روزانه‌ای که می‌بینیم، موارد رسمی است و می‌دانیم که این عدد بالاتر است.

این ویروس‌شناس گفت: شناسایی موارد مثبت به عوامل زیادی وابسته است؛ اعم از تعداد روزانه تست‌ها، تعداد مراجعه‌کنندگان و ... بنابراین این اعداد و ارقام واقعی نیست و به همین دلیل هم تعداد فوتی‌هایمان هم هنوز بالاست و به ۴۰ تا ۵۰ نرسیده است. بنابراین همچنان ورودی کوویدمان بالاست و به همان نسبت تعدادی از هموطنان‌مان هم فوت می‌کنند.

تصمیم‌گیری‌ها باید بر اساس اطلاعات اپیدمیولوژیک باشد

عضو کمیته کشوری مبارزه با کووید ۱۹ با بیان اینکه باید ورودی کووید را پایین آوریم، گفت: بنابراین اقدامات غیردرمانی بسیار مهم است. در حال حاضر حمیت مردم در رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی فردی و اجتماعی در زمینه کووید بسیار کاهش یافته و سطح استفاده از ماسک و ... پایین آمده است. همه این موارد می‌تواند کمک کننده ایجاد پیک باشد. در عین حال تصمیم‌گیری‌هایی هم که انجام می‌شود، ناراحت‌کننده است و می‌تواند به کووید دم داده و آن را بالا برد.

ناجی با بیان اینکه نسبت بازگشایی‌ها براساس مطالعاتی است که انجام می‌شود، پیش‌بینی ایجاد شده، فرمولی برایش داده شده و دستورالعملی برایش استخراج می‌شود، گفت: ما باید بر اساس پیشرفت میزان واکسیناسیون‌مان این تصمیمات را اتخاذ کنیم. حتی اگر تصمیم گرفتیم که اواخر آبان ماه بازگشایی انجام شود، همه این‌ها باید منوط به اطلاعات اپیدمیولوژیک مربوط به کووید باشد؛ اینکه چقدر می‌توانیم ویروس را مهار کنیم.