گروه بورس: در اولین روز از اولین ماه تابستان 87 بالاخره بعد از مدت‌ها انتظار با انجام معامله آتی طلا درهای بورس کالا رسما به روی سرمایه‌گذاران خرد باز شد

 و امیدها برای شکستن انحصار بزرگان افزایش یافت، به عبارت دیگر اوراق آتی این امکان را به صاحبان سرمایه‌های کوچک داد تا وارد بازی بزرگان شوند.

به این ترتیب انتظار می‌رود به‌تدریج با ورود اقلام جدید به دایره معاملات آتی، سرمایه‌گذاران کوچک به حضور در دادوستدهای بورس کالا ترغیب شوند. برای رسیدن به چنین هدفی، چند روز پیش متولیان این بازار رقابتی معامله آتی مفتول مس را آغاز کردند و انتظار می‌رود در آینده نزدیک تعداد و حجم کالاهای قابل معامله با اوراق آتی باز هم افزایش یابد.

احمد رضایی، مجری طرح معاملات آتی در این باره به همشهری می‌گوید: از دوم مهرماه معامله آتی کاتد مس در بورس کالا آغاز خواهد شد. در ادامه و پس از رونق گرفتن خرید و فروش اوراق آتی مس نوبت به اقلام پتروشیمی خواهد رسید.

به گفته رضایی، در حال حاضر 30 کارگزار که دوره‌های آموزشی لازم را پشت سر گذاشته‌اند در معاملات آتی مس و طلا حضور دارند. وی  ادامه می‌دهد: پس از تکمیل طرح آموزش مجازی، دور جدید آموزش کارگزاران آغاز خواهد شد.

رضایی با اشاره به ثبت معاملات آتی در تابلویی جداگانه در بورس کالا تصریح می‌کند: معامله اوراق آتی، به صاحبان سرمایه‌های کوچک مجال حضور در بورس کالا را می‌دهد؛ بر همین اساس و با توجه به همین هدف هم معامله آتی طلا آغاز شد.

مجری طرح معاملات آتی معتقد است: اطلاع‌رسانی صورت‌گرفته برای جذب سرمایه‌گذاران خرد و معرفی معاملات آتی چندان گسترده و کامل نبوده اما همچنان فرصت باقی است.

به گفته او، در مهلت باقیمانده تا مهیا شدن کامل بورس و کارگزاران باید مردم با مزایای سرمایه‌گذاری از طریق معاملات آتی آشنا شوند؛ به این ترتیب گرایش برای ورود نقدینگی به بورس کالا به‌تدریج افزایش خواهد یافت.

رضایی ادامه می‌دهد: در حال حاضر معاملات آتی طلا بهترین فرصت برای تمرین داد و ستد اوراق آتی از سرمایه‌گذاران کوچک است.

مجری طرح معاملات آتی همچنین در گفت‌وگو با موج از تعریف شاخص برای معاملات آتی خبر داد و افزود: در کشورهای اروپایی تقریبا 80 نوع شاخص مانند شاخص‌های اندازه حرکت دینامیک، درون حرکت روزانه، توزیع، تجمیع، نوسان قیمت و شاخص‌های میانگین برای معاملات آتی تعریف شده است.

رضایی با بیان پیچیدگی‌های موجود در شاخص بازارهای سهام و نیویورک، به نوظهوربودن بازار معاملات آتی در بورس کالای کشور اشاره می‌کند و اظهار می‌دارد: ساده‌ترین راه را برای ایجاد شاخص آغاز کرده‌ایم تا سرمایه‌گذاران از روند حرکتی کالاها (در معاملات آتی) طی 6ماه گذشته آگاه باشند.

مجید سعادتی، عضو هیأت‌مدیره بورس کالا در خصوص برنامه‌های متولیان این بازار برای افزایش کالاهای قابل معامله با اوراق آتی به همشهری می‌گوید: به‌نظر می‌رسد اولویت اول با اجرای دقیق معاملات آتی در مورد طلا و مفتول مس است. به این ترتیب با رفع موانع و مشکلات ورود اقلام جدید به دایره این نوع از معاملات با سهولت بیشتری امکان پذیر خواهد شد.

به گفته سعادتی، اقبال سرمایه‌گذاران از معاملات آتی نیازمند اطلاع رسانی وسیع تری است تا مزایای این حضور را برای آنها تشریح کند.

او در ادامه از آمادگی بورس کالا برای اجرای معاملات آتی در مورد اقلام دیگری از کالاهای حاضر در این بازار خبر می‌دهد و تأکید می‌کند: بورس کالا مشکلی برای توسعه معاملات آتی ندارد.