تاریخ انتشار: ۲۷ شهریور ۱۳۸۷ - ۰۶:۰۵

گروه ورزشی: سایپا سومین تیم ایرانی است که حضور در مرحله یک‌چهارم نهایی رقابت‌های لیگ قهرمانان باشگاه‌های آسیا را تجربه می‌کند.

 پاس نخستین تیمی بود که به همراه مصطفی دنیزلی حضور در این مرحله از مسابقات را تجربه کرد اما نتوانست از سد العین امارات عبور کند. فصل گذشته سپاهان  پس از چند دوره به این مرحله رسید و حتی تا فینال جام هم پیش رفت اما مقابل اوراواردز ژاپن شکست خورد و به عنوان نایب‌قهرمانی دست یافت.

نارنجی‌پوشان فصل گذشته با حضور علی دایی موفق به صعود از مرحله گروهی رقابت‌ها شدند و امشب در ادامه این مسابقات بدون دایی مقابل نماینده ازبکستان قرار می‌گیرند. حالا لیت‌بارسکی آلمانی هدایت سایپا را در دست دارد. او  در رقابت‌های لیگ
به انتظارات پاسخ نداده است. با این حال سایپای پر ستاره اما به نتیجه‌گیری در لیگ قهرمانان باشگاه‌های آسیا امیدوار است.

امشب بوندکار حریف سایپا در یک چهارم نهایی لیگ قهرمانان است. این تیم تا فصل گذشته با نام کوروفچی شناخته می‌شد اما از ابتدای فصل جدید تغییر نام داده و با نام بوندکار یا بنیادکار در رقابت‌های لیگ ازبکستان و لیگ قهرمانان باشگاه‌های آسیا حضور دارد.

ازبک‌ها در مرحله گروهی جام، دست  به کار بزرگی زدند و با عبور از سد قدرت‌های برتر فوتبال غرب آسیا، ‌الاتحاد عربستان و سپاهان ایران به عنوان تیم نخست گروه یک به مرحله یک‌چهارم نهایی جام صعود کردند.

 این دیدار امشب در ورزشگاه آزادی ‌برگزار می‌شود و بازی برگشت دو تیم چهارشنبه هفته آینده در ازبکستان انجام خواهد شد.

 ستاره اسبق بارسلونا در ترکیب بوندکار

شاید مهم‌تر از مرحله یک چهارم نهایی لیگ قهرمانان، حضور ریوالدو در ترکیب تیم ازبک باشد. ریوالدو،‌ ستاره سال‌های نه چندان دور بارسلونا و میلان که در سال‌های پایانی دوران بازیگری وارد فوتبال ازبکستان شده امشب در ترکیب تیم فوتبال بوندکار مقابل سایپا قرار می‌گیرد.

مسئولان باشگاه کوروفچی یا همان بنیادکار  به دنبال جذب یک ستاره صاحب‌نام فوتبال جهان بودند. مذاکرات با اتوئوی کامرونی به نتیجه نرسید و ازبک‌ها در نهایت موفق به جذب ریوالدو شدند که حاضر شده تا پایان فصل جاری مسابقات لیگ قهرمانان باشگاه‌های آسیا برای این تیم بازی کند. ستاره برزیلی امیدوار است در همین حضور کوتاه مدت قهرمانی فوتبال آسیا را تجربه کند.

حضور ریوالدو موجب جلب توجه رسانه‌های ورزشی جهان به فوتبال آسیا و لیگ قهرمانان شده است. ریوالدو البته از روزهای اوج خودش چندان دور نیست. این ستاره در آخرین بازی بوندکار مقابل مشعل، ‌زننده هر دو گل آبی‌پوشان بود و تیم جدیدش را به یک پیروزی شیرین رساند.

پیش از این تیم‌های ایرانی تقابل با ستاره‌های نامدار فوتبال جهان در لیگ قهرمانان آسیا را تجربه کرده‌اند. دونادونی 8 سال پیش به همراه الاتحاد عربستان وارد تهران شد و مقابل استقلال بازی خوبی انجام داد. به نظر می‌رسد برخلاف پیش‌بینی‌هایی که صورت گرفته ریوالدو  بازیکن موثری برای تیم جدیدش خواهد بود و با آمادگی بدنی مناسبی در این مسابقه حضور پیدا می‌کند.

لیت‌بارسکی: به‌غیرتم برخورد

سرمربی تیم سایپا گفت:‌ «سرمربی تیم بنیادکار (کوروفچی) ما را تیمی کوچک فرض کرد و این به غیرت من برخورد.»

درحاشیه نشست خبری پیش از بازی تیم‌های سایپا و حریف ازبکستانی که با حضور نماینده AFC‌، سرمربی و کاپیتان‌های دو تیم برگزار شد، لیت‌بارسکی عنوان کرد:‌ «سرمربی تیم بنیادکار، ما را تیم کوچکی فرض کرد و گفت که می‌تواند با غلتک از روی ما رد شود که این به غیرت من برخورد. من در هر تیمی باشم، بازیکنان آن تیم مانند فرزندان من خواهند بود و تیم باید در این بازی تعصب ملی خود را نشان دهد و تماشاگران هم باید با حضور در ورزشگاه به حمایت از ما برخیزند تا بتوانیم نمایش بهتری داشته باشیم.»

وی در پاسخ به این سئوال که چه فکری برای مقابله با حضور ریوالدو کرده‌اید، گفت: «تیم بنیادکار به جز ریوالدو، 10 بازیکن خوب دیگر هم دارد. بازیکنان من قول داده‌اند که برنده میدان باشند و آنان غیرتشان به حدی است که در مقابل بازیکنانی چون ریوالدو کم نخواهند آورد و من زیاد به او فکر نمی‌کنم.»

ستاره‌های سایپا:ریوالدو را مهار می‌کنیم

بازیکنان سایپا از تقابل با ستاره صاحب‌نام برزیلی هیجان‌زده هستند اما  مدعی شده‌اند که به این بازیکن فرصتی برای هنرنمایی نخواهند داد.

سیدجلال حسینی در این خصوص می‌گوید: «‌اطمینان داشته باشید که اجازه خودنمایی به ریوالدو را  نمی‌دهیم. او بازیکن مطرحی است اما تلاش می‌کنیم تا راه نفوذی به دفاع سایپا پیدا نکند.»

وی افزود: «بازی دشواری مقابل کوروفچی داریم اما با توجه به اینکه بازی برگشت در خانه حریف است باید تلاش خود را انجام دهیم تا در بازی رفت این تیم را با نتیجه قابل قبولی شکست دهیم.»

کیانوش رحمتی در این خصوص می‌گوید: «حضور ریوالدو در میدان باعث افزایش انگیزه ما می‌شود و می‌تواند تاثیر مثبتی در عملکرد بازیکنان جوان داشته باشد. شاید ریوالدو بازیکن بزرگی بوده ولی با نیروی جوانی و انگیزه‌ای که داریم اجازه هنرنمایی را به وی نداده و بدون توجه به گذشته‌اش، با متوقف‌کردن این بازیکن زمینه شکست کوروفچی را فراهم می‌کنیم.»
ابراهیم صادقی هم در مورد ریوالدو می‌گوید: «او بازیکن بزرگی است و در سال‌های نه چندان دور جزو بهترین بازیکنان جهان بوده است. البته ریوالدو با آن بازیکن گذشته فاصله گرفته ولی ما سعی می‌کنیم برابر تجربه این بازیکن و ضربات ایستگاهی خطرناکش ایستادگی کرده و اجازه ندهیم وی بتواند برای ما خطرساز شود.»

سایر بازی‌ها

پیش از آغاز بازی سایپا و بوندکار یک مسابقه حساس دیگر در همین مرحله آغاز خواهد شد. در این دیدار 2 تیم سرشناس شرق آسیا به مصاف هم خواهند رفت و کاشیما آنتلرز ژاپن پذیرای آدلاید استرالیا خواهد بود.

در دیگر بازی‌های این مرحله که چهارشنبه شب برگزار می‌شود الکرامه سوریه میزبان گامبا اوزاکای ژاپن است. القادسیه کویت هم در خانه مقابل اوراواردز ژاپن‌، ‌مدافع عنوان قهرمانی قرار می‌گیرد.

ژاپنی‌ها با 3 نماینده حضور پررنگی در این مرحله از رقابت‌ها دارند و البته با توجه به این شرایط شانس بیشتری برای کسب عنوان قهرمانی خواهند داشت. حداقل انتظار می‌رود 2 تیم ژاپنی به مرحله نیمه‌‌نهایی رقابت‌ها صعود کنند.