تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۳۸۵ - ۰۹:۵۸

همشهری آنلاین: همایش برخورد با تخلفات ساختمانی آبان ماه امسال برگزار می‌شود.

مدیرکل امور اجرایی کمیسیونهای ماده 100 با اشاره به عزم جدی شهرداری تهران برای برخورد با تخلفات ساخت و ساز در پایتخت از برگزاری همایشی در مورد این متخلفان خبر داد.

سید صباح الدین متقی مدیرکل امور اجرایی کمیسیونهای ماده 100 در خصوص هدف از برپایی همایش برخورد با تخلفات ساختمانی که قرار است در تاریخ 6 آبان ماه امسال برگزار شود، گفت : هدف از برپایی این همایش این است که بتوانیم مردم و به خصوص سازندگان را به لحاظ نگرشی و فکری به سمتی سوق دهیم که متوجه شوند بروز تخلفات ساختمانی هم برای خودشان و هم جامعه عواقب نامطلوبی دارد .

وی با بیان اینکه اغلب تخلفات ساختمانی و به خصوص در سال 85 به سمت تغییر کاربری است تصریح کرد : آمارها نشان می‌دهد که در بروز تخلفات ساختمانی گرایش به سمت تجاوز به حریم بیشتر شده است .

متقی افزود :  بنابراین در شرایط فعلی رویکرد اصلی در برپایی چنین همایشی این است که در احداث کنندگان چنین ساختمانهایی  این شفافیت ایجاد شود که در چارچوب ضوابط کار کرده و فقط نگرش اقتصادی به مقوله ساخت و ساز نداشته باشند ضمن اینکه این امر نیز باید در سطح توده مردم نهادینه شود که ساخت و ساز یک موضوع تخصصی است و نیاز به دانش و مهارت خاص خود دارد .

متقی با تاکید بر اینکه اغلب پرونده هایی که مراجعه ارباب رجوع را به همراه دارد به دلیل عدم آشنایی به ضوابط و مقررات است ، تصریح کرد : نگاه ما به پروژه برخورد با تخلفات ساختمانی نگاهی ملی است .

مدیرکل امور اجرایی کمیسیونهای ماده 100شهرداری تهران با تاکید بر اینکه حکم تخریب در مورد تمام  305 هزار تخلف ساختمانی ، اجرا نخواهد شد ، گفت : از بدو تاسیس این اداره تا کنون 305 هزار پرونده تخلفات ساختمانی در تهران ثبت شده که از بین این تعداد همگی محکوم به تخریب نشده بلکه بنا به تشخیص و رای اعضای کمیسیون وی‍ژه یک‌سری حکم تخریب ، یک‌سری محکوم به توقف مراحل ساخت و ساز و برای گروه دیگر رای پرداخت جریمه صادر شده است .

متقی تاکید کرد : این در حالی است که  از این 305 هزار پرونده تخلفات ساختمانی شناسایی شده حدود 10 هزار پرونده در سال جاری ثبت شده که عمده تخلفات آنها تجاوز به حریم و تغییر کاربری بوده است .

وی افزود : تعداد زیادی از پروژه‌هایی که بدون مجوز و در محدوده حریم و حتی در برخی موارد با مجوز در حال احداث بوده اند ، تا تعیین تکلیف نهایی درمراحل مختلف احداث متوقف شده است که عمده این ساخت و سازها در شمال تهران و در ساختمانهای 4 و 5 طبقه‌ای بوده است.

مهندس متقی همچنین از برخورد جدی با ساخت و سازهای بالای 1800 متر در شهر تهران در آینده نزدیک خبرداد.

بنا به گفته مدیرکل امور اجرایی کمیسیونهای ماده 100 همایش برخورد با تخلفات ساختمانی در پایتخت در تاریخ 6 آبان ماه جاری با حضور نمایندگانی از شورای اسلامی شهر، شهرداری تهران ، وزارت کشور ، قوه قضاییه ، دادگستری ، وزارت مسکن و شهرسازی و بسیاری  از متولیان و دست اندرکاران ساخت و ساز در تهران برگزار خواهد شد.