چند روز پیش بود که معاون وزیر راه و شهرسازی در جمع خبرنگاران از تشکیل جلسه شورای عالی هواپیمایی در هفته جاری و تصمیم‌گیری درباره تعیین نرخ حمل و نقل خبر داد.

در نتیجه گمانه زنی ها در رابطه با چگونگی این تغییرات همچنین افزایشی یا کاهشی بودن نرخ بلیط هواپیما افزایش یافته است.

به نقل از خبرگزاری ها این جلسه در یک یا دو روز آینده تشکیل خواهد شد. با نگاهی گذرا به صورت های مالی ایرلاین ها با احتساب نفر/ساعت برای پرواز ها، در خوشبینانه ترین حالت برای جلوگیری از زیان ده بودن فعالیت های ایرلاین ها این شورا ناگزیر به افزایش نرخ بلیط هواپیما می باشد. حال آنکه این افزایش به چه میزان و تا چه حد باشد موضوعی است که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.

در ابتدا باید این موضوع را در نظر داشت که سود دهی از عوامل مهم در پایداری هر شرکت می باشد و شرکت های هواپیمایی نیز از این قاعده مستثنی نیستند. در سال های اخیر با افزایش بی رویه نرخ ارز علاوه بر زندگی روزمره مردم، برخی مشاغل و حوزه های کاری را نیز دچار مشکلاتی کرد. شاید بتوان شرکت های هواپیمایی را جز مهمترین شرکت هایی دانست که از این اتفاق لطمه خوردند.چراکه با همان نرخ قبلی باید با هزینه های بسیار بالاتر که به آن ها تحمیل شده بود مقابله می کردند و تا حدود زیادی هم به خوبی از پس این کار برآمدند و صنعت هوایی کشور را با تمام مشکلاتی که سر راهشان قرار داشت به جلو بردند. در نتیجه حالا این شرکت ها برای ادامه فعالیت نیازمند بازنگری هایی در بها تمام شده خدمات خود می باشند.

از آنجایی که بخش زیادی از هزینه های شرکت های هواپیمایی در بحث پرواز های مسافری وابسته به قیمت ارز می باشد و در سال های اخیر شاهد افزایش چشمگیر نرخ ارز آزاد و دولتی بوده ایم، این شرکت ها برای ادامه فعالیت در صنعت هوایی چاره ای جز افزایش بها خدمات خود ندارند از طرفی مسئله دیگری که این شرکت ها را وادار به افزایش قیمت می کند، موضوعاتی مانند افزایش حقوق کارمندان در سال جدید و همچنین افزایش هزینه مربوط به کالاهای مصرفی می باشد. با توجه به اینکه اعمال کردن این مولفه ها در تعیین نرخ جدید باعث افزایشی قابل ملاحظه در قیمت ها جهت خرید بلیط هواپیما خواهد شد، احتمال به وقوع پیوستن این تحلیل را خیلی کم خواهد کرد.

در حالت بعدی که بسیار هم محتمل به نظر می رسد شاهد افزایش قیمت بلیط هواپیما به میزانی کمتر از نرخ تورم کشور می باشیم. که در اینصورت تنها از میزان زیاد ایرلاین ها کاسته می شود و درنهایت باعث ایجاد روند رو به رشد در آنها نخواهیم بود. از جمله دلایلی که باعث می شود این استراتژی به سناریو دلخواه دولت و سازمان هواپیمایی کشور تبدیل شود این است که نرخ تورم در سال های اخیر روند صعودی داشته و تغییر قیمت بلیط هواپیما با توجه به نرخ تورم باعث مشهودتر شدن این روند می گردد در نتیجه به احتمال فراوان شرکت های هواپیمایی باید همچنان به صورت کج دار و مریز به فعالیت های خود ادامه دهند و امیدوار باشند به معجزات. چراکه با این وضعیت این شرکت ها نه تنها توان نوسازی ناوگان خود را ندارند بلکه حتی قادر نخواهند بود از پس هزینه ها برآیند. همین چند وقت قبل بود که مجتبی یوسفی از اعضا هیئت رئیسه مجلس در گفتگو با خانه ملت عنوان کرده بود که از ۳۵۰ هواپیمای موجود در کشور ۲۵۰ هواپیما زمینگیر شده و قادر به فعالیت نمی باشند که این موضوع را می توان زنگ خطری بزرگ برای صنعت هوایی کشور به شمار آورد.

به هر ترتیب باید منتظر بمانیم و ببینیم در جلسه شورای عالی هواپیمایی چه تصمیماتی اتخاذ می گردد.