به گزارش همشهری آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران، مسلم شجاعی دستیار ستادی معاونت گردشگری کشور گفت: کرونا، آمارها و جریان گردشگری دو سال اخیر را به گردشگری سال ۱۹۵۰ تقلیل داد و آسیبی بزرگی را به صنعت گردشگری کل دنیا وارد کرد. ایران نیز از این قائده مستثنی نبوده و تقریبا ۹۰ درصد از گردشگران ورودی را نسبت به سال ۲۰۱۹ یعنی زمان پیش از آغاز همهگیری کرونا از دست دادیم.
به اعتقاد دستیار ستادی معاونت گردشگری کشور، در حال حاضر بحث ایجاد زیرساختهای لازم برای توسعه گردشگری جزو اولویتهای مهم نیست، چراکه با وجود کرونا و اینکه همچنان در مسیر مهار کرونا هستیم، زیرساختهای گردشگری ما دارای ظرفیت لازم برای پذیرش مسافران و گردشگران هستند.
شجاعی توضیح داد: هرچند قطعاً در سطح کلان نیاز به توسعه زیرساختها داریم، اما اکنون با توجه به ظرفیتهای خالی موجود در هتلها، صندلیهای خالی ایرلاینها و ... این موضوع در اولویت نیست.
وی با بیان این مطلب که آثار و بار فرهنگی گردشگری از آثار و بار تجاری آن بیشتر است، بیان کرد: سه خط مشی کلی و در واقع رویکرد اساسی توسط معاون گردشگری کشور برای توسعه و حمایت از گردشگری در دوران کرونا پیگیری میشود که عبارتند از؛ تمرکز بر تقویت گردشگری داخلی و تقویت آن، حمایت اقتصادی از مراکز و تاسیسات گردشگری و تحریک تقاضا و در نهایت ایجاد حس اعتماد در بین فعالان حوزه گردشگری.
شجاعی با بیان این موضوع که در دنیا بین ۶ تا ۱۰ برابر آمار گردشگری خارجی، گردشگری داخلی صورت میگیرد و در ایران نیز قبل از شیوع کرونا، گردشگری داخلی در حدود سالی ۱۷۰ تا ۲۰۰ میلیون سفر را شامل میشد، تصریح کرد: بنابراین این موضوع اهمیت سرمایهگذاری در بخش گردشگری داخلی را نشان میدهد.
وی همچنین تاکید کرد: بر همین اساس در دوران کرونا باید تمرکز ما بر گردشگری داخلی باشد، چراکه گردشگری خارجی قطعا با رکود و عدم اعتماد بیشتری روبهروست.
این مقام مسئول اضافه کرد: به عنوان نمونه کشور چین علیرغم اینکه بالغ بر ۷۰ درصد جمعیت خود را واکسینه کرده است، اگر گردشگری قصد سفر به خارج را داشته باشد باید حتما ۲۱ روز قرنطینه شود که قطعاً تاثیر بدی بر میزان استقبال از گردشگری دارد و در سایر کشورها نیز شرایط مشابه است. لذا تاکید بر توسعه گردشگری خارجی در شرایط کرونا بیهوده است.
دستیار ستادی معاونت گردشگری کشور اظهار کرد: در ادبیات اقتصادی، گردشگری داخلی مساوی با چرخش پول و از این جیب به آن جیب کردن است و گردشگری خارجی مفهومی به معنای ارزآوری و تولید ارز دارد.
حمایت از بنگاههای گردشگری
شجاعی علاوه بر موضوع توجه به گردشگری داخلی، حمایت از بنگاههای گردشگری با اجرای طرحهای نظیر ارائه بستههای تسهیلاتی و امهال بازپرداخت نیز برای تقویت گردشگری در دوران کرونا را مؤثر قلمداد کرد.
وی بحث ایجاد اعتماد در بین فعالان حوزه گردشگری را نیز یک مسئله مهم و محوری دانست، چراکه به اعتقاد وی هماکنون چیزی در حدود ۷۵ درصد از مردم به دلیل ترس از شرایط همهگیری کرونا از انجام سفر واهمه دارند و بنابراین باید برای انجام سفر اعتمادسازی انجام شود.
برنامهریزی برای اکسپو
این مسئول در بخشی دیگر از صحبتهای خود در پاسخ به این سؤال که آیا برنامهریزی منسجمی در معاونت گردشگری برای روزهای باقی مانده از اکسپو هست یا خیر، افزود: مسئولیت اصلی برگزاری اکسپو و نمایشگاههای بینالمللی بر عهده وزارت صمت قرار دارد و تصمیمهای لازم را در حقیقت این وزارت خانه میگیرد.
شجاعی با بیان این مطلب که مدت زمان زیادی از انتصاب دکتر شالبافیان به عنوان معاون گردشگری وزارت نگذشته بود که ایشان برای بازدید از اکسپو عازم امارات شدند، گفت: بر اساس آسیبشناسی که توسط شالبافیان از اکسپو انجام گرفت، رایزنیهای لازم به منظور استقرار راهنمایان گردشگری به عنوان سفیران انتقال پیام دوستی و محبت فرهنگ و تمدن ایران انجام شد.
وی در ادامه تصریح کرد: همچنین در پی رایزنیهای انجام شده توسط شالبافیان در همین راستا، مقرر شد دو سالن که در پاویون ایران کمتر مورد استفاده قرار گرفته به بخش خصوصی اختصاص داده شود تا بتوانند در این رویداد مهم بینالمللی حضور داشته باشند.
بنا به گفته دستیار ستادی معاونت گردشگری کشور، همچنین سعی شده است برنامهریزی لازم برای حضور استانهای مختلف از سراسر ایران طبق جدول زمانبندی تدوین شده با هدف تولید محتوا و تبلیغات به منظور ایرانشناسی جامع و کامل صورت پذیرد.
شجاعی ضمن بیان این مطلب که هر چند باید از هماکنون برای اکسپو ژاپن برنامهریزی کرد و اکسپو دبی را به نوعی از دست دادیم، تاکید کرد: سعی میکنیم در زمان باقیمانده با استقرار راهنمایان گردشگری و بخش خصوصی و به نمایش درآوردن محتوای تولیدی استانها حداقل بخشی از ایرا نهراسی را از بین ببریم و جذب گردشگر کنیم.
وی با اشاره به اینکه متاسفانه سالهاست به دنبال ایجاد یک کمیسیون گردشگری در بدنه وزارت امور خارجه هستیم که تاکنون موفق به ایجاد آن نشدهایم، اظهار کرد: درحقیقت یکی از بزرگترین و بهترین برنامهها در راستای بازاریابی و توسعه تبلیغات گردشگری در دنیا همین اقدام است، در واقع تشکیل چنین کمیتهای در وزارت خارجه سبب افزایش ارزآوری، ایجاد اشتغال و رونق اقتصادی میشود.
این مقام مسئول در پایان خاطرنشان کرد: همانطور که موفق شدیم در مجلس شورای اسلامی یک کمیسیون تحت عنوان کمیسیون فرهنگی گردشگری ایجاد شود که تا کنون نتایج مثبتی نظیر معافیت مالیات ارزش افزوده برای هتلهای یک تا سه ستاره به همراه داشت که باتوجه به تصویب این طرح در صحن علنی مجلس و تبدیل شدن به قانون، در روزهای آتی برای اجرا به هتلهای مربوطه ابلاغ خواهد شد. در حوزه امور خارجه نیز اهداف توسعهای گردشگری را دنبال میکنیم.