گروه بورس: اوایل تیرماه وقتی خبر افزایش احتمالی قیمت سنگ‌آهن در بازار پیچید و به گوش رسانه‌ها و سهامداران رسید، متولیان ترجیح دادند یا سیاست سکوت در پیش گیرند یا خبر را از اساس تکذیب کنند اما نه سکوت و نه انکار مسئولان، نتوانست سهامداران نگران را متقاعد کند.

به این ترتیب فولادی‌ها که مدت‌ها سهام پیشروی بورس تهران بودند گرفتار صف‌های طویل فروش شدند؛ دست آخر هم چاره‌ای نماند جز اعلام رسمی خبر افزایش قیمت سنگ آهن.
در نهایت اینکه پس از تایید خبر افزایش قیمت، نماد شرکت‌های ذینفع از جمله چادرملو، گل گهر و توسعه معادن و فلزات روی تابلوی معاملات تالار حافظ بسته شد.

بعد از آن هم نوبت به فولادی‌ها رسید و معامله سهام این گروه از شرکت‌های بورسی برای تصحیح صورت‌های مالی و اعلام شفاف کاهش درآمد ناشی از رشد هزینه‌ها متوقف شد.

اما این پایان داستان سنگ‌آهن نبود چون پس از گذشت 11 روز، بورس نماد چادرملو را برای دومین بار متوقف و دلیل این اقدام را شفاف نبودن صورت‌های مالی اعلام کرد.

به این ترتیب معامله سهام شرکت200 میلیارد تومانی چادرملو در حالی متوقف شد که نماد معاملاتی این شرکت بعد از افزایش 32 تومانی پیش‌بینی سود سال مالی 87 و اعلام سود هزار و 585 ریالی مورد بازگشایی قرار گرفته بود.

با این همه، به اعتقاد هادی بیدختی مدیرعامل کارگزاری عمران فارس، تصمیم جدید بورس نه از جهت توقف نماد یک شرکت بلکه به‌دلیل سرعت عمل متولیان در بررسی اثرات یک تحول، قابل بررسی و نقد است.

بیدختی به همشهری گفت: در ماه‌های اخیر قیمت جهانی فلزات فراز و فرود بسیاری را تجربه کرد.  بنابراین تاثیر این افت و خیز بر بورس تهران اجتناب ناپذیر به‌نظر می‌رسد.

او ادامه داد: قیمت فلزات بعد از مدت‌ها  اوج گیری، به‌دلیل کاهش تقاضای غول‌های صنعتی از جمله آمریکا و چین این روزها روی سراشیبی قرار گرفته است.

این کارشناس بازار سرمایه افزود: می‌توان مدعی شد به‌زودی خبرهای جدیدی از گروه فلزات در بورس تهران به گوش خواهد رسید؛

چون اساسا بازار فلزات در حال حاضر روزهای پرافت‌و خیزی را پشت‌سر می‌گذارد اما سؤال اینجاست، چرا بورس تهران نسبت به کاهش قیمت فولاد و تاثیر آن بر افت قیمت سنگ آهن چنین واکنش سریعی نشان داده است.

به گفته او ، قیمت سنگ آهن مدت‌ها پس از رشد قیمت فولاد، افزایش یافت و منجر به توقف نماد شرکت‌های ذی نفع شد اما این بار بلافاصله بعد از نزول قیمت فولاد، بورس وارد عمل شده است.

او به سرمایه‌گذارانی که با افق دید بلندمدت وارد بورس می‌شوند توصیه کرد در هنگام خرید، سهام شرکت‌های عضو زنجیره تولید را به سبد دارایی‌های خود بیفزایند تا درصورت اتخاذ تصمیماتی از این دست، زیان ناشی از افت قیمت یک عضو زنجیره تولید با سود عضو دیگر جبران شود.

به‌عنوان مثال در کنار خرید سهام چادرملو، سهام فولادی‌ها و حتی شرکت‌های زیرمجموعه را وارد سبد دارایی‌ها خود کنند. اما محمدرضا رهبر، مدیرعامل کارگزاری حافظ پیش‌بینی می‌کند  با توجه به توافق‌های حاصل شده میان شرکت چادرملو و فولادی‌های طرف قرارداد، نماد این شرکت معدنی ظرف روزهای آینده مجددا بازگشایی شود.

به گفته رهبر ، اصولا  نماد چادرملو در پی اصرار بورس به دریافت اطلاعات متوقف شده و شرکت با مشکل خاصی برای تحقق سود پیش‌بینی شده سال 87 مواجه نیست.

او اضافه کرد: مدیران شرکت چادرملو معتقدند سود پیش‌بینی شده واقعی است و حاصل خواهدشد بنابراین انتظار می‌رود سود پیش‌بینی شده در سال آینده به حساب سهامداران واریز شود.

با همه این تفاسیر و در نهایت معاون نظارت بر بورس‌ها و ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار دلیل توقف نماد چادرملو را ارائه اطلاعات شفاف اعلام کرد و افزود: بعد از تعدیل سود سهام چادرملو و بازگشایی نماد معاملاتی آن در 16 شهریورماه، نیاز به مستندات بیشتری درباره سوابق توافق شرکت‌های معدنی با شرکت‌های فولادی جهت افزایش سنگ آهن بود تا براساس جزئیات بیشتر اثرات آن اعلام شود.

وی اظهارداشت: به همین دلیل و همچنین با توجه به متوقف بودن نماد 3 شرکت گل‌گهر، سرمایه‌گذاری امید و سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات، نماد چادرملو متوقف شد.

حسینی گفت: در این رابطه جلسه‌ای با حضور مدیران و نمایندگان 4 شرکت یادشده و سازمان توسعه معادن و صنایع معدنی ایران برگزار و توافق شد تا هرچه سریع‌تر مستندات و مدارک موردنظر ارائه شود.

به گفته معاون نظارت بر بورس‌ها و ناشران، نماد 4 شرکت چادرملو، گل‌گهر، سرمایه‌گذاری‌های امید و توسعه معادن و فلزات بعد از دریافت مدارک و اعلام اثرات  در اولین فرصت بازگشایی خواهد شد.

رئیس هیأت‌مدیره چادرملو دلیل توقف نماد این شرکت در بورس را اعلام کرد و از مذاکرات مدیران شرکت‌های فولادی با وزیر صنایع برای جلوگیری از افزایش نرخ سنگ آهن خبر داد.

خلف وعده فولادی‌ها

رئیس هیأت‌مدیره چادرملو دلیل توقف نماد این شرکت در بورس را رایزنی فولادی‌ها برای جلوگیری از افزایش قیمت سنگ آهن اعلام کرد و از مذاکرات مدیران شرکت‌های فولادی با وزیر صنایع خبر داد.

محمد علی احمدزاد اصل به فارس گفت: این اقدام به‌دلیل نهایی‌نشدن قرارداد فروش سنگ آهن به شرکت‌های فولادی صورت گرفت.  او عامل نهایی نشدن توافقات را خلف وعده شرکت‌های فولادی دانست و ادامه داد: این شرکت‌ها وزیر صنایع را تحت فشار قرار داده‌اند تا قیمت سنگ آهن افزایش نیابد.

به گفته احمدزاداصل قیمت مورد نظر شرکت‌های معدنی برای سنگ آهن 85 تومان به ازای هر کیلو بود که بعد از چانه‌زنی‌های متعدد قیمت 75 تومان با احتساب پرداخت 11 تومان به صندوق بازنشستگی تصویب شد در حالی قیمت سنگ‌آهن بدون حمل‌ونقل 90 دلار و با احتساب انتقال 120 دلار  است.

او با بیان اینکه شرکت‌های فولادی قیمت‌های جهانی را بهانه قرار داده‌اند، تاکید کرد: لابی قوی این گروه به ضرر بخش سنگ آهن خواهد بود چرا که در این صورت هیچ سرمایه‌گذاری دیگری در این بخش انجام نخواهد شد و سهامداران با ضررهای هنگفتی مواجه خواهند شد.

وی ادامه داد: قیمت کنونی و جهانی فولاد به قیمت سال قبل رسیده و قیمت انواع ورق هنوز 40 درصد گران‌تر از سال پیش است در حالی که به هنگام رشد قیمت‌های جهانی، شرکت‌های فولادی تیر آهن را به قیمت هر کیلو هزارو320 تومان می‌فروختند.

مدیرعامل سرمایه‌گذاری سپه تاکید کرد: شرکت‌های فولادی برای فرار از فشار کاهش قیمت متوسل به اخلاق غیرحرفه‌ای شده‌اند و تابع مکانیزم‌ عرضه و تقاضا نیستند در حالی قیمت 64 تومان سنگ آهن به ازای هرکیلو یک سوم قیمت‌های جهانی است. 

احمدزاد اصل ادامه داد: اگر قائل به رعایت اصول 44 و تابع آزادسازی و خصوصی‌سازی هستیم باید از این نوع مانع‌تراشی‌ها  با هدف ایجاد ثبات در بازارهای کالا و سرمایه جلوگیری کرد.

وی درباره زمان بازگشایی نماد چادرملو گفت: بعد از انعکاس اثرات آخرین وضعیت سنگ آهن، نماد این شرکت در بورس باز خواهد شد.