تاریخ انتشار: ۲۷ شهریور ۱۳۸۷ - ۱۷:۰۴

گروه بین‌الملل: با ثبت شکوائیه‌ ستاد انتخاباتی باراک اوباما و وکلای حزب دمکرات‌ از جمهوریخواهان در دادگاه ایالت میشیگان، کار انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا 2ماه قبل از برگزاری، به دادگاه کشیده‌شد

موضوع شکایت ستاد انتخاباتی اوباما ، تلاش جمهوریخواهان در میشیگان برای سلب حق رای و شرکت در انتخابات از کسانی است که در این ایالت خانه خود را به خاطر بحران وام مسکن از دست داده‌اند. دمکرات‌ها در شکایت خود به این نکته اشاره کرده‌اند که چون آرای این حزب در ایالت میشیگان بالاست، جمهوریخواهان تلاش می‌کنند تا عده‌ای از رای‌دهندگان را به این بهانه از حق رای محروم کنند.

این چندمین بار است که روند انتخابات و رای‌گیری در انتخابات ریاست‌جمهوری 2ماه دیگر آمریکا در دادگاه مورد اعتراض قرار می‌گیرد. پیش از این نیز گروه‌های دفاع از حق رای در ایالت‌های مختلف، روند رای‌گیری را باعث ضایع شدن حق رای‌دهندگان دانسته و به آن اعتراض کرده‌بودند.

اما  این‌بار ستاد انتخاباتی اوباما مستقیما به اقدامی خاص در این باره اشاره کرده است. به گفته آنها مقامات جمهوریخواه میشیگان فهرستی از کسانی تهیه کرده‌اند که خانه‌شان به حراج بانک رفته‌است و نمی‌توانند در انتخابات شرکت کنند.

این خبر را رهبران حزب جمهوریخواه میشیگان هفته گذشته به یک روزنامه محلی اعلام کردند و گفتند، هدف و توجیه قانونی این کار آن است که کسانی که خانه‌هایشان به حراج رفته دیگر نباید از آدرس پستی قبلی خود رای بدهند و تا تغییر نیافتن نشانی جدید حق
رای دادن ندارند.

آنها می‌‌گویند که این کار با هدف جلوگیری از هرگونه تخلف انتخاباتی صورت می‌گیرد. این در حالی است که نظام رایانه‌ای انتخابات آمریکا احتمال اینگونه تخلفات را به حداقل رسانده‌است.

بعد از آنکه انتشار این خبر واکنش‌های شدیدی در سطح کشور ایجاد کرد، مقامات ارشد حزب جمهوریخواه در واشنگتن صحت این خبر را زیر سؤال بردند و گفتند که این کار چالش جدی در انتخابات ایجاد می‌کند.

اما دمکرات‌ها بر این باورند که هدف این اقدام، کاهش مشارکت مردم در انتخابات در مناطق فقیر نشین میشیگان و همچنین رای‌دهندگان آفریقایی‌تباری است که آرایشان را به اوباما می‌دهند.

میشیگان تنها ایالتی نیست که چنین کشمکش حقوقی را شاهد بوده‌ است. فعالان حقوق رای‌دهندگان در ایالت‌های اوهایو و میسوری هم گزارش‌هایی را در این مورد ارائه کرده‌ و گفته‌اند که جمهوریخواهان در این ایالت‌ها هم به‌دنبال سلب حق رای از کسانی هستند که خانه‌هایشان توسط بانک حراج شده‌است.

فرمانداران و استانداران و مقامات وابسته به حزب جمهوریخواه در ایالات مختلف در هفته‌های اخیر از طریق‌ ای‌میل از شهروندان آمریکایی که خانه‌هایشان به حراج رفته می‌خواهند که نشانی جدیدشان را اعلام کنند.

کسانی که نشانی جدیدشان را اعلام نکنند و از نشانی خانه به حراج رفته قبلی اقدام به رای‌دهی کنند، آرایشان در انتخابات لحاظ نخواهد شد.

دمکرات‌ها این سیاست جمهوریخواهان را راهبرد « از دست رفتن رای همزمان با
از دست رفتن خانه» نام گذاشته‌اند.

تبعات بحران مسکن

بحران مسکن در آمریکا بیش از یک سال است که بازار این کشور را فلج کرده ‌است.

در ماه‌های اخیر هزاران نفر از مردم آمریکا در ایالت‌های مختلف به‌دلیل ناتوانی در بازپرداخت اقساطشان و پایین‌آمدن قیمت خانه‌ها و فروش‌نرفتن آن، خانه‌های خود را از دست داده‌اند.

بانک‌های مسکن که خود این روزها در آمریکا با بحران کمبود اعتبار رو‌به‌رو هستند این خانه‌ها را به حراج می‌گذارند که البته بعد از حراج هم به فروش نمی‌روند.