معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران درباره ماجرای اهدای واگن به قم از سوی شهرداری تهران توضیح داد.

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از شهر، مجتبی شفیعی معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران درباره ماجرای اهدای واگن به قم توسط شهرداری تهران بیان کرد: این موضوع به هیچ وجه صحت ندارد و ماجرا از این قرار است که در شرکت بهره برداری مترو تهران این امکان وجود دارد که پروژه‌هایی مشترک با شرکت‌های قطار شهری کشور انجام گیرد.

وی افزود: یکی از این پروژه ها انجام تست سرد و گرم خطوط ریلی است. یعنی زمانی که یک خط مترو آماده بهره‌برداری می‌شود لازم است که پیش از آغاز بهره برداری رسمی، تست های گرم و سرد در این شبکه از طریق حرکت واگن با استانداردهای فنی خاصی انجام گیرد تا در مقابل سرویس دهی به مسافران به صورت ایمن و در شرایط تست شده صورت پذیرد.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار تهران ادامه داد: بر همین اساس قرار شده که شرکت بهره برداری متروی تهران پروژه تست خط متروی قم را به وسیله تجهیزاتی شامل یک قطار سه واگنه و با دانش و تجربه متخصصین خود در قالب یک قرارداد شفاف انجام دهد که البته پس از طی مراحل تست، این قطار ۳ واگنه به تهران برمی‌گردد.

بیشتر بخوانید: 

شفیعی با تاکید بر اینکه این قطار ۳ واگنه عملا در شبکه متروی پایتخت نقش جدی جابجایی مسافر نداشته، گفت: این اقدام در راستای هم افزایی امکانات و تجارب بین کلانشهرها پیش‌بینی شده و به صورتی برنامه ریزی شده که عملا هیچ هزینه ای برای شهرداری تهران به همراه نداشته باشد.

وی گفت: تمامی هزینه های این پروژه شامل حمل و انجام تست توسط شهرداری قم در قالب قرارداد به شهرداری تهران پرداخت می‌شود و به هیچ عنوان قرار نیست که این سه واگن‌ به قم اهدا شود و حداکثر تا ۲ ماه آینده به تهران باز خواهد گشت.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار تهران با بیان اینکه درخواست شهرداری قم غیر از این نبوده گفت: تجهیزات انجام تست مد نظر هنوز به قم ارسال نشده و قرارداد اجرای پروژه مذکور بین شهرداری قم و تهران آماده امضاست.

شفیعی بیان کرد: آمادگی انجام این تست در قالب قرارداد برای سایر خطوط مترو کشور از طریق شرکت بهره برداری متروی تهران وجود داشته و به نظر نمی‌رسد اجرای این پروژه نیاز به مصوبه شورای شهر داشته باشد. چراکه تجهیزات انجام تست اصلا قرار نیست به جایی اهدا شوند.