به گزارش همشهریآنلاین به نقل از ایسنا، سردار محمدحسین حمیدی رئیس پلیس راهور تهران بزرگ با بیان اینکه ترافیک و آلودگی هوا در تهران سابقه ۶۰ ساله دارد، گفت: در مقطعی که شاهد شیوع کرونا بودیم، ترافیک تهران موضوعیت خود را از دست داده بود و به دلیل محدودیتها، در خیلی مقاطع تردد به سهولت انجام میشد. اما امروز پس از فراگیری واکسیناسیون و بازشدن مشاغل و بازگشایی مراکز اداری و تجاری، از اول مهر شاهد پرحجم شدن ترافیک در تهران هستیم که البته این شرایط در کل کشور هم وجود دارد.
او با بیان اینکه افزایش تردد خودروها در تردد شهری به دلیل شیوع کرونا در این اتفاق تاثیر داشته است، افزود: در عین حال ضعف حملونقل عمومی و ریختن بار ترافیک بر دوش شخصیها، بر افزایش ترافیک دامن زده است. اما باید توجه داشته باشیم که ما هنوز به دوره پیک ترافیک قبل کرونا نرسیدهایم و امروز نسبت به دوران کرونا ترافیک بیشتر شده است.
به گفته رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ، با بازگشایی مدارس و مراکز درسی قطعا ترافیک تهران افزایش مییابد.
افزایش ۱۸ درصدی خودروها در تهران در دوره کرونا
سردار حمیدی از افزایش ۱۸ درصدی شمار خودروها در تهران نسبت به قبل از کرونا خبر داد و گفت: کنترل تعداد خودروها در تهران نیاز به نهادهای بالادستی دارد. شهرداری وظیفه خدمات شهری را دارد و افزایش حملونقل عمومی و محدود کردن تردد خودروهای شهری و توسعه محدوده طرح ترافیک از جمله کارهایی است که برای کنترل ترافیک و آلودگی شهری انجام داده است.
رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران توضیح داد: در رسانهها مصاحبههای زیادی از سوی مسئولان منتشر میشود که تهران قفل میشود و از ۲۰ سال پیش این سخنها بیان شده است. علت عدم این اتفاق، توسعه شهر است و پلها، تونلها و ... ترافیک را در بخشهای مختلف توزیع کرد اما اگر بخواهیم توسعه شهری را خودرومحور ادامه دهیم شاهد افزایش سفر و ترافیک در سالهای آتی و افزایش آلودگی شهر میشویم.
او در مورد وقوع تصادفات رانندگی نیز گفت: سهم تصادفات ما در سال ۸۹ چهار و نیم درصد بوده است که با اقدامات انجام شده و علیرغم افزایش تعداد خودروها و موتورسیکلتها به سه و نیم درصد از کل تصادفات کشور در سال ۹۹ رسید.
حمیدی ادامه داد: هرچه حملونقل عمومی ما ضعیفتر عمل کند ترافیک خودروی شخصی هم افزایش پیدا میکند. ترافیک در ایام کرونا کمتر شد. چراکه هر کس که به خیابان میآمد جریمه میشد و ترددها ممنوع بود و همین الان هم ترددها ۵۰۰ هزار تومان و یک میلیون تومان جریمه دارد و همین الان در دورن شهر هم تردد در شبها در بحث تردد شبانه ممنوع است.
رئیس پلیس راهور تهران بزرگ افزود: با همین رشد جمعیت و خودرو در دهه گذشته فقط یعنی علیرغم افزایش خودرو و توسعه شهر تصادفات ما در سال ۱۳۸۹ افزایشی بوده است ولی در دهه گذشته به دلیل اصلاح قانون و افزایش سامانهها و بازدارندگی قوانین که اتفاق افتاد و تحولاتی که در حوزه اصلاحات هندسی و آموزشها و رسانهها و فرهنگسازی و اتفاقاتی که دست به دست هم داد یک روند کاهشی داشتهایم و تصادفات فوتی از ۱۰۵۲ نفر در سال گذشته، به ۵۸۴ نفر در سال رسیده است.
او درباره آلودگی هوا هم گفت: هر وقت ما بتوانیم مساله ترافیک را حل کنیم و ترافیک پاک داشته باشیم و خودروهای ما سوخت پاک داشته باشند میتوانیم مطمئن باشیم که هوای ما هم پاک باشد.
حمیدی با بیان اینکه در دورههای گذشته شهر به سمت خودرومحوری رفته است، افزود: از همان ابتدا که شهر ساخته شده است افزایش سفر و افزایش تردد با خودرو بوده است و حتی ناوگان حملونقل عمومی که توسعه پیدا کرده است روی سوخت فسیلی آن کار کردهایم یعنی ناوگان حملونقل عمومی که در شهر هستند از سوخت فسیلی استفاده میکنند که اتوبوسهای بیآرتی و غیره نمونه بارز آن هستند و اینها جز آلودگی چیزی از خودشان باقی نمیگذارند.
کاهش اتوبوسهای حملونقل عمومی در تهران
رئیس پلیس راهور تهران بزرگ بیان کرد: مدیریت شهری در حال حاضر با یک چالش بزرگی روبرو است ناوگان فرسوده و همین ناوگان فرسوده هم تعدادش کم شده یعنی ما در قبل از کرونا ۶۵۰۰ دستگاه اتوبوس فعال داشتهایم الان به ۲۰۰۰ دستگاه رسیده است که این تعداد با این همه جمعیت چه کاری میتواند انجام دهد؟