نمایش «آرزوهای یک موش کور» بعد از حدود دو سال اجراهای خود را از سر گرفته و در یک ماه گذشته با استقبال چشمگیر خانواده‌ها مواجه شده است. این استقبال کم‌نظیر بهانه‌ای شد تا با وحید نفر، کارگردان این اثر نمایشی گفتگو کنیم.

همشهری آنلاین - آرزو امیرخانی: نمایش «آرزوهای یک موش کور» درباره دنبال کردن آروزهای شخصی، تلاش و پشتکار کودکان است اما به جای ارائه پیام‌های اخلاقی، کودکان را در فضایی کمیک و خنده‌دار با خود همراه می‌کند. وحید نفر کارگردان این نمایش می‌گوید: تولید این نمایش از سال ۹۸ کلید خورد و با رنامه‌ریزی‌های انجام شده قرار بود زمستان ۹۸ روی صحنه برود که شیوع کرونا و تعطیلی سالن ها کار را متوقف کرد.

این کارگردان صاحب‌نام حوزه کودک درباره چالش‌های محتوایی این نمایش می‌افزاید: مضمون اصلی این نمایش در واقع دنبال کردن آرزوهای شخصی و فردی انسان هاست. این مضمون عمیق ما را با چالش سنی مخاطب کودک مواجه کرده بود و  به همین دلیل هم گروه سنی مخاطب این نمایش را از ۳-۴ به ۵-۶ تغییر دادیم.

موش کور در قصه این نمایش آروزی دیدن خورشید را دارد که به نظر آروزی محالی ست، نفر در توضیح این تناقض و مواجه با آن می‌گوید: کودکی سن آروزهاست. سن شوق و خواستن و تلاش کردن است. در ذهن کودک امر محال معنایی ندارد. ما سعی کردیم مضامین اصلی قصه موش کور که مبارزه، پشتکار و تلاش برای رسیدن به آرزوهاست را در بطن سفر یک موش کور برای رسیدن به آروزی دیرینه اش که دیدن خورشید است در فضای فانتزی، خنده‌دار و جذاب روی صحنه ببریم تا به جای دادن پیام‌های مستقیم اخلاقی،  کودک با میل و انگیزه درونی با ما همراه شود.

او درباره شرایط تولید تئاتر کودک بعد از بازگشایی سالن‌ها می‌افزاید: شرایط تولید کار کودک بسیار سخت تر از ۲ سال گذشته شده و هزینه‌ها به طور چشم‌گیری افزایش یافته است.   برای رنگ‌آمیزی و طراحی یک دکور ساده، هزینه‌ها  به قدری بالا رفته است که دست هنرمندان فعال حوزه کودک را در عمل بسته است. در حال حاضر همان کارهایی روی صحنه می‌رود که از دو سال پیش در نوبت اجرا بوده‌ند و به نوعی در این مدت صدمه دیده اند.

نفر درباره ضرورت حمایت‌های جدی و موثر از کار کودک ادامه می‌دهد: استقبال کم‌نظیر خانواده ها برای دیدن نمایش نه تنها شوق و نیاز جدی کودکان به ویژه در این ایام سخت شیوع کرونا و دوری آنها از فضای نمایش، قصه و تخیل را نشان می‌دهد بلکه ضرورت کار جدی در این حوزه را نیز به رخ می‌کشد. ما در بعضی سانس‌ها مجبور بودیم که به دلیل کاهش ظرفیت سالن و رعایت پروتکل‌های بهداشتی از خانواده‌هایی که از راه‌های دور و نزدیک آمده بودند پوزش بطلبیم. این اتفاق وجود حمایت‌های موثر از کار کودک را بیش از پیش نشان می‌دهد.

این نمایش داستان موش کوری است که در یک‌ شب مهتابی تصمیم می‌گیرد از خانه‌اش در زیرزمین بیرون برود و برای رسیدن به  آرزویش تن به خطر بدهد. او در مسیر خود با حیوانات جنگل روبرو شده و ماجراهای شگفت‌انگیزی را تجربه می‌کند.

معصومه آرواز دستیار کارگردان، سینا ییلاق‌بیگی طراح صحنه، سیامک پورجبار طراح پوستر و بروشور، رضا خزرایی طراح نور، هانیه زحمتکش و الهه میرزایی طراح لباس و آکساسوار از دیگر عوامل این نمایش هستند. 

خالق استواری، سعید ابک، علی باروتی، هدی حاج طاهری، مانلی نفر (بازیگر خردسال) در این نمایش هنرنمایی می‌کنند. همچنین محمدحسن درباغی‌فرد و لیلا طاهری دستیاران طراح صحنه، امیرحسین بابائیان و مصطفی طباطبایی سرپرست ساخت دکور، احمد بابائیان، مصطفی جمالی، محمدحسن درباغی‌فرد، حمیدبرنا، فرزاد چوپانی و محمد کیالها گروه ساخت دکور این نمایش هستند.    

نمایش آرزوهای یک موش کور از ساعت ۱۷ در سالن بوستان مرکز تولید تئاتر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، ‌ واقع در پارک لاله تهران پذیرای مخاطبان است.