یافته‌های یک بررسی جدید منتشرشده در ژورنال پزشکی لنست درباره واکسن کرونای هندی «کوواکسین» اثربخشی ۷۷.۸ درصدی آن را در پیشگیری از بیماری علامت‌دار کووید-۱۹ نشان می‌دهد.

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از نیواطلس این بررسی جدید که داوری همتا شده است، مرحله سوم کارآزمایی بالینی این واکسن کرونای ساخته شده بوسیله شرکت هندی «بهارات بیوتک» است.

«کمیته مرکزی داروها و استانداردهای هند» (CDSCO) در همان ابتدای سال ۲۰۲۱ به طور غیرمنتظره‌ای مجوز مصرف اضطراری «کوواکسین» را صادر کرد. این تصمیم در آن هنگام بحث‌برانگیز شد، چرا که این واکسن هنوز مراحل کارآزمایی بالینی مرحله سوم را می‌گذارند و فقط داده‌های کارآزمایی مرحله دوم آن رسما منتشر شده بود.

اکنون یک سال پس از شروع کارآزمایی بالینی مرحله سوم این واکسن، نخستین داده‌های «داوری همتا» شده آن در ژورنال پزشکی معتبر لنست منتشر شده است. مهمترین یافته این بررسی اثربخشی ۷۷.۸ درصدی این واکسن در پیشگیری از بیماری علامت‌دار کووید-۱۹ است.

کارآزمایی بالینی این واکسن شامل بیش از ۲۵۰۰۰ نفر می‌شد که به طور تصادفی یا دو دوز واکسن (با فاصله چهار هفته) یا دو دوز واکسن‌نما دریافت کرده بودند. یافتههای این بررسی همچنین اثربخشی ۶۳.۶ درصدی این واکسن را در برابر عفونت بی‌علامت کرونا و مهمتر از اینها اثربخشی ۹۳.۴ درصدی آن در پیشگیری از بیماری شدید کووید-۱۹ را نشان می‌دهد.

این واکسن در این بررسی اثرات جانبی جدی نداشت و صرفا عوارض جانبی جزئی گاهگاهی در حد سردرد یا درد در محل تزریق گزارش شده است.

دوره زمانی این کارآزمایی زمانی به ظهور سویه‌ی دلتای کرونا در هند همزمان بود، اما شواهد به دست آمده از این بررسی آنقدر قوی نیست که بتوان ارزیابی جامعی از اثربخشی این واکسن در برابر سویه‌ی دلتا انجام داد. اما یک آنالیز مقدماتی نشان می‌دهد که کوواکسین اثربخشی ۶۵ درصدی در پیشگیری از عفونت علامت‌دار ناشی از سویه‌ی دلتا دارد.

کوواکسین از هنگامی در آغاز سال ۲۰۲۱ مجوز مصرف اضطراری گرفته است، به بیش از ۱۰۰ میلیون نفر در هند تزری شده است. این واکسن همچنین در چند کشور دیگر از جمله ایران، مکزیک، فیلیپین و زیمبابوه هم مجوز مصرف اضطراری گرفته است.

سازمان جهانی بهداشت نیز اخیرا به کوواکسین مجوز مصرف اضطراری دارد و به این ترتیب راه برای پذیرش گسترده‌تر بین‌المللی این واکسن گشوده شد و امکان سفر خارجی برای دریافت‌کنندگان این واکسن فراهم آمد. تایید سازمان جهانی بهداشت همچنین امکان توزیع این واکسن را در کشورهای کم‌درآمد از طریق برنامه بین‌المللی «کواکس» فراهم می‌کند.