تویوتا در حال آزمایش یک خودروی هیدروژنی است و کشورهای مختلف جهان نیز با سرعت بیشتری به سمت حذف کربن می‌روند.

همشهری- ساسان شادمان‌منفرد: درحالی‌که نمایندگان کنفرانس آب و هوای سازمان ملل چند روز پیش در گلاسگو به بررسی چگونگی نجات سیاره زمین پرداختند، مدیر اجرایی «تویوتا موتور» در ژاپن در حال مسابقه با یک ماشین آزمایشی هیدروژنی بود؛ وسیله‌ای که به‌گفته او می‌تواند میلیون‌ها شغل در صنعت خودروسازی را حفظ کند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، تویوتا یاریس رنگارنگی که «آکیو تویودا» در اطراف پیست بین‌المللی اوکایاما در غرب ژاپن هدایت می‌کرد، از یک موتور کرولا تبدیل‌شده با سوخت هیدروژن نیرو می‌گرفت. ساخت چنین موتوری به‌صورت تجاری و به‌صرفه می‌تواند موتورهای احتراق داخلی را در دنیایی بدون کربن حفظ کند. تویودا در پیست گفت: «دشمن ما کربن است نه موتورهای احتراق داخلی. ما نباید فقط روی یک فناوری تمرکز کنیم بلکه باید از فناوری‌هایی که پیش‌تر در اختیار داشته‌ایم استفاده کنیم.»

کنار گذاشتن کربن این نیست که فقط یک انتخاب واحد داشته باشیم، بلکه باید تمامی گزینه‌ها را مدنظر قرار داد. جدیدترین تلاش شرکت تویوتا در زمینه فناوری هیدروژن در حالی انجام می‌شــود کــه بـــزرگ‌تــریــن خودروساز جهان به شتاب جهانی برای کسب سهمی از بازار رو به رشد خودروهای برقی می‌پیوندد، زیرا جهان قوانین آلایندگی را برای انجام تعهدات کاهش کربن تشدید کرده است. تا سال ۲۰۲۵، تویوتا قصد دارد ۱۵ مدل خودروی تمام برقی (EV) در دسترس داشته باشد و در طول یک دهه ۱۳ میلیارد و ۵۰۰ میلیارد دلار برای توسعه تولید باتری سرمایه‌گذاری می‌کند. طی گردهمایی در گلاسگو، ۶ خودروساز بزرگ ازجمله جنرال موتورز، فورد موتور، ولوو و دایملر - مرسدس بنز تفاهم‌نامه‌ای را برای حذف تدریجی سوخت‌های فسیلی تا سال ۲۰۴۰ امضا کردند. انجمن خودروسازان ژاپن تخمین می‌زند که با این وصف صنعت خودروسازی می‌تواند در آینده‌ای نزدیک، بالغ بر ۵.۵ میلیون نفر را استخدام کند.

اگرچه تویوتا و سایر خودروسازان منابعی را برای ساخت خودروهای سلول سوختی هیدروژنی (FCV) به‌کار می‌برند اما هیچ‌کدام اشتهایی همچون تویوتا به فناوری موتورهای هیدروژنی نشان نداده‌اند. یک مشکل این است که موتور کاملا بدون کربن نیست بنابراین نمی‌توان آن را به‌عنوان آلایندگی صفر طبقه‌بندی کرد. اگرچه محصول جانبی احتراق هیدروژن و اکسیژن آب است، اما با این حال مقدار کمی از فلز موتور نیز می‌سوزد و در نتیجه حدود ۲ درصد از گازهای گلخانه‌ای موتور بنزینی را تولید می‌کند. این در حالی است که اگزوز هم حاوی اثری از اکسید نیتروژن خواهد بود. البته باید به این نکته هم توجه داشت که ساخت باتری خودروهای الکتریکی هزینه کربنی دارد، اما خودروهای برقی هنگام کار آلودگی ایجاد نمی‌کنند. خودروهای هیدروژنی نیز برای سوخت خود به مخازن تحت فشار حجیم نیاز دارند.
 

سال ۲۰۴۰

۶ خودروساز بزرگ از جمله جنرال موتورز، فورد موتور، ولوو و دایملر - مرسدس بنز به تازگی تفاهم‌نامه‌ای را برای حذف خودروهای با سوخت فسیلی تا سال ۲۰۴۰ امضا کردند.
 

نخستین خورشیدی دوربرد

خودروی «لایت یر وان» (Light Year One) ساخت استارت‌آپ «لایت یر» می‌تواند با استفاده از انرژی خورشیدی مسافت طولانی را طی کند. این خودرو از مواد محکم اما سبک‌وزن ساخته شده است تا طولانی‌ترین برد ممکن را برای آن فراهم کند. استارت‌آپ سازنده می‌گوید این کار باعث می‌شود تا خودرو بُردی معادل ۷۲۵ کیلومتر داشته باشد. شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر آن هم حدود ۱۰ ثانیه است. ارائه خورشیدی «لایت یر وان» در هنگام قرار گرفتن در معرض تابش نور خورشید به ازای هر ساعت، ۱۲ کیلومتر به برد خودرو اضافه می‌کند.
 

ابرخودروی برقی

خودروی Gen۲ در کلاس فرمول E (مسابقات اتومبیلرانی خودروهای برقی)، حداکثر سرعت ۲۸۰ کیلومتر در ساعت دارد که لقب سریع‌ترین خودروی مسابقه‌ای برقی را به‌خود اختصاص داده است.  با این حال، از آن به‌عنوان خودرویی که برای مسابقه در مسیرهای باریک خیابانی طراحی شده است، یاد می‌شود؛ جایی که رسیدن به سرعت سرگیجه‌آور فرمول یک ممکن نیست. شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر این خودرو ۲.۸ ثانیه است.
 

نسکو؛ شاسی‌بلند هیدروژن‌سوز

خودروی اس‌ یو وی نکسو از کارخانه هیوندای موتور یکی از برترین هیدروژن‌سوزهای جهان محسوب می‌شود. آلایندگی لوله اگزوز این وسیله نقلیه صفر است. این خودرو حتی کیفیت هوا را در هنگام رانندگی بهبود می‌بخشد. بدین‌ترتیب هوای تمیز به بیرون از خودرو دمیده می‌شود. صفحه نمایش لمسی این خودرو، میزان تصفیه هوا و کاهش CO۲ را نشان می‌دهد. حداکثر سرعت نکسو، ۱۷۹ کیلومتر در ساعت اعلام شده است.