تاریخ انتشار: ۳۰ شهریور ۱۳۸۷ - ۰۷:۴۲

کریم اعظمی: مسعود مرادی با گرفتن تصمیمی عجیب از دنیای داوری خداحافظی کرد.

 او با ارسال نمابری به فیفا، کناره‌گیری‌اش از کاندیداتوری قضاوت در مسابقات جام‌جهانی 2010 را به طور رسمی اعلام کرد. او حتی حاضر نیست در لیگ‌برتر ایران هم قضاوت کند.

 مرادی در حالی این تصمیم را گرفته که شایعات زیادی در مورد او مطرح شده است و برخی می‌گویند که این داور شانسی برای قضاوت در جام‌جهانی آفریقای جنوبی نداشته و با آگاهی قبلی تصمیم به کناره‌گیری گرفته است.

مرادی در بازی القادسیه کویت و اوراواردز ژاپن یک پنالتی بحث‌برانگیز برای القادسیه گرفت، در حالیکه به نظر می‌رسید مدافع تیم ژاپنی بیرون از محوطه جریمه مهاجم تیم کویتی را سرنگون کرده ولی مرادی خطای بازیکن ژاپنی را پنالتی گرفت. گفته می‌شود که ناظر داوری هم نمره خوبی به مرادی نداده ولی خودش این موضوع را نفی می‌کند.

مرادی که گفته دیگر داوری نخواهد کرد، در تصمیمی عجیب قرار است در آخرین کلاس داوری که با حضور 54 کاندیدای قضاوت در جام‌جهانی برگزار می‌شود، شرکت کند. این در حالی است که خیلی‌ها معتقدند اگر او داوری را کنار گذاشته است دلیلی ندارد که در این کلاس حضور داشته باشد. البته مرادی در این مورد می‌گوید: «به این دلیل به زوریخ می‌روم که استعفای قبلی‌ام را به فیفا بدهم.»

 تصمیم مبهم مرادی

هوشنگ نصیرزاده کارشناس داوری فوتبال درخصوص کناره‌گیری مسعود مرادی از داوری می‌گوید: «چنین رفتاری تاکنون سابقه نداشته و معمولاً در مواقع آسیب‌دیدگی چنین درخواست‌هایی اتفاق می‌افتد.»

وی با بیان این مطلب ادامه می‌دهد: «ما دقیقاً از اصل ماجرا مطلع نیستیم. آرزوی هر داوری این است که در جام‌جهانی حضور داشته باشد و برای تحقق این آرزو حاضر است تمام سختی‌ها را پشت‌سر بگذارد. شنیدن ارسال نامه کناره‌گیری مرادی به فیفا تا حدودی خلاف اصول و قاعده‌ای است که در فیفا مراعات می‌شود. زیرا داوران باید چنین مکاتباتی را از طریق فدراسیون‌های ملی کشور خودشان انجام دهند.»

نصیرزاده درخصوص این شایعه که مرادی شانسی برای قضاوت در جام‌جهانی نداشت و به همین دلیل زودتر کناره‌گیری‌اش را اعلام کرد، می‌گوید:‌ «رفتن به جام‌جهانی ارتباطی به قضاوت‌های داخلی،‌ حاشیه‌های بازی پرسپولیس و مس کرمان و هند علی حمودی ندارد. او براساس سوابق 4‌ساله قضاوت در سطح ایران، آسیا و جهان در بین 54 نفر کاندیدای قضاوت در جام‌جهانی قرار گرفت و آنهایی که از قبل معتقد بودند مرادی به جام‌جهانی نمی‌رود تیر خود را در تاریکی انداختند.»

مرادی: رفتم تا خیلی‌ها خوشحال باشند

مسعود مرادی پس از اعلام انصراف از کاندیداتوری رقابت‌های جام‌جهانی 2010 آفریقای‌جنوبی می‌گوید: «پیش از سفر به کویت نیز اعلام کرده بودم که از جام‌جهانی انصراف خواهم داد اما شاید در آن زمان عده‌ای حرف من را شوخی گرفته بودند. در هر صورت با ارسال نمابری از کاندیداتوری حضور در جام‌جهانی انصراف دادم و با آنکه حضور در این رقابت‌ها بزرگترین آرزوی هر فردی است اما من حاضر نشدم هر مسئله‌ای را برای این کار تحمل کنم.»

مرادی با اشاره به اعتراض‌ها و رفتارهایی که پس از دیدار پرسپولیس و مس کرمان صورت گرفت، ادامه می‌دهد: «مصطفوی به عنوان مدیرعامل باشگاه پرسپولیس در یک رسانه‌ عمومی من را به عنوان یک داور مستحق توهین دانسته است. من به کار خود اعتقاد دارم و هنوز می‌گویم که در بازی پرسپولیس و مس اشتباه نکرده‌ام اما حتی اگر داوری اشتباه نیز انجام دهد، آیا باید با سخنان نسجیده و بازی با احساسات مردم زندگی و وضعیت کاری او را به خطر انداخت؟»

وی می‌افزاید: «در این مدت من و خانواده‌ام بسیار تهدید شدیم. از تهدیدات تلفنی گرفته تا برخوردهای فیزیکی در خیابان. من داور ضعیفی نیستم که بخواهم به خاطر این تهدیدات کناره‌گیری کنم. کار نیمه تمامی داشتم و آن حضور در جام‌جهانی بود اما اکنون که می‌بینم عده‌ای برای رسیدن به اهداف خود حاضر به دست‌زدن به هر کاری هستند، من از حضور در جام‌جهانی انصراف می‌دهم تا نشان دهم چنین شخصیتی ندارم. ای‌کاش برای قضاوت در جام‌جهانی کاندیدا نمی‌شدم. چراکه از همان زمان عده‌ای انتقادات خود را شروع کردند و با تفسیر به رأی، شخصیت یک داور را زیر سئوال بردند.»

مرادی می‌گوید: «جام‌جهانی از لیگ‌برتر ایران بسیار مهمتر است و اکنون که از رقابت‌های جام‌جهانی کناره‌گیری کرده‌ام، طبیعی است که در لیگ‌برتر ایران نیز قضاوت نخواهم کرد. من دیگر داوری نخواهم کرد تا خیلی‌ها خوشحال باشند.»

مرادی گفت: «همانندجام‌جهانی 2006 آلمان به محض آنکه کاندیداتوری خود را برای حضور در جام‌جهانی اعلام کردم، انتقادات کارشناسان و پیشکسوتان اوج گرفت و در این دوره هم شروع به تخریب من کردند، البته من می‌توانم هر فشاری را تحمل کنم اما حاضر نیستم برای حضور در جام‌جهانی خانواده‌ام زیر فشار‌روحی و روانی قرار گرفته و امنیت آنها به خطر بیفتد. جام‌جهانی تا این اندازه ارزش ندارد. من وظیفه‌ام را در قبال ورزش انجام داده‌ام اما دلم از این همه جفاکاری و ناملایمات شکست.»

وی درباره‌ عملکرد کمیته‌ داوران می‌گوید:  «گویا صحبت‌های عنایت با جلال مرادی و حسین عسگری از داوران بین‌المللی کشورمان به دلیل آنکه تنها از من حمایت کرده و هم نظر با من بوده‌اند، ارزشی ندارد و رسانه‌ها تنها به مخالفان من توجه می‌کنند.»

مرادی تاکید می‌کند: «بسیاری از مربیان و مدیران عامل اشتباهات داوری را پذیرفته و منطقی برخورد کردند اما کاری که مصطفوی انجام داد بسیار نادرست بود. من در کویت بودم و خانواده‌ام در ایران پای تلویزیون الفاظی را راجع به من شنیدند که با من تماس گرفتند و از من خواستند قضاوت نکنم. من داوری هستم که با‌شرافت و صداقت قضاوت می‌کنم، تابع قوانین بوده و حاضر نیستم حتی در مقابل هفتاد‌هزار تماشاگر حق تیمی را ضایع کنم.»