شرکت داروسازی مرک روز جمعه اعلام کرد آنالیز کامل داده‌های قرص ضد کرونای خوراکی‌اش نشان می‌دهد که اثربخشی این قرص در کاهش بستری شدن و مرگ ناشی از کووید-۱۹ کمتر از میزانی است که در ابتدا تصور می‌شد.

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از فایننشال تایمز به گفته شرکت مرک در کارآزمایی شامل ۱۴۰۰ بیمار این  قرص خوراکی به نام مولنوپیراویر نسبت به دارونما کاهشی ۳۰ درصدی را در خطر نسبی بستری شدن و مرگ ناشی از کرونا ایجاد کرده است. مرک ماه پیش بر اساس داده‌های مقدماتی در نمونه کوچکتری از بیماران میزان کاهش خطر بستری شدن و مرگ ناشی از کرونا را با استفاده از این قرص حود ۵۰ درصد اعلام کرده بود.

در آنالیز کامل، یک مورد مرگ در گروه مصرف‌کننده مولنوپیراویر و ۹ مورد مرگ در گروه دارونما گزارش شد.

با این حال شرکت مرک می‌گوید داده‌های جدید همچنان از اثربخشی کلی و نسبت مطلوب سودمندی-خطر مولنوپیراویرو برای درمان بزرگسالان دچار شکل خفیف تا متوسط کووید-۱۹ که در معرض خطر بالای پیشرفت بیماری هستند، حمایت ‌می‌کند. این شرکت می‌گوید داده‌های جدید را در اختیاز سازمان غذا و داروی آمریکا که در حال بازبینی این دارو است، قرار داده است.

مولنوپیراویر که با شرکت مرک با همکاری شرکت ریجبک بیوتراپیوتیکز آن را ساخته است و با نام تجاری Lagevrio شناخته می‌شود،  در بریتانیا مجوز گرفته است و آژانس دارویی اروپا نیز در حال بازبینی داده‌های مربوط به آن است.