تاریخ انتشار: ۷ آذر ۱۴۰۰ - ۱۵:۲۹

امیر نادری در سال ۱۳۲۴ در آبادان بدنیا آمد. او به همراه ناصر تقوایی و داریوش مهرجویی و چند چهره دیگر از کارگردانان تأثیرگذار و مهم سینمای موج نو و معناگرای ایران است.

به گزارش همشهری آنلاین، امیر نادری، زادهٔ ۷ خرداد ۱۳۲۴ در آبادان کارگردان و تهیه‌کنندهٔ سینمای ایران است. وی از سال ۱۳۶۹ به ایالات متحده آمریکا مهاجرت کرد و در سالهای اخیر در ژاپن زندگی می‌کند.  

نادری  از ۱۲ سالگی با تماشای فیلم‌های خارجی در سینمای آبادان، به سینما و نمایش علاقه پیدا کرد و بعد در تئاتر حافظ آبادان نقش‌هایی کوتاه از بچه‌ها را بازی می‌کرد. وی دانش‌آموخته دبیرستان رازی آبادان است. با برادرش در تهران و در چند عکاس‌خانه کار کرد. آشنایی‌اش با علیرضا زرین‌دست پای او را به سینما باز کرد. کار در سینما را با عکاسی فیلم «قیصر»، «حسن کچل» و «پنجره» آغاز کرد. سال ۱۳۵۰ کار فیلمسازی‌اش را با نویسندگی و کارگردانی خداحافظ رفیق در ایران شروع کرد.

تنگسیر ۱۳۵۲

پیشینه

او از کارگردانان تأثیرگذار و مهم سینمای موج نو و معناگرای ایران است. نادری از کودکی در سالن سینما و تئاتر کار می‌کرد و با دیدن فیلم و نمایش، خواندن نقد فیلم و معاشرت با منقدان، به‌طور خودآموخته وارد عالم سینما شد. در ابتدا به عنوان عکاس در چند فیلم مهم سینمای ایران کار کرد. در سال ۱۳۵۰ اولین فیلمش خداحافظ رفیق را کارگردانی کرد. توجه جشنواره‌های جهانی با فیلم دونده و آب، باد، خاک به او جلب شد.

دونده از سوی تعدادی از منتقدان در فهرست یکی از تاثیرگذارترین فیلم‌های ربع قرن اخیر معرفی شده‌است. فیلم بعدی امیر نادری «ماه» نام داشت، نادری گفته‌است بیست سال دربارهٔ موضوع این فیلم کار کرده و یک دلیل مهاجرت او از ایران به آمریکا، ساختن فیلم «ماه» بوده‌است. نادری برای فیلم وگاس: بر اساس یک داستان واقعی نامزد جایزه شیر طلایی از شصت و پنجمین جشنواره فیلم ونیز در سال ۲۰۰۸ شد و همچنین برای فیلم‌های دونده و آب، باد، خاک در سال‌های ۱۹۸۵ و ۱۹۸۹ برنده جایزه بالن طلایی جشنواره فیلم سه قاره نانت شد.

مهاجرت

توقیف فیلم آب، باد، خاک و دو فیلم مستند جستجو ۱ و جستجو ۲ در تصمیم نادری به مهاجرت از ایران، بی تأثیر نبوده اما او دلیل اصلی مهاجرتش را هدف همیشگی‌اش در ساخت فیلم، در خارج از ایران عنوان کرده‌است.

امیر نادری در پایان دهه شصت خورشیدی از ایران مهاجرت کرد و در ایالات متحده، ژاپن و ایتالیا فیلم ساخته‌است. او بعد از مهاجرات خود خواسته‌اش فیلم‌هایی چون «منهتن از روی شماره» (۱۹۹۳)، «ماراتن» (۲۰۰۲) را ساخت.

امیر نادری در مسیر زندگی و فیلمسازی‌اش وفادار به خود، جستجوگر و یک دوست‌دار واقعی سینما باقی مانده‌است. او هرگز به فیلمسازی تجاری روی نیاورد، اما فیلم‌های او در مهم‌ترین جشنواره‌های سینمایی جهان دیده شدند، جایزه گرفتند و به یکی از ارجاع‌های سینمایی سینمادوستان دنیا تبدیل شدند. نادری اکنون سینمای ژاپن را در ژاپن تدریس می‌کند.

با اصغر فرهادی ۱۳۹۸

فیلم‌شناسی

  • سفری به دنبال هویت ۲۰۲۱
  • فانوس جادویی ۲۰۱۸
  • کوه ۲۰۱۶
  • ۶۰ ثانیه تنهایی در سال صفر ۲۰۱۱
  • کات ۲۰۱۱
  • وگاس: بر اساس یک داستان واقعی ۲۰۰۸
  • دیوار صوتی ۲۰۰۵
  • ماراتن ۲۰۰۲
  • آ، ب، ث… منهتن ۱۹۹۷
  • منهتن از روی شماره ۱۹۹۳
  • برنده ۱۹۸۴
  • آب، باد، خاک ۱۳۶۴
  • دونده ۱۳۶۳
  • جستجو ۲ ۱۳۶۰
  • جستجو ۱ ۱۳۵۹
  • ساخت ایران ۱۳۵۷
  • مرثیه ۱۳۵۴
  • انتظار ۱۳۵۳
  • تنگسیر ۱۳۵۲
  • ساز دهنی ۱۳۵۲
  • تنگنا ۱۳۵۲
  • خداحافظ رفیق ۱۳۵۰

کارنامه عکاسی در سینما

  • رضا موتوری (مسعود کیمیایی) ۱۳۴۹
  • حسن کچل (علی حاتمی) ۱۳۴۹
  • قیصر (مسعود کیمیایی) ۱۳۴۸
  • بیگانه بیا (مسعود کیمیایی) ۱۳۴۷

برچسب‌ها