گروه اقتصادی - افروز پورهاشمی: به دنبال کیفیت نامناسب کالاها، عدم توزیع به موقع برخی اقلام و ابطال کالابرگ‌ها، مسئولان شورای عالی کار در جلسه مورخ 6/4/85 نحوه توزیع بن کارگری را تغییر دادند.

معاون تنظیم روابط کار وزارت کار و امور اجتماعی دیروز در این خصوص گفت: برای توزیع بن کارگری سالهای 85 و 84 از این پس با موافقت صورت گرفته میان کارفرما، نماینده قانونی کارگران و نماینده وزارت کار در سطح استانی و شهرستان‌ها، این بن به روشهایی چون کارت‌های اعتباری، کارت‌های خرید، فروش کالا از سوی خود فروشگاه‌های کارگاه‌ها و شرکتهای تعاونی مصرف کارخانجات و کارگاه‌های تولیدی و حتی نقدی توزیع  می‌گردد.
ابراهیم نظری جلالی با اشاره به اینکه این بن مشمول حال تمامی کارگران قرارداد موقت و دائم می‌گردد، افزود: سهم یارانه دولت امسال فعلا 23 میلیارد تومان است که سهم سرانه یارانه دولت پس از هر دوره پرداخت می‌شود.
وی این رقم را در سال گذشته حدود 23 میلیارد تومان عنوان کرد و گفت: رقم بن کارگری نیز از 4 هزار تومان به ازای هر ماه در سال قبل، امسال به 10 هزار تومان برای هر ماه افزایش یافته است و تا پایان امسال سهم بن‌های کارگری سالهای 85 و 84 تومان به کارگران پرداخت خواهد شد.
وی با اشاره به اینکه با روش جدید توزیع بن‌های کارگری از یک سو حق‌الزحمه 11درصدی که به اتحادیه امکان پرداخت می‌شد بین خود کارگران توزیع می‌شود، اظهار کرد طی سالهای قبل تنها به یک میلیون و 800 هزار نفر بن کارگری پرداخت می‌شد، حال آنکه حدود 4 میلیون نفر کارگر مشمول دریافت این بن هستند. وی علت این امر را ناشی از عدم معرفی برخی کارگران از سوی کارفرمایان دانست.
وی تاکید کرد: در روش جدید مسئولیت اجرای بن کارگری نیز به سازمان‌های کار و آموزش‌های فنی و حرفه‌ای استان و شهرستان‌های مربوطه داده شده است.
معاون وزیر کار گفت: کارگاه‌هایی که به هر دلیلی فاقد تشکل‌های مذکورند، می‌توانند با نظر اکثریت کارگران نماینده یا نمایندگانی را برای انعقاد تفاهم‌نامه توزیع بن تعیین کنند.
وی همچنین افزود: عملکرد 10 ساله اتحادیه امکان احتمالا در آینده‌ای نزدیک حسابرسی خواهد شد.

اعطای 20 هزار میلیارد ریال تسهیلات به کارفرمایان
معاون  وزیر کار در زمینه تلاش وزارت کار برای اشتغال مجدد مشمولان دریافت بیمه بیکاری اظهار کرد: تا پایان امسال هر کارفرمایی که مشمولان فعلی بیمه بیکاری را به سر کار ببرد به ازای هر نفر 10 میلیون تومان تسهیلات دریافت خواهند کرد.
نظری جلالی افزود: حتی این تسهیلات با سود 4درصد و دوره بازپرداخت 3 ساله به کارفرمایان بدهکار به بانک و دارای چک برگشتی نیز اعطا خواهد شد. وی تاکید کرد: بنگاه‌های 50 نفر به بالا مشمول این مصوبه خواهند شد و بانک عامل نیز بانک رفاه تعیین شده است. مسئولیت اجرای این کار نیز به استاندار یا معاون استاندار واگذار شده است. وی در پاسخ به اینکه چه تضمینی برای ادامه کار افراد فوق پس از اخذ تسهیلات از سوی کارفرما هست نیز گفت: کارگران فوق باید حداقل 4 سال در بنگاه کار کنند.
نظری جلالی درباره بیمه بیکاری هم گفت: تمام کارکنان قراردادی یا دائم که به شکل غیرارادی اخراج شوند مشمول بیمه بیکاری می‌شوند.