به گزارش همشهری آنلاین، شرکت لامبورگینی در سال ۱۹۶۳ توسط فروچیو لامبورگینی تأسیس شد و در سال ۱۹۹۸ گروه آئودی آن را با قیمت ۱۱۰ میلیون دلار خریداری کرد، که در ساختار این گروه خودروسازی آلمانی و بهعنوان زیرمجموعهای از شرکت آئودی قرار گرفت که خود زیرمجموعه گروه فولکسواگن است.
ستاد مرکزی این شرکت در دهکدهای کوچک به نام سنآگاتا بولونیز قرار دارد و تحت مدیریت آئودی، در خط تولید کارخانجات خود، مدلهای اونتادور، سیان، اوراکان، ونو توقف تولید و اوروس را تولید مینماید.
پیشینه
فروچیو لامبورگینی؛ بنیانگذار لامبورگینی، تحصیلاتش را در زمینه طراحی ماشینآلات کشاورزی و صنعتی، به پایان رساند، سپس وارد ارتش ایتالیا شد و در بخش نیروی هوایی مشغول به کار گردید. در جنگ جهانی دوم او به عنوان مکانیک، در یک کارخانه مشغول به کار شد و پس از جنگ، با استفاده از بقایای تجهیزات نظامی کارخانه موردنظر، به تولید تراکتور پرداخت؛ ولی او عاشق خودروهای سریع بود و همواره رویای سرعت، در سر میپروراند.
وی در سال ۱۹۴۷ با تقویت پیشرانه یکی از مدلهای فیات، یک خودرو مسابقهای فراهم کرد و در سال ۱۹۴۸ با این خودرو، در یک مسابقه محلی شرکت نمود.
چندین دلیل متفاوت از چرایی و چگونگی ورود لامبورگینی به دنیای خودروها وجود دارد. یک افسانه حکایت از بحث بین انزو فراری (رئیس کارخانه فراری) و فروچیو لامبورگینی دارد، آن هم بر سر اینکه چه کسی میتواند خودروهای بهتری را تولید کند. داستان دیگر بیان میکند که فروچیو بهطور پیوسته فروچیو در اوقات فراغت، به پیادهسازی پیشرانه و سایر قطعات خودرو شخصی خود، که در اکثر مواقع فراری یا مازراتی بود، میپرداخت. سپس شاسی، سامانه تعلیق، ترمز خودرو و سامانه برقکشی آنها را بررسی میکرد. آنچه که او کشف کرد، این بود که بسیاری از بخشهای وسایل نقلیه او در واقع مشابه بخشهای مورد استفاده در تراکتورهای تولید شده در کارخانه او بودند، با این حال قیمت دینام یا تایر ایتالیایی نصب شده در فراری، به سه برابر قیمت معمول میرسید؛ بنابراین در واقعیت، چشمانداز کسب و کار اولیه او، خیلی در مورد طراحی لامبورگینی میورا نبود، بلکه به نوع فرصت کسبوکار/درآمد موجود در بازار قطعات مربوط میشد.
شناسنامه
- نوع :شرکت تابعه
- صنعت : صنعت خودروسازی
- وضعیت: خریداری توسط آئودی (۱۹۹۸)
- بنا نهاده :۳۰ اکتبر ۱۹۶۳
- بنیانگذاران: فروچیو لامبورگینی
- دفتر مرکزی: سنآگاتا، بولونیا، ایتالیا
- محدودهٔ فعالیت: جهانی
- افراد کلیدی: اشتفان وینکلمان
- خروجی تولید: ۲٫۱۹۷ دستگاه خودرو (۲۰۱۲)
- درآمد: ۴۶۹ میلیون یورو (۲۰۱۲)
- سود: ۲۴ میلیون یورو (۲۰۱۲)
- مجموع سهام: ۸۳۷ میلیون یورو (۲۰۱۲)
- تعداد کارکنان: ۸۳۱ نفر (۲۰۱۲)
- شرکت مادر: آئودی و گروه فولکسواگن