تاریخ انتشار: ۱۴ آذر ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۴

صنعت خودروسازی ایران در انحصار دو غول جاده مخصوص، یعنی ایران‌خودرو و سایپاست. همین امر سبب شده تا شاهد تنوع کم در بازار و چهره‌های تکراری باشیم. سایپا و ایران‌خودرو حتی در بخش فنی نیز پیشرانه‌های محدودی را ارائه می‌دهند و به تغییرات و به‌روزرسانی‌های اندک، اکتفا می‌کنند.

از طرفی، قیمت خودرو در باما نشان می‌دهد که قیمت‌ها، روز به روز در حال افزایش است؛ در واقع قیمت خودرو با کیفیت آن، رابطه‌ی عکس دارد و کسی در قبال آن پاسخگو نیست.

یکی از عوامل مهم دخیل در کم و کاستی‌های ایران‌خودرو و سایپا، شرایط نابسامان قطعات یدکی و شدت گرفتن تحریم‌ها علیه بازار ایران است. البته اگر آگهی‌های خرید خودرو از باما را دنبال کرده باشید، می‌دانید که اخیرا دو خودروی جدید ملی با نام‌های تارا (محصول ایران‌خودرو) و شاهین (محصول سایپا)  به بازار آمده‌اند.

به زودی محصولات جدیدی در سبد این دو خودروساز قرار می‌گیرد. اخبار خودرو در باما نشان می‌دهد که سایپا، محصولات جدید دیگری را در برنامه‌ خود جای داده تا خط تولیدش را نونوار کند. در ادامه‌ مطلب، به معرفی مختصری از این محصولات تازه، می‌پردازیم.

آریا

کراس‌اور آریا سال ۹۹ برای اولین بار در معرض دید عموم قرار گرفت. طبق گفته‌های آقایان سلیمانی  و رادمنش، آریا با گیربکس اتوماتیک تولید می‌شود؛ این گیربکس از خارج کشور تامین می‌شود، اما موتور آریا از نوع M۱۵TC  بوده و ساخت سایپاست. سایپا قصد دارد تا پنج سال آینده نسخه‌ برقی آریا را نیز تولید کند. اما نسخه‌ اولیه‌ آن در تابستان ۱۴۰۱ به دست مشتریان می‌رسد.

سایپا اطلس

اطلس در واقع کراس‌اوری بر پایه ساینا و کوئیک است و هدف از تولید آن، ایجاد جایگزینی برای تیبا و سایناست. اخبار خودرو باما نشان می‌دهد که پلتفرم اطلس با کوئیک شباهت دارد و احتمالا از نوع ارتقا یافته‌ Q۲۰۰۰ است. برای بخش فنی نیز، به احتمال زیاد شاهد موتور M۱۵GSI (محصول مگاموتور) خواهیم بود. این پیشرانه دارای قدرتی برابر ۸۹ تا ۹۴ اسب‌بخار و گشتاوری معادل ۱۳۵ تا ۱۳۸ است. این پیشرانه با مزیت‌هایی مانند کاهش مصرف سوخت، افزایش قدرت و گشتاور، دریچه‌گاز برقی و ... همراه است. اگر اطلس تست‌ها را با موفقیت پشت‌سر بگذارد، از اواخر سال ۱۴۰۱ وارد بازار می‌شود.

سایپا شاهین اتوماتیک

برای شاهین اتوماتیک، گیربکس کره‌ای HPT در نظر گرفته شده است؛ با توجه به اخبار خودرو باما، این گیربکس قبلاً در ساینا و کوئیک اتوماتیک نیز به کار رفته است. پیشرانه‌ شاهین از نوع M۱۵TC ،  محصولی از مگاموتور است. این پیشرانه در دور موتور ۵۰۰۰، قدرتی معادل ۱۰۰ تا ۱۱۰ اسب بخار و گشتاوری برابر ۱۶۵ نیوتن‌متر را در دور موتور ۱۷۵۰ تا ۴۲۵۰ تولید می‌کند.

قرار است آپشن‌های بیش‌تری به شاهین اتوماتیک، نسبت به نسخه‌ دنده‌ای که این روزها در بازار دیده می‌شود، اضافه شود. به دلیل طولانی شدن روند تاییدیه‌های فنی و دریافت مجوزها، تولید آزمایشی شاهین اتوماتیک، به زمستان ۱۴۰۰ موکول شد؛ در این صورت، عرضه‌ اولیه آن در اوایل سال ۱۴۰۱ آغاز می‌شود.

نیوسدان سایپا

بعد از معرفی و عرضه‌ ساینا به بازار ایران، سایپا نسخه‌ اتوماتیک آن را نیز به بازار عرضه کرد. اما با روند افزایشی تحریم‌ها، ساینا اتوماتیک نیز از خط تولید خارج شد. با اعمال چندین تغییر کوچک، ساینا پلاس  نیز به وجود آمد و راهی بازار شد. اکنون سایپا قصد دارد به جز اطلس، جایگزین دیگری را نیز برای ساینا تولید کند. البته هنوز نام و نشان مشخصی برای آن در نظر گرفته نشده، اما پروژه‌ ساخت آن «نیوسدان» نامیده شده است.

پلتفرم، همان پلتفرم استفاده شده در سایناست که فیس‌لیفت کاملی روی آن پیاده شده و احتمالا با آپشن‌های گران‌تری همراه است. طبق برنامه‌ریزی‌های سایپا و اخبار خودرو باما، پروژه تولید نیوسدان، شش‌ماه پس از تولید انبوه اطلس، آغاز می‌شود. بنابراین، احتمالا در سال ۱۴۰۳ عرضه میشود.

تندر ایرانی (P۹۰)

سایپا مدت‌هاست که قصد دارد رنو تندر را به خط تولیدش بازگرداند. پیش از این، برای تولید تندر، بیش‌تر قطعات آن از رنو تامین می‌شد و شرایط جدایی از این خودروساز فرانسوی مهیا نبود. اما برنامه‌های بلندمدت سایپا، بار دیگر تندر را به تولید انبوه می‌رساند و حتی قادر است استانداردهای ۸۵گانه جدید را نیز پاس کند.

آقای رادمنش درباره‌ تندر ایرانی می‌گوید که هیچ شباهتی به رنو تندر ندارد؛ فیس‌لیفت کاملی روی آن اعمال شده و در بخش فنی نیز موتور، گیربکس و اکسل تغییر کرده است.  طبق پیش‌بینی وی، P۹۰ تا پایان سال ۱۴۰۲ وارد بازار می‌شود. سایپا با همکاری شرکت مگاموتور، دومین نسخه‌ بومی‌سازی شده‌ موتور EC۵ پژو_سیتروئن را ساخته است. این موتور ME۱۶ نام دارد و ۴ سیلندر ۱۶ سوپاپ بوده، که برای تندر ایرانی طراحی شده است.

وانت ۲۵۱

سایپا قصد دارد تا به زودی پراید ۱۵۱ را حذف کند و به همین خاطر، جایگزینی را برای آن در نظر گرفته است. این جایگزین تا پایان سال ۱۴۰۲ معرفی می‌شود و احتمالا تا سال ۱۴۰۳ عرضه می‌شود. این محصول فعلا با نام سایپا ۲۵۱ شناخته می‌شود و هنوز نام تجاری آن مشخص نیست. از ویژگی‌های آن می‌توان به ظرفیت بار ۶۰۰ تا ۶۵۰ کیلوگرمی، افزایش ابعاد و فاصله‌ی محوری و تنظیم صندلی، اشاره کرد.