استاندار تهران می‌گوید، دنبال پیدا کردن مقصر برای چرایی پدید آمدن حال روز این روزهای ناخوش هوای تهران نیست و تلاش دارد در قالب برنامه‌ای میان مدت مسئله آلودگی هوای تهران را برطرف کند.

به گزارش همشهری آنلاین، محسن منصوری در برنامه سعادت آباد رادیو تهران، با اشاره به جلسه مشترک نمایندگان مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با رئیس جمهور و دغدغه مشترک دولت و نمایندگان درباره آلودگی هوای تهران از تشکیل کارگروه‌هایی برای کاهش آلودگی هوای تهران خبر داد و گفت: واقعیت این است که تکالیف دستگاه‌ها در موضوع کاهش آلودگی هوای تهران بر اساس قانون هوای پاک مصوب مجلس شورای اسلامی کاملا روشن است. قانون هوای پاک و دستورالعمل‌های ذیل آن مسئولیت‌ هر دستگاه و سازمان را کاملا مشخص کرده است. اما متاسفانه دستگاه‌ها چون مشکلات اجرایی، مدیریتی و نیز مشکل تامین منابع برای اجرای این قانون را داشته‌اند عمل به این قانون و برطرف کردن مسئله را به تعویق انداخته‌اند.
نماینده عالی دولت در استان تهران، به رویکرد نامناسب و نادرست مسئولان وقت در مواجهه با مسئله آلودگی هوا را از دلایل ایجاد مشکلات این روزهای هوای تهران ارزیابی می‌کند ومی‌گوید: مسئولان دستگاه‌های اجرایی صورت مسئله را آنقدر بزرگ کردند که در نهایت نمی‌توانستند آن را برطرف کنند. اینکه ما کارگروه‌ها و جلسات متعدد و فراوانی برای برطرف کردن مشکلات داشته‌ایم و بعضا موازی‌کارهایی هم در این عرصه شده است کاملا درست است. تکالیف روشن است و شاید ۲ هفته زمان برای شناخت تکالیف دستگاه‌ها نیاز نباشد چرا که همه وظایف و ماموریت خود را در این عرصه می‌دانند.
 منصوری با تاکید بر اینکه برطرف کردن مشکل آلودگی هوای تهران را نمی شود در یک هفته یا یک ماه برطرف کرد، تاکید کرد: مسئله آلودگی هوا موضوعی نیست که بشود آن را در چند ماه برطرف کرد. اجرای برخی تکالیف محول شده به دستگاه‌ها شاید تا چند سال زمان نیاز داشته باشد. به عنوان نمونه، یکی از تکلیف این است که شهرداری تهران باید ناوگان حمل و نقل عمومی خود را نوسازی کند. می‌دانیم  انجام این کار هزاران میلیارد تومان منابع می‌خواهد. نباید فانتزی به مسایل نگاه کرد بلکه باید دید واقعی به موضوع داشت و به شکل عملی مسایل را برطرف کرد.
به گفته وی، توسعه ناوگان حمل و نقل ریلی از اولویت‌های قانون هوای پاک است اما اجرای این طرح و توسعه خطوط مترو از پرهزینه‌ترین طرح‌های عمرانی است که تامین منابع انجام آن کار بسیار سختی است.


طرح‌های کم هزینه‌تر مشکلات اجتماعی دارد 
استاندار تهران در پاسخ به این سوال که چرا طرح‌های کم هزینه‌تری مانند معاینه فنی موتورسیکلت ها و خودروها به شکل جدی در دستور کار قرار نگرفته اند، با تائید این موضوع گفت: متاسفانه از مجموع ۴ میلیون موتورسیکلت فعال در استان تهران که از این تعداد ۳ میلیون دستگاه آن تنها در شهر تهران تردد می‌کنند تقریبا هیچ موتورسیکلتی معاینه فنی ندارد. متاسفانه در سال‌های گذشته سستی‌ها و کم کاری‌هایی در این بخش وجود داشته است که باید در وقت خود به آن رسیدگی شود.
منصوری ادامه داد: اجرای برخی قوانین به ظاهر ساده است اما، برای اجرای آن‌ها باید وارد زنجیره‌ای از ابقدامات شد که در این مسیر، اجرا نشدن یک حلقه از این زنجیره شبب معطل ماندن سایر اقدامات می‌شود و از این رو نباید تصور کرد که قانون را می‌توان به سادگی اجرا کرد.
وی با اشاره به اینکه برای کاهش تردد موتورسیکلت‌ها در پایتخت طرحی بلندمدت در دستور کار قرار دارد، گفت: امسال تمام تولید کنندگان موتورسیکلت در استان تهران مکلف شده‌اند ۱۰ درصد ظرفیت خود را به تولید موتورسیکلت‌های برقی اختصاص دهند که در این زنجیره سالانه ۱۰ هزار موتورسیکلت برقی تولید و وارد بازار خواهد شد.


نمی‌توانیم تردد وسایل بدون معاینه فنی را کنترل کنیم 
وی با اشازر ذهبه اینکه جلوگیری از تردد موتورسیکلت‌های بدون مهاینه فنی از ابتدای سال آینده ممنوع است، از نبود زیرساخت‌ةای کافی برای اجرای این قانون در پایتخت خبر داد و گفت: اعمال جریمه با استفاده از دوربین‌های مجهز نیازمند زیر ساخت‌های بیشتری است.ر متاسفانه در حال حاضر، تنها ۲۰ درصد شهر با استفاده از دوربین‌های کنترل آلودگی هوا نظارت می‌شوند. توسعه این دوربین‌ها و سیستم‌های پایش آلودگی نیازمند اعتبار جدی است که باید این اعتبار را تامین کرد.
به گفته منصوری، رویکرد دیگری که در مقابل خودروها و موتورسیکلت‌های بدون معاینه وجود دارد برخورد سلبی با مالکان این وسایل است که انجام ان نیز مشکلاتی در پی دارد. مالکان بسیاری از موتورسیکلت‌ها با این وسیله معاش روزانه خود را تامین کنند. از سوی دیگر، اگر بخواهیم همه موتورهای بدون معاینه فنی را وتقیف کنیم، پارکینگی برای نگهداری از این وسایل نقلیه نداریم چرا که پارکینگ‌های تهران در شرایط کنونی مملو از وسایل توقیف شده است.
استاندار تهران تاکید کرد: نمی‌گوییم نمی‌خواهیم قانون را اجرا کنیم بلکه می‌گوییم برای برخورد قهری باید در ابتدا زیرساخت‌ها مهیا شود. این زیرساخت‌ةا مهیا نشده است. نمی‌خواهم دنبال مقصر بگردم بلکه دنبال این هستم که در میان مدت قوانین اجرا شود.


کاهش آلودگی هوا نیازمند طرح میان مدت است 
نمانده دولت دراستان تهران، با بیان اینکه بسیاری انتظار دارند در چند جلسه و در چند مصاحبه مشکل آلودگی هوای تهران برطرف شود، تاکید کرد موضوع آلودگی هوای تهران نیازمند برنامه‌ةای بلند مدت و میان مدت است و با کارهای سطحی نمی‌توان به این دغدغه به حق مردم پاسخ داد: کاهش آلودگی هوای تهران در کوتاه مدت شدنی نیست. در برنامه میان مدت می‌توانیم این کار را انجام دهیم تا وضعیت کیفیت هوای تهران بهتر شود.
وی با بیان اینکه در جلسه اخیر با معاون اول رئیس جمهور موضوع اسقاط کردن خودروهای فرسوده به عنوان یکی ازمنابع مهم آلاینده تهران در دستور کار قرار گرفته است، اظهار داشت: چند سال است در تهران یک خودرو هم اسقاط نشده این در حالی است که سالانه ده‌ها هزار دستگاه خودرو به این شهر افزوده شده است. در جلسه اخیر با معاون رئیس جمهور، به وزیر صمت تاکید شده است که برنامه‌ای عملیاتی برای خارج کردن خودروهای فرسوده و اسقاط آن‌ها در تهران طراحی و به مرحله اجرا درآید.


دنبال کار تشریفاتی در کاهش آلودگی هوا نیستم
رئیس شورای تامین استان تهران، با بیان اینکه مردم بارها خبرهایی درباره برگزاری جلسیات کاهش آلودگی هوا شنیده‌اند اما خروجی ملموسی از آن ندیده‌اند اظهار داشت: سال‌ها قبل به عنوان یک شهروند هربار خبرهایی ازاین دست را می شنیدم احساس می‌کردم مسئولان در حال انجام کارهای تشریفاتی هستند. اما اکنون به عنوان استاندار تهران روزانه بخش زیادی از وقت خود را برای این موضوع و ایجاد هماهنگی میان دستگاه‌ها صرف می‌کنم. معتقدم تا زمانی که مسئله آلودگی هوای تهران از لفاظی خارج نشود اتفاقی برای کاهش این معضل رخ نمی‌دهد. ممکن است مردم این روزها بگویند که جلسات صوری و کلیشه‌ای مطابق گذشته در حال برگزاری است اما علاقه دارم تا زمانی که کار جدی انجام نشده است در این باره اطلاع رسانی نکنم. این اطمینان را به مردم می‌دهم که در موضوع آلودگی هوای تهران با جدیت پای کار هستیم و کارها را قدم به قدم تا رسیدن به وضعیتی بهتر از آنچه که امروز مشاهده می‌کنیم دنبال خواهم کرد.