به گزارش همشهری آنلاین به نقل از شهر، رضا محمدی مدیرکل هماهنگی، نظارت و پیگیری امور مناطق شهرداری تهران گفت: اولین موضوعی که شهردار تهران با ورود به شهرداری بر آن تاکید داشت این بود که همین وضع موجود شهر را نگهداری کنیم. با توجه به اینکه فرسودگی بر شهر غالب شده، عمده خواستههای مردم مباحث نگهداشتی درباره المانها و نهرهایی بود که فرسوده شده و در گذشته نیز نسبت به این مسائل اهمال صورت گرفته است.
مدیرکل هماهنگی، نظارت و پیگیری امور مناطق افزود: بر اساس خواستههای مردم تصمیم گرفته شد که نگهداشت شهر را با عنوان «طرح تحول نگهداشت شهر» دنبال کنیم. بنابراین طرح در دستور کار قرار گرفت و در مهرماه دستورالعملهای مربوطه تنظیم، نیازمندیها احصا و کار آغاز شد. اجرای این طرح تا ۲۲ دیماه ادامه دارد.
بیشتر بخوانید:
مبنای نامگذاری طرح تحول نگهداشت شهر
محمدی ادامه داد: نگهداری شهر در دورههای قبل وجود داشت و حتی در اعتبارات نیز پیشبینی شده بود. «تحول» در این طرح از این باب مطرح میشود که نیازهای مردم از طریق خودشان احصا شده است در حالی که در دورههای گذشته شهرداری کارهای جاری خود را انجام میداد. در این طرح اما درگاه اصلی خود مردم هستند و مردم خواستههایشان را مطرح کردند.
وی ادامه داد: قریب ۳۵ هزار موضوع و نقطه را از طریق نیازهایی که مردم از طریق سامانههای ۱۸۸۸ و ۱۳۷ و شکایتها و درخواستهایی که معتمدین محل مطرح کردند، شناسایی کردیم. در واقع ما میخواهیم «تحول» را از نگاه مردم در حوزه نگهداشت دنبال کنیم.
چگونگی پراکنش موضوعات طرح در مناطق مختلف
به گفته وی، مناطق دارای جمعیت بیشتر و بافت فرسودهتر نیاز مضاعفی به نگهداشت دارند. در واقع، بر اساس پراکنش پیامهای دریافتی در هر منطقه، بازپیرایی فضاها انجام میشود. طبیعتا در نقاطی که ساختار فضای سبز قدمت بیشتری دارد و رسیدگی در این سالها به آنها کمتر بوده و درخواستهای بیشتری برای رسیدگی به آنها دریافت شده، موضوعات بیشتری برای اقدام وجود دارد.
محمدی عنوان کرد: یکی از مناطق پایتخت در روز پنجشنبه نیروهای خود را بسیج و کار اجرایی را بدون اینکه زحمتی برای خانواده شهید ایجاد کند، از جلوی درب خانه آن شهید شروع کرد و بر همین اساس این طرح در سایر مناطق نیز پیاده شد.
چه شد که ایده «هر محله یک شهید» شکل گرفت؟
مدیرکل هماهنگی، نظارت و پیگیری امور مناطق با بیان اینکه قصد داشتیم کار را تبرکا به اسم یک شهید شروع کنیم، افزود: مفهوم این طرح این نیست که فقط جلوی درب خانواده شهید را رسیدگی کنیم بلکه از آن نقطه شروع می کنیم و در واقع از آن شهید استمداد می جوییم تا کارمان برکت پیدا کند و مردم و خداوند متعال را داشته باشد.
طرح نگهداشت و جلوگیری از کوچ ساکنان محله
محمدی ادامه داد: ساکنین محلهها از این طرح راضی بودند و حتی در یکی از محلهها چند تن از ساکنان اعلام کرده بودند که ما قرار بود در یکی دو ماه آینده خانهمان را ترک کنیم چراکه کوچهها فرسوده شدهاند و آبگرفتی و بینظمی در محله مشهود است. در واقع بیتوجهی به نیازهای محلی که حق طبیعی اهالی محله است، باعث شد این فرسودگی بیش از حد خودش را نشان دهد. این عوامل باعث شد کارهایی مانند لکهگیری و روکش آسفالت، رنگهای پوشاننده، تغییر منظر شهری، رسیدگی به جدول، انهار و روشنایی محله رضایتمندی ایجاد کند و مانع ترک محله توسط ساکنان شود.
وی اضافه کرد: علاوه بر درخواستهای احصا شده مردم از طریق سامانهها، در همان نقطه اجرای طرح نیز درخواستهای ساکنان و معتمدین محل را دریافت میکنیم و در بازه زمانی یکروزه هر کاری که در توانمان باشد انجام میدهیم. الباقی خواستهها نیز در بازه زمانی اجرای طرح انجام خواهند شد تا کاری روی زمین نماند.
مدیرکل هماهنگی، نظارت و پشتیبانی امور مناطق گفت: در زمان ابلاغ طرح متوجه شدیم یکسری کارهای عقبافتاده وجود دارد که جزو درخواستهای جدی مردم است. کارهای عقبمانده را نمیتوان با روال جاری پیش برد. بر همین اساس تصمیم گرفته شد که هر روز هفته یک موضوعی را مطرح کنیم و در ۲۲ منطقه دنبال کنیم و در همکاران دغدغه ایجاد کنیم.
محمدی بیان کرد: از نکات کلیدی طرح این است که دغدغه همکاران را بیشتر و دغدغه مردم را به همکاران انتقال دهیم و از ظرفیت های شهر برای حل مشکلات استفاده کنیم؛ ظرفیت هایی که در گذشته معطل مانده بود. ما ظرفیتها را به کار گرفتیم و ۱۲ کارویژه استخراج و ۶ مورد آن را ابلاغ کردیم و آنها را دنبال میکنیم.
انتقال خودروهای اسقاطی به خارج شهر
وی عنوان کرد: یکی از این مسائل مورد بحث وجود خودروهای اسقاطی در معابر، کوچهها و خیابانهای سطح شهر است که برداشتن آنها خواسته مردم است. تا هفته پیش ۱۵۰۰ خودرو اسقاطی شناسایی شده بود و در این هفته نیز تعدادی دیگر شناسایی شده و این عدد به حدود ۲ هزار مورد رسیده است. بعضی از این خودروها پلاک ملی ندارند و به راحتی انتقال پیدا میکنند. این خودروها به محل انباشت زباله و بزههای اجتماعی تبدیل میشوند و منظر شهر را نیز به هم میزنند.
مدیرکل هماهنگی، نظارت و پشتیبانی امور مناطق با بیان اینکه خودروهایی را که پلاک ملی نداشتند انتقال دادیم و سایر خودروها را با هماهنگی پلیس راهور و دستور قضایی در بازه زمانی مشخص به خارج شهر منتقل خواهیم کرد، گفت: با این کار ۲ هزار پارکینگ به شهر اضافه و حدود ۴ کیلومتر لاین خیابانها آزاد میشود. اینها سرمایههای شهر است. هرکدام از این خودروها حدود ۲۰ متر مربع از فضای شهر و در واقع حدود ۲ میلیارد تومان از سرمایه شهر را اشغال کردهاند.
رسیدگی به پلهای مکانیزه
محمدی افزود: در بحث پلهای مکانیزه شکایات متعددی وجود دارد. مدیریت نگهداشت این پلها وضعیت مشخصی نداشت و بعضا در حوزه حمل و نقل و ترافیک، گاهی در منطقه و برخی مواقع نیز در معاونت خدمات شهری درباره آن تصمیمگیری میشد. بنا شد که مدیریت واحدی در این بخش تعریف شود که از بلاتکلیفی خارج شود تا مشکلات مردم در بخش پلهای مکانیزه نیز حل شود.
جمعآوری کارگاههای عمرانی غیرفعال
وی ادامه داد: در این طرح مساله کارگاههای عمرانی را نیز به صورت کارویژه دیدیدم. بعضی از کارگاههای عمرانی در مناطق، معاونت عمران و کارگاههای مترو وجود دارند که معطل و غیرفعال یا بلاتکلیف هستند و یا کارگاههای فعالی وجود دارند که قابلیت تجمیع دارند. کارگاههای غیرفعال منظر شهر را به هم ریخته و مسیر تردد مردم را مسدود کردهاند بنابراین پیگیری کردیم و مناطق برای جمعآوری اقدام کردند. با این کار مساحت قابل توجهی از سطح شهر که در اشغال این کارگاهها هستند آزاد میشوند.
مدیرکل هماهنگی، نظارت و پشتیبانی امور مناطق اضافه کرد: این طرح را ۲ ماهه دیدهایم و برداشت ما این است که بتوانیم در طرح اولیه اقدامات لازم را انجام دهیم و شرایط را به حالت عادی دربیاوریم. احساس میکنیم که در این ۲ ماه به شرایط عادی برمیگردیم. در همین رابطه اولین تستی که انجام شد این بود که در بارندگی پنجشنبه گذشته بیشترین برگریزان پاییزی و بارندگی با حجم قابل توجه داشتیم و دبی نهرها فوقالعاده بود اما کمترین آبگرفتگی را داشتیم. این نشان میدهد که در بخش خدمات شهری که ۶۰ درصد طرح در این بخش تعریف شده موفق بودهایم و در سایر بخشها نیز موفق خواهیم شد.
توجه به امور زیرساختی در مرحله دوم طرح
محمدی بیان کرد: پس از ۲۲ دیماه و پایان مرحله اول طرح وارد بحثهای زیرساختی میشویم و دیگر نگهداشتها از جنس موضوعات جاری نخواهد بود. مثلا انهار را جامعتر اصلاح میکنیم که البته در بودجه ۱۴۰۱ باید دیده شود.باید به جای لکهگیری روکش آسفالت انجام دهیم. در بحث حمل و نقل و ترافیک، اورهال کردن واگنهای مترو و بازسازی ایستگاههای اتوبوس در طرح نگهداشت دیده خواهد شد. البته مسائل جاری نیز در این طرح ادامه پیدا میکند.
وی در پایان یادآور شد: تا پایان سال طرح تحول را با مباحث جاری دنبال میکنیم. طرحهای زیرساختی را باید در بودجه و اعتبارات ۱۴۰۱ ببینیم و دنبال کنیم. نگهداشت شهر نقطه پایان ندارد، ردیف اعتبار دارد و یک وظیفه جاری در مناطق است. اگر این موضوع به شرایط عادی برسد، به صورت عادی و با ردیف اعتبارات معمول کارها را انجام خواهیم داد.