این پیشرفت علمی باید با تکیه بر تولید بومی علم و همراه با خودباوری، امید به موفقیت، و حرکت جهادی باشد.
به گزارش واحد مرکزی خبر، ایشان برگزاری جلسات گفت و شنود با برجستگان و نخبگان علمی را حرکتی نمادین به منظور گسترش احساس احترام و تکریم به دانشمندان و استادان در میان مسئولان و آحاد مردم برشمردند و خاطرنشان کردند: ما نیازمند احساس کرامت نخبگان و برجستگان علمی در جامعه هستیم زیرا بهترین مشوق برای گسترش علم، تکریم دارنده علم است.
رهبر انقلاب اسلامی طرح دیدگاه ها و نظرهای استادان و نخبگان را در فضای جامعه، یکی دیگر از اهداف این دیدار بیان کردند و افزودند: نظرهای کارشناسی اساتید قطعاً به تصمیم سازی در دولت، مجلس، مجمع تشخیص مصلحت نظام و دستگاه های اجرایی مرتبط با دانشگاه ها و مراکز علمی کمک خواهد کرد.
حضرت آیتالله خامنهای با تأکید بر اینکه فراگیری علم و استفاده از تجارب و پیشرفتهای علمی کشورهای دیگر یکی از لوازم پیشرفت علمی است خاطرنشان کردند: فراگیری علم به معنای وابستگی علمی و نداشتن ابتکار نیست بلکه در مسیر پیشرفت علمی باید تکیه اساسی بر تولید علمِ مبتنی بر نگاه بومی، فرهنگ اسلامی – ملی و نیازهای کشور باشد.
ایشان با اشاره به نقش دستگاههای اجرایی و دولتی و همچنین جایگاه استادان در پیشرفت علمی دانشگاهها و مراکز پژوهشی تأکید کردند: دستگاههای مدیریتی دولتی و استادان باید روحیه خودباوری و اعتماد به نفس ملی و همچنین امید به آینده را در مراکز پژوهشی و در میان جوانان پژوهشگر و نخبه ترویج کنند.
رهبر انقلاب اسلامی تشخیص نیازها و اولویتهای علمی در برنامه ریزیهای آموزشی را مهم برشمردند و افزودند: با توجه به امکانات محدود و نیازهای فراوانی که وجود دارد نباید در کارهای علمی و پژوهشی غیراولویت دار، سرمایه گذاری شود.
حضرت آیت الله خامنهای یکی دیگر از ضروریات پیشرفت علمی را تقویت روحیه پژوهش و جویندگی در دانشجویان دانستند و خاطرنشان کردند: یکی از موارد مهمی که باید در بحث تحول نظام آموزشی مد نظر قرار گیرد، حذف فرهنگ حفظ محوری و تقویت روحیه تحقیق و تعمیق در علم و دانش است.
ایشان با اشاره به نیاز کشور به استادان پیشکسوت و باسابقه و همچنین نیاز به استادان جوان افزودند: اساتید مجرب و باتجربه از ذخایر نظام هستند و باید از آنان حداکثر استفاده شود ضمن آنکه اساتید جوانِ تازه نفس و بانشاط نیز باید وارد مراکز دانشگاهی شوند.
رهبر انقلاب اسلامی با تأکید بر لزوم جلوگیری از تشکیل حلقههای بسته در سطوح هیئتهای علمی که مانع از ورود استادان جوان میشوند خاطرنشان کردند: توسعه مراکز پژوهشی یکی از راهکارهای مناسب برای استفاده از اندوختههای اساتید پیشکسوت و ایجاد اشتغال علمی برای اساتید و نخبگان جوان است.
در ابتدای این دیدار آقایان دکتر علی رضائیان استاد رشته مدیریت از دانشگاه شهید بهشتی و استاد نمونه کشوری، دکتر سید مؤید علویان، استاد دانشگاه بقیه الله و صاحب 200 مقاله علمی و 20 عنوان کتاب، دکتر فرامرز رفیع پور استاد رشته علوم اجتماعی از دانشگاه شهید بهشتی و صاحب چهارده جلد کتاب، دکتر موسوی موحدی استاد بیوشیمی و بیوفیزیک دانشگاه تهران، دکتر محمد مهدی شیخ جباری استاد رشته دانشهای بنیادی و استاد نمونه کشوری، دکتر خدابخش کرمی استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید چمران و صاحب 6 جلد کتاب، دکتر رضا اشرف زاده استاد ادبیات فارسی دانشگاه آزاد اسلامی و استاد نمونه کشوری، دکتر سیدمحمود طباطبایی استاد رشته مغز و اعصاب دانشگاه علوم پزشکی دانشگاه شهید بهشتی، دکتر مبینی دهکردی استاد مدیریت استراتژیک دانشگاه عالی دفاع ملی، و دکتر محمدرضا مسجدی استاد دانشگاه علوم پزشکی دانشگاه شهید بهشتی و صاحب 90 مقاله علمی و خانم ها دکتر لعیا تهرانی استاد دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی و صاحب 20 مقاله علمی، و دکتر شکوه نوابی نژاد استاد دانشگاه تربیت معلم و صاحب 30 عنوان کتاب، مطالبی را درخصوص مسائل آموزشی، پژوهشی و علمی مراکز دانشگاهی و تحقیقاتی بیان کردند.
محورهای اصلی مطالبی که استادان دانشگاهها بیان کردند عبارتند از:
- تشکیل شبکههای مجازی علمی و پژوهشی در کشور به منظور ارتقای کمّی و کیفی پژوهش ها؛
- ایجاد زمینه برای استقلال علمی مراکز تحقیقاتی و پژوهشی براساس کیفیت محصولات علمی آنها؛
- بهره گیری و حمایت عملی از پژوهشگران جوان؛
- برقراری انسجام میان اسناد راهبردی کشور و کنترل راهبردی و نظارت بر حاکم شدن روح این اسناد در برنامه های اجرایی؛
- ایجاد ارتباط علمی منسجم با محققان و پژوهشگران ایرانی مقیم خارج؛
- اهتمام به هویت ملی براساس سنتها و آموزه های دینی و جلوگیری از رشد تضادها در جامعه؛
- بهره گیری از الگوهای بومی و ملی برای پیشرفت همه جانبه و پرهیز از مدلهای توسعهای غرب؛
- تقویت بیش از پیش روحیه خودباوری و اعتماد به نفس ملی در مراکز علمی و تحقیقاتی؛
- حمایت از تأسیس بنیادهای غیردولتی تولید و پیشبرد علم؛
- اهتمام ویژه و عملی به علوم پایه در دانشگاه ها و مراکز علمی؛
- ضرورت تقویت ارتباط صحیح علمی و کاربردی میان دانشگاه تربیت معلم و آموزش و پرورش؛
- استفاده از تجارب و اندوختههای استادان باسابقه؛
- اهتمام بیش از پیش به علوم انسانی در دانشگاهها؛
- برقراری ارتباط منسجم میان قطبهای علمی کشور و مراکز پرورشی و هدایت نخبگان علمی؛
- و افزایش بودجه مراکز پژوهشی و تحقیقاتی متناسب با تولیدات علمی و تحقیقاتی آنها.
در پایان این دیدار نماز مغرب و عشا به امامت رهبر معظم انقلاب اسلامی اقامه شد و حاضران روزه خود را همراه با حضرت آیتالله خامنهای افطار کردند.