طی دو دهه گذشته شاهد ورود انواع خودروهای چینی با برندهای گوناگون به بازار ایران بوده‌ایم. بسیاری از این برندها حضوری کوتاه‌مدت در بازار ایران داشتند در حالی‌که دیگر مارک‌های تجاری به موقعیت مناسبی در حوزه خودرو ایران دست یافتند.

برند جک یکی از خودروسازان موفق چینی در ایران محسوب می‌شود که محصولات آن از ابتدای دهه ۱۳۹۰ خورشیدی توسط کرمان موتور به بازار کشورمان عرضه شدند.

در این مقاله که توسط تیم خودروبانک تهیه شده است، نگاهی به مشخصات فنی چند محصول موفق از جک خواهیم داشت. تاکنون بیش از پنج محصول از خودروسازی جک به بازار ایران عرضه شده‌اند که می‌توان گفت اکثر آن‌ها در کشورمان موفق و پرفروش ظاهر شده‌اند. با ما در ادامه مطلب همراه باشید تا نگاهی به چند محصول موفق از جک داشته باشیم.

با جک بیشتر آشنا شوید

مشتریان ایرانی همانند سایر مشتریان در اقصی نقاط جهان، همواره با دیدگاه نه چندان مثبت به استقبال محصولات چینی می‌روند. از این رو اگر محصولی با مبدا برند چین بتواند نزد مصرف‌کنندگان ایرانی محبوب ظاهر شود، می‌توان گفت که این محصول از نظر عملکرد در سطح مطلوبی قرار داشته است. این گفته در مورد جک S۵ به خوبی نمود پیدا کرد، چرا که کمتر کراس‌اووری را می‌توان یافت که به اندازه این خودرو برای مشتریان ایرانی محبوب باشد.

اگر مشخصات جک S۵ را بررسی کنید، متوجه خواهید شد که این خودرو از سال ۱۳۹۳ در کرمان موتور به تولید می‌رسد. تولید جک S۵ ابتدا با مدل دنده‌ای آغاز شد و پس از مدتی کرمان موتور نسخه اتوماتیک جک S۵ را نیز به خط تولید خود اضافه کرد. جک S۵ که پیش از این با عرضه نسخه دنده‌ای در بازار به شهرت دست یافته بود، با تیپ اتوماتیک به محبوبیت فوق‌العاده‌ای دست یافت.

با نگاهی گذرا به مشخصات جک S۵ متوجه خواهید شد که موتور دو لیتری توربوشارژر بزرگترین مزیت این خودرو تلقی می‌شود. این پیشرانه قدرتمند و سر حال حداکثر ۱۷۴ اسب‌بخار قدرت و ۲۶۵ نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند و قادر است تا جک S۵ اتوماتیک در کمتر از ۱۲ ثانیه به سرعت صد کیلومتر بر ساعت برساند. نسخه دنده‌ای جک S۵ به گیربکس شش سرعته دستی مجهز است و برای تیپ اتوماتیک نیز از جعبه دنده شش سرعته اتوماتیک دوکلاچه استفاده شده است. مصرف سوخت جک S۵ نیز با توجه به ابعاد خودرو مناسب ارزیابی می‌شود و جک S۵ اتوماتیک تنها ۷.۷ لیتر در صد کیلومتر بنزین نیاز خواهد داشت.

با این حال مشخصات جک S۵ تنها به ویژگی‌های فنی محدود نمی‌شوند، بلکه در زمینه امکانات و آپشن‌ها نیز این خودرو حرف‌هایی برای گفتن دارد. سیستم کنترل کشش و کنترل پایداری، سنسور پارک جلو و عقب، سنسور باران، ترمز کمکی، ترمز پارک برقی، سنسور نور، سیستم صوتی به همراه شش بلندگو و نمایشگر، چهار کیسه هوا، سیستم ورود و استارت بدون کلید و سانروف بخشی از تجهیزات جک S۵ به شمار می‌روند. کرمان موتور از سال ۱۴۰۰ تولید جک S۵ فیس‌لیفت با پیشرانه ۱.۵ لیتری توربوشارژر را آغاز کرده است.

بررسی جک کرمان موتور

در حالی‌که جک S۵ نقش یک کراس‌اوور جذاب و قدرتمند را ایفا می‌کند، برادر کوچکتر آن یعنی جک S۳ به عنوان کراس‌اووری کم‌مصرف و اقتصادی برای مصارف خانوادگی ظاهر شده است. آن‌طور که در جدول مشخصات جک S۳ ذکر شده است، این خودرو از سال ۱۳۹۶ روی خط تولید کرمان موتور قرار دارد و تاکنون مونتاژ و عرضه آن ادامه یافته است.

با بررسی مشخصات جک S۳، متوجه خواهید شد که برخلاف برادر بزرگتر خود از یک پیشرانه نسبتا کم‌حجم و تنفس طبیعی بهره می‌برد. ترکیب موتور ۱.۶ لیتری تنفس طبیعی و گیربکس اتوماتیک CVT به خوبی اثبات می‌کنند که جک S۳ کراس‌اووری کاملا اقتصادی است و این مساله را با ثبت رکورد مصرف سوخت ترکیبی ۷.۶ لیتر در صد کیلومتر به اثبات می‌رساند.

اگر به لیست مشخصات جک S۳ نگاهی بیندازید، فاصله محوری ۲۵۶۰ میلیمتری این خودرو نظر شما را جلب خواهد کرد. توجه به این نکته ضروری است که جک S۳ یک کراس‌اوور کوچک محسوب می‌شود با این حال کابین بزرگ و جادار آن به راحتی فضای کافی برای چهار سرنشین به همراه وسایل آن‌ها را مهیا می‌کند. کروز کنترل، کنترل پایداری، سنسور پارک عقب، چراغ‌های روشنایی در روز، فرمان برقی، دو کیسه هوا، سیستم صوتی به همراه شش بلندگو و نمایشگر، سیستم تهویه اتوماتیک و سانروف بخشی از امکانات جک S۳ هستند.

بررسی جک اتوماتیک

تنها کراس‌اوورهای جک نیستند که بین مشتریان ایرانی محبوب ظاهر شده‌اند، بلکه سدان‌های این برند نیز در زمینه شهرت هم‌پای کراس‌اوورها پیش رفته‌اند. در این حوزه جک j۵ خودرویی سرآمد است چرا که با وجود توقف تولید همچنان طرفداران قابل توجهی را در بازار به خود اختصاص داده است.

آن‌طور که در جدول مشخصات جک j۵ ذکر شده است، این خودرو طی سال‌های ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۶ توسط کرمان موتور به تولید می‌رسید. در حال حاضر نیز نسل جدید جک j۵ در چین به تولید می‌رسد که یک خودرو کاملا برقی است و هنوز به بازار ایران عرضه نشده است.

نکته جالب در مورد ماشین و مشخصات جک j۵ ، تفاوت‌های عمده تیپ دنده‌ای و اتوماتیک این خودرو است. جک j۵ برخلاف برادر بلندقامت خود یعنی جک S۵‌ با دو تریم کاملا متفاوت به بازار ایران عرضه شد و بنابراین مشتریان بسیاری به سمت خرید نسخه‌های دنده‌ای و اتوماتیک این خودرو تمایل پیدا کردند. نسخه دنده‌ای جک j۵ به موتور ۱.۵ لیتری مجهز است و خودرویی نسبتا ساده محسوب می‌شود اما جک j۵ اتوماتیک از پیشرانه ۱.۸ لیتری میتسوبیشی بهره می‌برد و از نظر امکانات رفاهی در سطح مطلوبی قرار دارد. جک j۵ رقبای بسیاری در بازار ایران دارد اما به لطف مزایای خود موفق شده تا بسیاری هماوردهای خود را شکست دهد.

فاصله بین محوری مطلوب، چهره زیبا و قوای فنی مطلوب سه مزیت عمده در لیست مشخصات جک j۵ محسوب می‌شوند که این خودرو را به انتخابی مناسب برای مشتریان ایرانی تبدیل کرده‌اند. سنسور پارک عقب، سنسور نور، سیستم صوتی با شش بلندگو، دو کیسه هوا، سیستم تهویه اتوماتیک، روکش چرمی صندلی‌ها، آینه‌های جانبی برقی با گرمکن و سانروف بخشی از امکانات رفاهی در لیست مشخصات جک J۵ اتوماتیک هستند.

اخبار خودرو

طی سالیان گذشته انواع مختلفی از خودروهای موجود در بازار ایران اعم از داخلی، خارجی مونتاژ داخل، وارداتی و گذرموقت توسط خودروبانک مورد تست و بررسی قرار گرفته‌اند و این رسانه اکنون مرجعی معتبر برای خبر خودروهای داخلی و خارجی است. یکی از مهم‌ترین بخش‌های این رسانه به اخبار اختصاص دارد. در این بخش انواع مختلفی از اخبار حوزه خودروهای داخلی و خارجی را خواهید خواند. رویدادهای مهم داخلی و جهانی در حوزه خودرو از طریق خودروبانک پوشش داده می‌شوند و علاوه برآن رویدادهای مسابقات اتومبیلرانی را نیز خواهید یافت.